معضل قطعات یدکی تقلبی همچنان ادامه دارد

گروه خودرو- با توجه به این موضوع که بازار لوازم یدکی به واسطه خرابی وسایل نقلیه همیشه پررونق و پرسود بوده و همین عامل باعث شده تا عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و با فروش لوازم یدکی تقلبی به جای لوازم استاندارد و اصلی، با جان و مال شهروندان بازی کنند. در سال‌های گذشته […]

گروه خودرو- با توجه به این موضوع که بازار لوازم یدکی به واسطه خرابی وسایل نقلیه همیشه پررونق و پرسود بوده و همین عامل باعث شده تا عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و با فروش لوازم یدکی تقلبی به جای لوازم استاندارد و اصلی، با جان و مال شهروندان بازی کنند. در سال‌های گذشته بحث شناسه‌دار کردن لوازم یدکی اجرایی شد تا جلوی اینگونه موارد گرفته شود اما ظاهراً این طرح نیز تا الان بسیار موفق نبوده و همچنان شاهد جولان سودجویان در این حوزه هستیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، محمدرضا آل‌سارا؛ رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، اظهار کرد: زمانی‌که کمبودی در بازار ایجاد می‌شود یا زمانی که تقاضای یک کالا در بازار بیشتر از عرضه آن است، افزایش قیمت اتفاق می‌افتد؛ با افزایش قیمت هم میل به خرید با قیمت پایین‌تر بیشتر می‌شود که همین موضوع، زمینه ایجاد و حضور کالای تقلبی با قیمت پایین‌تر در بازار را فراهم می‌کند. در حال‌حاضر کمبودی در زمینه لاستیک نداریم و با توجه به توان تولید داخلی برندهای موجود، میزان عرضه، پاسخگوی نیاز بازار و تقاضاست، اما درباره انواع فیلترهای خودرو و روغن‌های تقلبی شکایت‌هایی از سوی مصرف‌کنندگان داریم. وی افزود: همین شکایت‌‌ها سبب می‌شود که ما وارد عمل شده و با شناسایی تولیدکننده یا توزیع‌کننده متخلف، سعی کنیم با او برخورد اصولی و منطقی داشته باشیم؛ البته در نهایت متخلفان به دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کشور معرفی خواهند شد. رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، در پاسخ به اینکه آیا قیمت پایین‌تر یا مشکلات اقتصادی و معیشتی می‌تواند دلیلی برای رونق بازار کالاهای تقلبی در بازار باشد، تصریح کرد: واحدهایی که ما با آن‌‌ها برخورد می‌کنیم و کالای تقلبی عرضه می‌کنند، اکثر واحدهایی هستند که پروانه کسب قانونی ندارند؛ در حقیقت فعالیت آن‌‌ها قانونی نیست و در برخی موارد همه را با چالش و مشکل مواجه می‌کنند. البته با پیگیری‌های صورت گرفته توسط اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و تشکل‌‌ها سازمان بازرسی و وزارت صمت، تقلب به حداقل رسیده است. این مقام صنفی، ضمن اشاره به اینکه تصوری نسبتاً رایج در جامعه میان مردم وجود دارد که چنانچه یک کالای خارجی و با قیمت بالایی خریداری کنند، قطعاً تقلبی در آن نیست، گفت: این موضوع بسیار مهم است و بایستی به آن توجه کرد؛ چرا که تقلب‌های این‌چنینی در واحدهای صنفی دارای پروانه، کمتر مشاهده می‌شود. واحدهای صنفی دارای پروانه، دوره‌های فنی را در اتحادیه گذرانده‌ و از همین روی (این واحدهای صنفی) تمام سعی خود را می‌کنند که قطعات و لوازم یدکی را خریداری و در واحد خود عرضه کنند که استانداردهای لازم را داشته باشند.  آل‌سارا؛ افزود: البته نمی‌توان جواب دقیقی به این سؤال داد که تقلب و کالای تقلبی بیشتر در برندهای داخلی مشاهده می‌شود یا خارجی‌ها؛ این موضوع بسته به سودی دارد که متخلف یا کسی که به دنبال سودجویی است، برای خود در نظر گرفته است. رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، در ادامه به نکاتی که مشتریان بایستی هنگام خرید و استفاده از قطعات یدکی و لوازم مورد نیاز خودروی خود توجه کنند، اشاره کرد و گفت: مسلماً یکی از مهم‌ترین نکات این است که کالاهای مورد نیاز خودروی خود را از واحدهای صنفی خریداری کنند که دارای پروانه کسب است. واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند، به ندرت فریب این تقلب‌‌ها را می‌خورند که روغن و انواع فیلتر خودروی تقلبی تهیه و در واحد خود عرضه کنند. این افراد همان‌طور که اشاره شد، دوره‌های فنی متعددی دیده‌ و روغن‌‌ها یا فیلترهای خودرو تقلبی را می‌شناسند. از سوی دیگر با توجه به اینکه دارای جواز کسب هستند، می‌توانند روغن یا فیلتر را حتی به صورت مستقیم از کارخانه‌ها خرید کنند. وی ادامه‌ داد: مشتریان در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو بایستی به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند. ضمن اینکه می‌توانند از طریق کد دستوری #۴*٧٧٧٧*۴* اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار دهند. آل‌سارا؛ در رابطه با نقش نظارت بخش‌خصوصی و دولت بر بازار و کاهش تقلب در آن، خاطرنشان کرد: روغن‌های تقلبی در یک