راهکار مجلس برای کاهش بحران ارزی و دارویی چیست؟

مرضیه نیکخواه ـ ارز و اقتصاد بیمار برای کشورمان همچون دو لبه شمشیر هستند؛ دو لبه‌ای که هر کدامشان می‌توانند زخم‌های عمیقی را وارد کنند. قیمت ارز خصوصاً پس از حمله رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق روبه فزونی گذاشت و از مرز ۶۵ هزار تومان گذشت! این مسئله باعث التهاب دیگر بازارهای مالی […]

مرضیه نیکخواه ـ ارز و اقتصاد بیمار برای کشورمان همچون دو لبه شمشیر هستند؛ دو لبه‌ای که هر کدامشان می‌توانند زخم‌های عمیقی را وارد کنند. قیمت ارز خصوصاً پس از حمله رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق روبه فزونی گذاشت و از مرز ۶۵ هزار تومان گذشت! این مسئله باعث التهاب دیگر بازارهای مالی همچون سکه و طلا نیز گردید. در واقع مردم نگران تبعات دلار ۶۵ هزار تومانی هستند و مسئولین وعده می‌دهند که قیمت دلار ۱۰۰ هزار تومان نخواهد شد! بنابراین نباید توقع داشته باشیم، دلار ارزان شود و گرانی‌‌‌ها کمتر و مردم مشکلات کمتری داشته باشند. یعنی شرایط اقتصادی و البته مدیریت اقتصادی به‌گونه‌ای است که با این مسئله کنار بیاییم که شرایط نگران‌کننده همچنان ادامه داشته باشد. چون نه سیاست درستی اتخاذ می‌شود، نه مشکلات داخلی و موانع بین‌المللی برطرف می‌شوند تا بتوانیم اینطور بگوییم که در آینده با بحران‌های شدیدتری روبرو خواهیم شد و در نتیجه، همه مسائل دست به دست می‌دهند تا «نااطمینانی در اقتصاد» مانا شود که بالطبع در چنین شرایطی قیمت ارز روز‌به‌روز گران‌تر خواهد شد. آنچه که موتور گرانی، دلار است چیزی جز نظام تصمیم‌گیری نیست که فضای مخدوش را به وجود می‌آورد. یعنی، چون بازار بورس وابسته به افزایش قیمت دلار است، یعنی دلار پایین بیاید، بورس ایران ورشکسته شده و درآمد دولت کم می‌شود و گروه‌های ذی‌نفعی که به دولت هم وابستگی دارند، دچار ضرر زیادی خواهند شد؛ بنابراین با یکسری گروه‌های ذی‌نفعی مواجهیم که به شدت در برابر ارزانی ارز مقاومت می‌کنند. گروه‌های ذی‌نفع به این دلیل همچنان به منفعت‌طلبی ادامه می‌دهند که ساختار نظام، خودش تولیدکننده گروه‌های ذی‌نفع است. به این معنی، چون در نظام تصمیم‌گیری به اصل شفافیت بی‌اعتنایی کاملی شده است، این اتفاقات به راحتی می‌افتد. در واقع در کشور‌هایی که قانون نقش کلیدی ندارد و همچنین در قوانین شفافیت وجود ندارد، سوءاستفاده و در نتیجه به‌هم‌ریختگی اقتصادی عادی است.

مجلس درباره ارز و دارو جلسه برگزار می‌کند!

دیروز (دوشنبه) محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکرات حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛ نماینده شاهین‌شهر و شهباز حسن‌پور؛ نماینده سیرجان، اظهار کرد: درباره موضوع دارو، مجلس شورای اسلامی چند جلسه نظارتی را برگزار کرد که جمع‌بندی‌هایی صورت گرفته، گزارش دیوان محاسبات و معاونت نظارت مجلس نیز تهیه شده و در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به تذکر دو نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت که مجلس به‌زودی جلسه‌ای درباره وضعیت ارز و دارو برگزار می‌کند. وی اضافه کرد: احتمالاً از هفته آینده روال برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی به قبل یعنی یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه برمی‌گردد. البته ما در جلسه هیئت رئیسه، در این باره تصمیم‌گیری می‌کنیم و جلسات نظارتی سه‌شنبه تشکیل خواهد شد. رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره موضوع ارز، اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی چند ماه قبل درباره بازار ارز گزارشی به دولت داد و پیگیری‌هایی هم صورت گرفت دیروز نیز نامه دیگری از سوی کمیسیون اقتصادی ارائه شد. ما در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره ارز با مسئولان بانک‌مرکزی و اقتصادی دولت برگزار خواهیم کرد. حاجی‌دلیگانی؛ نماینده شاهین‌شهر در تذکر خود، گفت: مجلس شورای اسلامی به دولت برای بهبود وضعیت دارو فرصت داد که مهلت دو ماهه تمام شده و هنوز شرایط اصلاح نشده است. در تأمین برخی از دارو‌‌‌ها مشکل داریم از جمله دارو‌های پیوندی که بیماران یک هفته تا دو هفته یکبار دارو دریافت می‌کنند. حسن‌پور؛ نماینده سیرجان نیز، اظهار کرد: انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره مشکلات کشور به‌خصوص نوسانات بازار ارز برگزار کند.