توپ تعیین روزهای تعطیل در زمین دولت؛ مجلس موافق تعطیلی پنجشنبه و جمعه!

نفیسه‌سادات شفایی– تعطیلی آخر هفته در کشورهای مختلف جهان تفاوت دارد؛ کشورهای اروپایی و آمریکایی روزهای شنبه و یکشنبه را روزهای تعطیلی خود اعلام کرده‌اند ولی در کشورهای آسیایی اوضاع متفاوت است و برخی‌ها خود را با تعطیلات اروپایی وفق داده‌اند و برخی‌ها همچون کشورمان نیز روز جمعه را تنها روز رسمی می‌دانند که تعطیل […]

نفیسه‌سادات شفایی– تعطیلی آخر هفته در کشورهای مختلف جهان تفاوت دارد؛ کشورهای اروپایی و آمریکایی روزهای شنبه و یکشنبه را روزهای تعطیلی خود اعلام کرده‌اند ولی در کشورهای آسیایی اوضاع متفاوت است و برخی‌ها خود را با تعطیلات اروپایی وفق داده‌اند و برخی‌ها همچون کشورمان نیز روز جمعه را تنها روز رسمی می‌دانند که تعطیل است. حال دهه‌هاست که بحث بر سر افزایش تعطیلات رسمی هفتگی در کشورمان مطرح است اما تاکنون که جواب نداده است. اما آخرین اخبار، حکایت از این دارد که این بار بحث بسیار جدی است و قرار است به جای یک روز (جمعه)، دو روز در هفته تعطیلی داشته باشیم. اما در اینکه چه روزهایی باید در هفته تعطیل باشد، چالش بزرگی است. از یک‌سو برخی‌ها اعتقاد دارند که روزهای پجشنبه و جمعه را باید تعطیل رسمی اعلام کرد زیرا همین الان نیز روز پنجشنبه روزی نیمه‌تعطیل محسوب می‌شود؛ از سوی دیگر اما بسیاری می‌گویند باید روزهای تعطیل کشورمان با روزهای تعطیل اقتصاد جهانی همخوانی بیشتری داشته باشد و نهایتاً جمعه و شنبه تعطیل شود تا ایران بتواند روزهای بیشتری در هفته را با اقتصاد جهان ارتباط داشته باشد. هنوز مشخص نیست که چه روز‌هایی تعطیل خواهد شد. بر همین اساس، دو پیشنهاد برای تعطیلی دو روزه آخر هفته وجود دارد که ممکن است شامل جمعه و شنبه یا پنجشنبه و جمعه شود. تصمیم نهایی در صحن علنی مجلس گرفته خواهد شد. مجلس موظف شد که تعطیلی دو روزه در کشور را بررسی کند. مجلس یازدهم، اما به دلیل ایرادات به قول قدیمی‌‌ها بنی‌اسرائیلی که مطرح شد، نتوانست درباره روز این تعطیلی‌‌ها تصمیم بگیرد.

یهودیان علت عدم تعطیلی روز شنبه!

در همین رابطه، علی بابایی کارنامی؛ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از تصویب افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده و تأکید کرده است: «براساس لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد. ساعت کاری در هفته از ۴۴ به ۴۰ ساعت کاهش می‌یابد. ما موافق تعطیلی شنبه بودیم. دلیل مربوط به فشار‌‌ها به مجلس و دولت برای تعطیل نشدن روز شنبه، مربوط به مبحث تاریخی یهودیان است. حتی این را عنوان کردیم که گروهک منافقین یکی از آیات قرآن را به عنوان نماد و پرچم خود برگزیدند. بعد از آن بسیاری بودند که اکراه داشتند آن آیه الهی را بخوانند. قرآن از اصحاب «سبت» نام برده است که همان قوم یهود است که در روز شنبه از دستور الهى تجاوز مى‌کردند و خداى تعالى لعنت‌شان کرد و در معنی این آیه آمده است: «و محققاً دانسته‌اید جماعتى از شما را که عصیان ورزیده حرمت شنبه را نگاه نداشتند، گفتیم: بوزینه شوید و راندگانى (دور از قرب حق)».

توپ تعیین روزهای تعطیل در زمین دولت

خلیل بهروزی‌فر؛ عضو کمیسیون اجتماعی نیز، در تشریح جلسه این کمیسیون به دیده‌بان ایران، تأکید کرد: «درباره افزایش تعطیلات به دو روز و کاهش ساعت کاری هفته به ۴۰ ساعت برای کارمندان دولتی، مصوبه توسط کمیسیون اجتماعی انجام شد، اما تعیین روز‌های تعطیل را برعهده دولت قرار داد. مصوبه کمیسیون اجتماعی در صحن علنی نیز بررسی شد. دولت مکلف شد روز‌‌ها را بنا به اقتضای موجود مشخص کند که پنجشنبه و جمعه یا جمعه و شنبه تعطیل شود. روز‌های تعطیل در استان‌‌ها نیز در اختیار استانداری‌‌ها قرار گرفت، اما به‌عنوان قانون و قطعی نیست. او در پاسخ به این سؤال که اگر براساس فشار‌هایی که بر دولت می‌آید پنجشنبه و جمعه تعطیل شود، ایران چهار روز از دنیا عقب می‌ماند؟ به سایت دیده‌بان ایران، گفت: از نظر مناسبات اقتصادی، تجارت، سیاسی و ارتباطات بین‌المللی ایران چهار روز از دنیا عقب می‌افتد در مرحله اول بیشتر بحث تعطیلی روز شنبه را داشتیم. اما به دلیل تعطیلی که شما اشاره کردید (تعطیلی یهودیان) کمیسیون تصمیم‌گیری را به دولت واگذار کرد.