بسته‌بندی دربسته است و تا درب آن باز نشود تشخیص کیفیت آن بسیار مشکل است. تنها درصورتی قابل تشخیص است که آن واحد صنفی روغن را باز کند و بفهمد تقلبی هست یا خیر؛ البته راه دیگر این است همه روغن‌های عرضه شده در بازار به آزمایشگاه تشخیص بروند. بازرسی و نظارت اگر توام با متخصصان واحدهای صنفی باشد و به کارشناسان برای انجام این کار مراجعه شود، قطعاً تأثیر مثبتی در بهبود شرایط خواهد گذاشت. همچنین سید احمد حسینی؛ رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران نیز، در این خصوص بیان داشت: اگر کالای بی‌کیفیتی وارد شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود و برای جلوگیری از تقلب مردم، اتحادیه‌های صنفی و دولت هر یک وظایفی برعهده دارند. سید احمد حسینی؛ درباره تقلب‌ در بازار خدمات پس از فروش خودرو و وجود قطعات و لوازم یدکی به ویژه انواع فیلتر‌ها و روغن‌‌ها، اظهار کرد: براساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظارت بر کیفیت و اصالت کالا‌ها را در مبادی ورودی کشور برعهده گمرک است که زیر نظر وزارت اقتصاد قرار دارد اما نظارت کافی و لازم در مبادی ورودی صورت نمی‌پذیرد. وی افزود: لوازم جانبی خودرو با توجه به حجم و وزن آن‌‌ها و تعرفه‌های گمرکی مستثنی از تعرفه‌های جدید هستند و بدون دلیل و عامل منطقی افزایش پیدا کرده‌اند. بنابراین قاچاق آن‌‌ها به داخل کشور اساساً مقرون به صرفه نیست و هزینه بیشتری دربر دارد، صرف‌نظر از اینکه خود کالا هم در معرض خطر است. آنچه در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه نظارتی بر این کالا‌ها در مبادی ورودی نمی‌شود اما اگر این نظارت منسجم و با دقت انجام شود، بسیاری از این دست کالا‌ها امکان ورود به کشور را نخواهند داشت. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، با بیان اینکه اگر کالای بی‌کیفیتی وارد شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود، ادامه داد: نکته دیگر اینکه طی حدود یک‌سال‌ونیم اخیر به دنبال آن بودیم تا تولیدکنندگان صنفی، استانی شوند. استانی شدن به این معناست که در هر استان تولیدکنندگانی هستند که سبک و سیاق آن‌‌ها پایین‌تر از صنعتی است و در واقع در کارگاه‌های کوچک فعالیت می‌‎کنند. این‌‌ها در اولین گام باید شناسنامه‌دار شوند، یعنی پروانه کسب داشته باشند تا بتوان بر آن‌‌ها نظارت کرد. به گفته حسینی؛ براساس این طرح و پیشنهاد که توسط معاون وزیر صمت نیز مورد حمایت قرار گرفت، تولید کنندگان صنفی همه شهرستان‌های تهران زیر نظر اتحادیه لوازم یدکی شهر تهران قرار می‌گیرند تا امکان نظارت بر آن‌‌ها وجود داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه دولتمردان به جای متولی‌گری و دخالت در امور باید به حوزه نظارتی برگردند، اعلام کرد: باید در این حوزه و برای جلوگیری از تقلب و تخلفات این‌چنینی در بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو، امور به اتحادیه‌های مربوطه سپرده شود و بر آن‌‌ها نظارت هم شود. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه مردم در خرید و مصرف قطعات و لوازم یدکی خودرو باید به چه نکاتی توجه کنند، گفت: در وهله نخست این موضوع درست نیست که اگر برندی خارجی بود قطعا با کیفیت است و تقلبی در آن صورت نمی‌گیرد. دوم اینکه در حال‌حاضر در بعضی حوزه‌ها مانند انواع فیلترهای خودرو؛ فیلتر هوا، فیلتر بنزین، فیلتر روغن، لنت، روغن ترمز، روغن موتور و گیربکس و بسیاری کالاهای دیگر تولیدات داخلی‌مان حتی از نمونه‌های مشابه خارجی باکیفیت‌تر است و نکته دیگر اینکه اگر محدودیت‌هایی مانند تحریم‌ و محدودیت برای واردات دستگاه‌های جدید نباشد هیچ کالایی نیست که امکان تولید آن در داخل نباشد. حسینی؛ تصریح کرد: شاید امروز تحریم‌ها دست و بال تولیدکنندگان را بسته است تا نتوانند ماشین‌آلات روز دنیا را وارد کنند اما در بسیاری از حوزه‌ها و در زمینه تولید کالاهای فوق ایمنی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و حتی آن‌‌ها را صادر کردیم. وی تأکید کرد: مردم حتماً از واحدهای صنفی خریداری کنند که دارای پروانه کسب معتبر هستند، حتما فاکتور خرید با مهر و امضای فروشگاه را تهیه کنند، و اگر با کالاهای بی‌کیفیت یا تقلبی برخورد کردند حتما به صورت تلفنی یا حضوری به واحد شکایت اتحادیه‌های مربوطه مراجعه کنند و چرا که قطعاً چنین تخلفاتی پیگیری خواهد شد. مردم بهتر است در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند. در بازار قطعات خودرو کالای استاندارد که قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی آن درج و همچنین تشخیص اصالت کالا براساس کد یکتا به شماره پیامکی اصالت کالا ارسال می‌شود، یک نیاز و خواست جامعه مصرف‌کنندگان، تعمیرکاران خودرو و اتوسرویس‌‌هاست.