پیشواز کدام قانون؟!

گروه اجتماعی- حجاب و عفاف همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان کشورمان بوده است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان تاکنون بحث‌های بسیاری در این خصوص مطرح شده است اما چگونگی قانون حجاب همچنان محل اختلاف‌نظر بزرگان بوده است. هنوز دو سال از آتشی که به‌واسطه فوت مهسا امینی در کشور ایجاد شد، نگذشته است؛ […]

گروه اجتماعی- حجاب و عفاف همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان کشورمان بوده است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان تاکنون بحث‌های بسیاری در این خصوص مطرح شده است اما چگونگی قانون حجاب همچنان محل اختلاف‌نظر بزرگان بوده است. هنوز دو سال از آتشی که به‌واسطه فوت مهسا امینی در کشور ایجاد شد، نگذشته است؛ دختری که مرگش تبعات بسیاری را برای کشورمان به همراه داشت و تا چند ماه شاهد ناآرامی‌هایی در سطح کشور بودیم. بعد از فروکش کردن ناآرامی‌ها بسیاری از مسئولان خواستار تصویب قانونی مدون درخصوص حجاب و عفاف شدند تا بلکه با آن بتوانند مشکل حجاب و عفاف را یکبار برای همیشه حل کنند. پیش از این لایحه حجاب و عفاف مصوب قوه‌قضاییه در ۹ماده راهی دولت شده بود، دولت شش‌ ماده بر آن می‌افزاید و در ۱۵ماده راهی بهارستان می‌کند تا با نظر نهایی نمایندگان موضوع برای تأیید نهایی راهی شورای‌نگهبان شود. مجلس یازدهم اما بدون توجه به تبعات تصمیماتش، ۷۱ماده بر لایحه قوه‌قضاییه افزود و یک لایحه عریض و طویل را با بندها، مواد، ردیف‌‌ها و تبصره‌های غیرمتعارف راهی شورای‌نگهبان کرد. شورای‌نگهبان نیز با توجه به اشکالات عدیده‌ای که در متون این قانون وجود داشت، دوباره آن را به مجلس بازگرداند تا با اصلاح آن راه برای قانونی شدن آن به انجام برسد. حال در شرایطی که لایحه حجاب و عفاف هنوز فاصله مجلس تا شورای‌نگهبان را طی می‌کند و نشانه‌ای از تصویب این قانون مشاهده نمی‌شود، نیروی انتظامی اجرای قانون حجاب را آغاز کرد!

طرح «نور» برای برخورد با کشف حجاب آغاز شد

بر همین اساس، فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که طرح پلیس برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب از دیروز (شنبه) تحت عنوان «طرح نور» آغاز شد. طرحی که به گفته سردار عباسعلی محمدیان؛ فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در همه معابر و اماکن عمومی کلید خورده است. محمدیان؛ همچنین دلیل اجرای این طرح را «رعایت قانون» و «مطالبه مردم متدین» اعلام کرد و گفت: مردم ما به قانون‌مداری و رعایت قانون شهره هستند و فقط درصد کمی از مردم نسبت به رعایت قانون بی‌توجهی می‌کنند. همان‌طور که قبلاً اطلاع‌رسانی شده بود. از امروز پلیس تهران هم مانند سایر استان‌‌ها اقدامات خود در مورد قانون‌شکنی در مورد حجاب را آغاز خواهد کرد. این موضوع هم قانونی است و هم درخواست مردم است. پلیس به درخواست مردم مؤمن و متدین کشورمان و انتظاراتی که از جامعه اسلامی دارند، عمل کرده و با افرادی که ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی را ترویج می‌دهند، برخورد می‌کنند. به گفته رئیس پلیس پایتخت، در اجرای طرح نور، افرادی که به هشدارهای قبلی پلیس توجه نکردند، اکنون به صورت ویژه در سطح شهر مورد تذکر قرار می‌گیرند و اقدام قانونی در مورد آنان انجام می‌شود. وی با بیان اینکه انتظار ما از مردم خوبمان این است که همگی با پلیس همکاری کنند، گفت:‌ از مردم انتظار داریم که مانند ایام نوروز در حوزه مأموریتی رعایت حجاب و عفاف با پلیس همکاری‌های لازم را داشته باشند تا انشاا… نیازی به اقدام پلیسی و دستگاه قضایی نباشد. محمدیان؛ همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پلیس چه برخوردی با متخلفان در این حوزه خواهد کرد، گفت: تخلف با جرم فرق دارد. رعایت حجاب قانون است و سرپیچی از قانون جرم است. کسی که قانون را رعایت نمی‌کند، مرتکب جرم شده است. کشف حجاب مساوی با قانون‌شکنی است و پلیس براساس قانون با قانون‌شکنان برخورد خواهد کرد. البته امیدوارم که شاهد قانون‌شکنی نباشیم.