نزدیک به نیمی از خودروهای کشور درگیر معضل فرسودگی

مهدی قره‌داغلی- رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهران سالاری؛ در نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این تعداد خودروی اسقاطی شامل خودروهای سبک و سنگین می‌شود که منجر به صرفه‌جویی […]

مهدی قره‌داغلی- رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهران سالاری؛ در نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این تعداد خودروی اسقاطی شامل خودروهای سبک و سنگین می‌شود که منجر به صرفه‌جویی ۶۶۶ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل شده است. وی افزود: صرفه‌جویی ۴۴۷ میلیون دلار درآمد از محل صادرات سوخت، صرفه‌جویی ۱۵۲ میلیون دلار از پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و کاهش ۹۰۰ نفری تصادفات رانندگی از محل اسقاط خودرو داشته‌ایم. به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، همچنین اقساط خودرو در سال گذشته نسبت به سال۱۴۰۱، ۲۲۸درصد رشد را شاهد بودیم. وی با بیان اینکه در سال گذشته مجوز شماره‌گذاری یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه صادر شده است، گفت: از این تعداد ۱۵ هزار و ۶۷۸ دستگاه مجوز برای خودروهای وارداتی است. سالاری؛ ادامه داد: از ۱۵هزار و ۶۷۸ مجوز، تعداد هشت‌هزار مجوز به واردات رسمی، پنج هزار و ۷۳۹ به خودروهای بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی، ۸۵۴ مجوز برای مزایده فراجا و بقیه مجوز‌ها برای سایر خودروهای وارداتی اختصاص یافت. وی با اشاره به اینکه براساس آیین‌نامه اسقاط خودرو‌های فرسوده، خودرو‌‌ها ارزش‌گذاری می‌شود، گفت: در حال‌حاضر ارزش یک گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومان است، اما در آیین‌نامه چارچوب مشخص شده است به نحوی که اگر خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشته باشد سه گواهی می‌گیرد؛ بنابراین انگیزه دارندگان خودرو‌های فرسوده برای نوسازی خودرو افزایش می‌یابد. وی افزود: قیمت گواهی اسقاط در حال‌حاضر ۳۵ میلیون تومان است، اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود و ممکن است که تغییر کند. وی افزود: طبق آمار هشت‌درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از فرسودگی خودرو‌هاست. این موضوع اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل را پررنگ‌تر می‌کند. وی با بیان اینکه براساس ابلاغ قائم‌مقام وزیر در اواخر سال ۱۴۰۱ اسقاط خودرو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران محول شد، گفت: در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ یک ستاد در این زمینه تشکیل شد که اقداماتی در حوزه اسقاط خودرو انجام شده است که شاهد رشد در این حوزه هستیم. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، ابراز داشت: در قانون هوای پاک بالا‌ترین شاخص به اسقاط خودرو و نوسازی اختصاص یافته است که در کاهش آلودگی هوا مؤثر است. همچنین هشت درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از خودروهای فرسوده است. وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو از اواخر سال گذشته ابلاغ شد، گفت: این آیین‌نامه یکی از پیشرفته‌‌ترین آیین‌نامه‌ها در ۱۸ سال است که در آن به اقدامات سلبی (منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهر و عدم امکان تعویض‌پلاک به پلاک کلانشهرها) و موارد تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات و اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از تولید خودروسازان به دارندگان خودروهای فرسوده، افزایش یارانه دولتی و سایر موارد توجه شده است. سالاری؛ افزود: رویکرد واردات و برقی‌سازی خودرو‌ها از سال گذشته شتاب گرفته است که رویکردهای این موضوع در آیین‌نامه دیده شده و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به برنامه‌های امسال، گفت: در سه سال اول این آیین‌نامه مخصوص کلانشهر‌ها دیده شده است و شامل اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت می‌شود و در سال‌های آینده خودروهای شخصی را نیز شامل خواهد شد. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، عنوان کرد: ۲۵۵ هزار دستگاه را امسال نوسازی خواهیم کرد. همچنین در قانون برنامه توسعه هفتم به موضوع اسقاط خودرو پرداخته شده است تا در ظرف پنج سال در هر سال به ۵۰۰ هزار دستگاه اسقاط در سال برسیم. وی خاطرنشان کرد: امسال را سال تحول در اسقاط موتورسیکلت قرار داده‌ایم یکی از اولویت‌‌ها برای ارائه تسهیلات در کلانشهرهاست. سالاری؛ جدول میزان تولید گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده را طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو اعلام کرد. رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، درخصوص اینکه سال گذشته سهمیه ۲۰ درصد به متقاضیان اختصاص نیافت، زیرا خودروسازان تعهد معوق داشتند، بیان کرد: نوسازی ناوگان با رویکرد جدید شروع شد، اشکالاتی در فرآیند وجود داشت که منجر به عدم تحقق ۲۰ درصد شد و این مسئله ناشی از سامانه قبلی بوده است. علاوه بر اشکالات فرآیند و محدودیت خودروسازان، به‌عنوان نماینده مردم این مهم را از خودروسازان مطالبه خواهیم داشت. به دنبال معوقات محقق نشده هستیم و کمیسیون اصل۹۰ هم به این مسئله تأکید دارد. رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، با اشاره به اینکه از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه است گفت: از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت، یک‌میلیون و ۳۰۰ دستگاه سواری و ۱۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم. این مقام مسئول، با بیان اینکه میزان آلایندگی ناشی از موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده نسبت به خودروی فرسوده ۱۴ برابر است، گفت: با نوسازی خودروهای سواری به‌صورت میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر هفت تا هشت لیتر صرفه‌جویی و درخصوص خودروهای تجاری هم ۱۰ تا ۱۲ لیتر صرفه‌جویی خواهد شد. همچنین مشهدی‌شریف؛ رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، از اسقاط ۷۲ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته خبر داد. مشهدی‌شریف؛ گفت: سال گذشته قرار بود ۱۰۰هزار دستگاه خودرو اسقاط شود که فقط۷۲ هزار دستگاه اسقاط شد، علت اصلی کاهش ۲۸ درصدی اهداف پیش‌بینی شده بحث آیین‌نامه از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده بود که دولت تأخیر یک‌ساله در این بخش داشت. او افزود: به هرحال عدد اسقاط ۷۲ هزار خودرو نسبت به چهار سال قبل رشد داشت ولی در مقایسه با سال ۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه اسقاط شده طبیعتاً خیلی فاصله داشت، امیدواریم امسال به موقع تمامی کار‌ها و زیرساخت‌ها برای اسقاط انجام شود. امکان دارد به عدد ۳۳۰ هزار دستگاه اسقاط خودرو در سال ۱۴۰۳ برسیم. مشهدی‌شریف، افزود: بر هر حال سن سال تولید خودرو با تعداد گواهی اسقاط آن متفاوت است یعنی هر سال تولید نیاز به ارائه چند گواهی اسقاط است. او افزود: تعداد گواهی اسقاط خودرو براساس مصوبه‌ سال‌های قبل بود به‌طوری که به اعضای هر دو خودرو، یک خودرو باید اسقاط شود یعنی اگر کشنده ۱۶ گواهی داشت ۸ گواهی برای شماره‌گذاری کافی بود، ولی امروز برای دریافت گواهی نیاز به درجه‌بندی Aو B است. او بیان کرد: در حال‌حاضر در کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خودروی تجاری وجود دارد که ۵۰ درصد این خودرو‌ها فرسوده است.