زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد دارند

زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال‌جاری بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد دارند که بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان آن از فعالیت‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تأمین می‌شود. به گزارش پیوست، جداول درآمدی لایحه بودجه سال‌جاری نشان می‌دهند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نزدیک ۹۳ درصد درآمدهای مربوط […]

زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال‌جاری بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد دارند که بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان آن از فعالیت‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تأمین می‌شود. به گزارش پیوست، جداول درآمدی لایحه بودجه سال‌جاری نشان می‌دهند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نزدیک ۹۳ درصد درآمدهای مربوط به بخش ارتباطات را تأمین می‌کند که در این میان، سهم ردیف درآمدی «حق امتیاز شبکه و جریمه عدم انجام تعهدات» ۲۰ هزار میلیارد تومان است. از دیگر ردیف‌های درآمدی رگولاتوری، می‌توان به نامبرینگ، حق‌السهم سازمان، حق استفاده از فرکانس رادیویی و افزایش ۴۰ ریال به قیمت هرپیامک اشاره کرد که برای مورد آخر ۸۰۰ میلیارد تومان در سال‌جاری درآمد پیش‌بینی شده است. در سال‌های گذشته به قیمت هر پیامک ۳۰ ریال افزوده می‌شد، اما در سال‌جاری ۱۰ ریال دیگر به این رقم افزوده شده که مربوط به بند «ش» ماده ۷۲ قانون جوانی جمعیت است. در این بند از قانون آماده است: «کاربر بسته‌های ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی علاوه بر قیمت هر پیامک مبلغ ده (۱۰) ریال از استفاده‌کننده خدمات مذکور دریافت و جزو منابع این قانون قرار گیرد.» تعرفه مصوب هر پیامک بسته به اپراتور، فارسی یا انگلیسی بودن متن و نوع سیم‌کارت از ۸۸ تا ۲۹۴ ریال است. پس از رگولاتوری و با فاصله زیاد، دو شرکت زیرساخت و پست‌بانک از نظر درآمدی قرار دارند و بعد از آن‌‌ها نوبت به سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی می‌رسد. پارک علم و فناوری وزارتخانه، پژوهشگاه ICT‌ و فرودگاه پیام نیز در رتبه‌های بعدی هستند که مجموع درآمد آن‌‌ها به ۵۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسد.

شرکت‌های دولتی

در زیرمجموعه وزارت ارتباطات، چهار شرکت و یک سازمان وجود دارد که همگی در دسته شرکت‌های سودده دولتی قرار گرفته‌اند هرچند یک شرکت و یک سازمان، سودی نخواهند داشت؛ اما زیان‌ده نیز نیستند. براساس آنچه در جداول لایحه بودجه آمده، شرکت ملی پست و سازمان فناوری اطلاعات در هزینه و درآمد، سربه‌سر هستند و سود و زیانی ندارند. این وضعیت معمولاً هر سال تکرار می‌شود. هرچند شرکت پست با زیان انباشه روبه‌روست و در ردیف‌های درآمدی نیز رقمی برای آن در نظر گرفته شده است. سودده‌‌‌ترین شرکت زیرمجموعه وزارت ICT شرکت ارتباطات زیرساخت است که کمتر از هزار میلیارد تومان سود خواهد داشت. شرکت زیرساخت در سال‌های اخیر با کاهش سود روبه‌رو شده است. پست‌بانک شرکتی در زیرمجموعه وزارت ارتباطات شمرده می‌شود که سال‌جاری حدود ۳۵۰ میلیارد تومان سود خواهد داشت و در نهایت شرکت سهامی خدمات هوایی پست و مخابرات (پیام) قرار دارد که اندکی بیش از ۲۲ میلیارد تومان سود خواهد داشت. تمامی شرکت‌هایی که سودده شمرده شده‌اند ۵۰ درصد سود خود را به دولت پرداخت می‌کنند. مانند سال‌های گذشته یک ردیف درآمدی با عنوان «مجوزهای صادرشده توسط شورای‌عالی فضای مجازی» برای مرکز ملی فضای مجازی در نظر گرفته شده و رقم آن نیز همانند سال‌های قبل ۵۰۰ میلیون تومان است. علاوه بر درآمدهایی که وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های آن از حوزه ICT و عمدتاً فعالیت اپراتور‌‌ها دارند، یک مورد دیگر نیز وجود دارد که به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود. در سال آینده سازمان انرژی اتمی بابت صدور تأییدیه تشعشع آنتن‌های تلفن همراه از اپراتور‌‌ها مبلغی دریافت می‌کند. براساس آنچه در جدول ۱۶ لایحه بودجه آمده، سازمان انرژی اتمی بابت «صدور پروانه اطمینان از ایمنی فعالیت‌های اپراتورهای تلفن همراه (یک سال با یک بار بازرسی)» از هر اپراتور ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کند.