افزایش ۳۵درصدی تعرفه‌های پزشکی، سفیدپوشان را راضی می‌کند؟

علی غلام‌فراهانی- پزشکی رشته‌ای که نیازمند بیش‌ترین تحصیل در بین رشته‌های دانشگاهی است و برای کسانی که سال‌ها درس پزشکی خوانده‌اند، هیچ چیز دردناک‌تر از این نیست که به‌خاطر عدم درآمد کافی، ساز مهاجرت کوک کنند. در این بین اما تعرفه‌های پزشکی بیش‌ترین نقش را در بی‌انگیزگی پزشکان دارند؛ پزشکانی که بعد از دهه‌ها تحصیل […]

علی غلام‌فراهانی- پزشکی رشته‌ای که نیازمند بیش‌ترین تحصیل در بین رشته‌های دانشگاهی است و برای کسانی که سال‌ها درس پزشکی خوانده‌اند، هیچ چیز دردناک‌تر از این نیست که به‌خاطر عدم درآمد کافی، ساز مهاجرت کوک کنند. در این بین اما تعرفه‌های پزشکی بیش‌ترین نقش را در بی‌انگیزگی پزشکان دارند؛ پزشکانی که بعد از دهه‌ها تحصیل و شأن شغلی خود انتظار درآمد بهتری را دارند. در واقع تعرفه‌های غیرواقعی منجر به استنکاف پزشکان از ارائه برخی خدمات پُرریسک در شهرستان‌‌ها شده و روند افزایشی ارجاع مردم از مراکز استان‌‌ها به پایتخت نشان‌دهنده آن است که پزشکان رغبتی برای فعالیت و ارائه خدمات پرریسک ندارند. متأسفانه بررسی‌های کارشناسی و فنی در تصویب تعرفه‌های پزشکی به‌رغم هشدارهای مکرر انجام نمی‌شود. این در حالی است که آمار وحشتناک مهاجرت پزشکان و عدم فعالیت فارغ‌التحصیلان حرف پزشکی در حرفه اصلی‌شان نشان می‌دهد که مدیران باید به فکر تدابیر اساسی باشند. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ همچون سال‌های گذشته با تأخیر به تصویب هیئت وزیران رسید. پنجم فروردین ۱۴۰۳ و در اولین جلسه هیئت دولت در سال جدید، تعرفه‌ها با افزایش ۳۵ درصدی به تصویب رسید؛ در حالی که شورای‌عالی بیمه سلامت، عدد ۴۶ درصدی را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده بود که در نهایت، پس از چکش‌کاری در این سازمان؛ با عدد ۳۵ درصدی برای سال ۱۴۰۳ موافقت شد.

تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ هنوز ابلاغ نشده است

در همین رابطه، محمد رئیس‌زاده؛ رئیس کل سازمان نظام‌پزشکی نیز، در نشستی خبری، با اشاره به طرح مبحث تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ در جلسه پنجم فروردین ماه هیئت دولت و تصمیم‌گیری درباره آن، گفت: مصوبه هیئت وزیران برای افزایش تعرفه‌های پزشکی هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است. رئیس کل سازمان نظام پزشکی، گفت: در حال‌حاضر، مصوبه هیئت وزیران برای افزایش تعرفه‌های پزشکی هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است. جلسه هیئت دولت در پنجم فرودین‌ماه تشکیل شد و درباره تعرفه پزشکی بحث کرد. رئیس‌زاده؛ درباره اعلام نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی برخی از انجمن‌ها، گفت: انجمن‌ها تحت پوشش وزارت بهداشت هستند و احکام رؤسای انجمن‌ها توسط وزارت بهداشت تعریف می‌شود. اگر اظهارنظری درباره تعرفه پزشکی صورت گرفته باشد، باید توسط وزارت بهداشت پاسخ داده شود. انجمن‌ها تحت پوشش سازمان نظام پزشکی نیستند. وی در پاسخ به سؤالی درباره حواشی تعرفه‌های پزشکی و همچنین موضوع مرتبط با فوت مرحوم «فرشته بخشی»، گفت: مرحوم فرشته بخشی یک پزشک طرحی بود که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی لرستان خدمت می‌کرد. اظهارنظر درباره مرحوم «بخشی» برعهده وزارت بهداشت است.

افزایش۳۵ درصدی راضی‌کننده نیست

گفتنی است؛ رضا لاری‌پور؛ معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، در واکنش به تصویب تعرفه‌ها با افزایش ۳۵ درصدی، گفت: این افزایش با توجه به رشد ناکافی تعرفه‌ها در طی سنوات گذشته همچنان تکافوی نیازهای مراکز درمانی و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت را نخواهد کرد. وی افزود: تعرفه‌ها معادل دستمزد پزشکان نیست و اجزای تعرفه شامل جزء حرفه‌ای و جزء فنی، ویزیت، تعرفه پرستاری، دارو و ملزومات پزشکی، خدمات آزمایشگاه و تصویربرداری و جزء هتلینگ بیمارستانی، هر یک دارای وزن‌های هزینه‌ای مختلف و دارای فرمول‌های پیچیده محاسباتی هستند و دستمزد کادر درمان حدود یک‌سوم وزن تعرفه‌های پزشکی را شامل می‌شود و لذا مقایسه افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی با میزان افزایش حقوق کارگران و کارمندان مقایسه‌ای نادرست است.