لزوم تخصصی شدن وکالت

مهدی یاوری- گرفتن حق از ناحق یکی از سخت‌‌ترین کار‌هاست، به همین دلیل است که کار وکالت کاری بس دشوار است و افرادی هم وارد این شغل می‌شوند از هفتخوان عدالت باید بگذرند. تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که شغل وکالت چه حوزه‌هایی دارد و یک وکیل چه وظایفی ایفا می‌کند؟ شاید شما هم وقتی […]

مهدی یاوری- گرفتن حق از ناحق یکی از سخت‌‌ترین کار‌هاست، به همین دلیل است که کار وکالت کاری بس دشوار است و افرادی هم وارد این شغل می‌شوند از هفتخوان عدالت باید بگذرند. تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که شغل وکالت چه حوزه‌هایی دارد و یک وکیل چه وظایفی ایفا می‌کند؟ شاید شما هم وقتی اسم وکیل را می‌شنوید، شخصی را تصور کنید که در دادگاه، جلوی چندین نفر قاضی و افراد دیگر، در حال دفاع کردن از حق موکلش است؛ اما وکالت حرفه پیچیده‌ای است که دایره وسیعی را شامل می‌شود. یک وکیل موفق، می‌تواند تأثیر مثبت و چشمگیری بر زندگی موکلین خود داشته باشد. خواه از طریق کمک به آن‌‌ها در یک مشکل خانوادگی، رفع اتهامات واردشده به آن‌‌ها یا جبران خسارت‌های مالی. در حقیقت، وکلا از مردم در برخی از چالش‌برانگیز‌ترین دوران زندگی خود حمایت می‌کنند. بر همین اساس بود که مرکزی در سال ۱۳۸۱ با نام «مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه‌قضاییه» تأسیس شد اما به واسطه بازنگری آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ در بهمن ۱۳۹۷ به «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضاییه» تغییر عنوان داد و از آن زمان تاکنون به همین نام شناخته می‌شود.

تأکید رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضاییه بر تخصصی شدن امر وکالت

همچنین تخصصی شدن وکالت و صدور گواهی وکالت تخصصی، موجب بهبود معیشت وکلا و دارندگان تخصص‌های حقوقی مربوطه خواهد بود و از سوی دیگر موجب ارائه خدمات حقوقی مناسب به شهروندان می‌شود و کسب تخصص‌های حقوقی موجب ارتقای دانش علمی و عملی وکلاء نیز خواهد گردید. در همین رابطه، مراسم گرامیداشت روز حقوق عامه و سالروز تأسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضاییه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد. رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضاییه، گفت: با ارتقای تخصص و توان علمی وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده و فراهم‌سازی دسترسی آسان افراد جامعه به خدمات حقوقی در چند سال آینده شاهد کاهش اطاله دادرسی، کاهش جمعیت کیفری، رسیدگی به حقوق عامه، از بین رفتن فساد و تبعیض خواهیم بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی؛ گفت: از دوره گذشته و این دوره شاهد بودیم که مجموعه مرکز وکلا هدف محور، موضوع‌محور و مسئله‌محور پیش رفته است. وی ادامه داد: هدف محور کردن مرکز وکلای قوه‌قضاییه با تحقق عدالت، تمدن‌سازی حقوقی و با مبنای سند تحول قضایی اتفاق خواهد افتاد و اگر این مسأله توسط مجریان در بستر تحول قضایی درست تحقق پیدا کند باید کتاب‌ها در مورد آن نوشت. عبداللهی؛ با تأکید بر لزوم دسترسی به وکیل و ارتقای رضایت‌مندی جامعه، گفت: موضوع‌محور حرکت کردن مجموعه مرکز وکلا در واقع تحصیل رضایت‌مندی اقشاری است که قابلیت دسترسی به خدمات حقوقی را نداشتند.