بانک و پتروشیمی خریداران سهام پرسپولیس و استقلال

طلسم مزایده سرخابی‌ها رسماً شکست!

علی غلام‌فراهانی– باور اینکه بعد از دهه‌ها طلسم واگذاری سرخابی‌ها شکسته شود، سخت است! طلسمی که برای دهه‌ها هیچ دولتی موفق به باز کردن آن نشده بود تا اینکه با تهدیدهای جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا سرانجام این دو غول فوتبال ایران و آسیا توانستند از دامان دولت فرار کنند! دو تیمی که از دهه‌هاست از […]

علی غلام‌فراهانی– باور اینکه بعد از دهه‌ها طلسم واگذاری سرخابی‌ها شکسته شود، سخت است! طلسمی که برای دهه‌ها هیچ دولتی موفق به باز کردن آن نشده بود تا اینکه با تهدیدهای جدی کنفدراسیون فوتبال آسیا سرانجام این دو غول فوتبال ایران و آسیا توانستند از دامان دولت فرار کنند! دو تیمی که از دهه‌هاست از قهرمان‌نشینان در آسیا گذشته و طی این مدت هواداران دو تیم با خاطرات قهرمانی تیم‌هایشان برای هم کری می‌خواندند و خبری از قهرمانی مجدد نبود! به جرأت می‌توان گفت که هیچ دولتی تاکنون نتوانسته بود از سرخابی‌های تهران دل بکند و از آنان همچون سرجهیزیه خود مراقبت می‌کرد! البته تمام دولت‌‌ها بر خصوصی‌سازی این دو تیم بین‌المللی تأکید کرد‌ها بودند اما همچنان طلسم سرخابی‌‌ها پابرجا بود. دولت قبل مزایدات چهارگانه‌ای را برای واگذاری آنان به انجام رساند اما با بهانه‌هایی همچون عدم اهلیت خریدار و مخالفت مجلس و… مانع خصوصی شدن آن‌‌ها شد و دولت فعلی نیز بار‌‌ها بر لزوم خصوصی شدن آنان تأکید کرد اما در عمل تنها ۱۰ درصد سهام آنان واگذار شده بود تا اینکه باز هم سر و کله کنفدراسیون فوتبال آسیا پیدا شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا سال قبل درخصوص مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هشدار داد و به نوعی از بحث مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس چشم‌پوشی کرد تا در نهایت مجوز حرفه‌ای باشگاه پرسپولیس صادر شد اما مجوز آبی‌پوشان به دلیل بدهی خارجی صادر نشد. امسال اما بحث حذف سرخابی‌ها جدی‌تر شد و از رییس فدراسیون فوتبال تا نمایندگان مجلس نسبت به حذف رسمی سرخابی‌ها از آسیا هشدار دادند؛ سرانجام بعد از چند دور دیگر مزایده بی‌فایده، خبر آمده که آن‌ها از دامان دولت رخت بربستند.

طلسم مزایده سرخابی‌ها شکست

سهام پرسپولیس و استقلال در بازار پایه فرابورس معامله شد تا این دو باشگاه رسماً واگذار شوند و سیطره دولت بر آن‌ها به پایان برسد. بر این اساس ۸۵ درصد از سهام پرسپولیس معادل ۳۱۹۰ میلیارد تومان و همین مقدار از سهام استقلال با قیمت ۲۷۴۸ فروخته شده تا در آستانه موعد مقرر برای لایسنس حرفه‌ای تکلیف این دو باشگاه روشن شود. این در حالی است که براساس اعلام قبلی، صلاحیت خریداران پرسپولیس و استقلال نیز تایید شده و آن‌ها مشکلی برای مالکیت و اداره بزرگ‌ترین باشگاه‌های ورزشی ایران نخواهند داشت. گفتنی است ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام(ره) و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز توسط بانک‌های شهر (۳۰ درصد)، ملت (۲۰ درصد)، تجارت (۲۰درصد)، صادرات (۵ درصد)، رفاه (۵ درصد) و اقتصاد نوین (۵درصد) انتقال پیدا کرد. طبق برنامه مراحل اداری انتقال سهم از سوی سازمان خصوصی‌سازی انجام خواهد شد. هم‌چنین قبلاً ۱۰درصد سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به هواداران آن‌ها فروخته شده بود. دیروز (دوشنبه) مدیرکل دفتر امور شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره سرخابی‌ها، گفت: شرکت‌هایی که قرار است دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را در اختیار بگیرند دولتی نیستند اما ممکن است به اصطلاح شبه‌دولتی تلقی شوند. با این حال مدیریت این دو باشگاه به‌طور جدی تغییر می‌کند و سیاست‌گذاری آن‌ها نیز کلا متفاوت می‌شود.

قیمت هر سهم سرخابی‌ها چند؟

مطابق تاریخ آگهی عرضه و اطلاعیه منتشر شده فرابورس، دیروز (دوشنبه) روز عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود؛ با همه هماهنگی‌های انجام شد در قبل و مجوزهای اخذ شده بابت همه متقاضیان جهت عرضه، ۸۵ درصد از سهام این دو باشگاه معامله شد. به گفته معاون واگذاری سهام و دارایی‌های خصوصی‌سازی، برای باشگاه استقلال قیمت هر سهم ۳۰۴۶ ریال با ارزش پایه کل تقریباً دوهزار و ۷۹۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. برای باشگاه پرسپولیس نیز قیمت هر سهم ۳۵۸۰ ریال با ارزش پایه کل تقریبا ۳۲۰۰ میلیارد تومان سهام‌‌ها معامله شد. محمود قامت تصریح کرد: فردا مقدمات و تشریفات مربوط به انعقاد قرارداد و واریز نقدی انجام خواهد شد و سپس بعد از طی این مراحل قطعیت معامله در سامانه معاملات فرابورس انجام می‌شود و انتقال سهم بین مالکین قبلی سهام که وزارت ورزش و جوانان است و خریداران فعلی صورت می‌گیرد. معاون واگذاری سهام و دارایی‌‌ها در پایان ابراز امیدواری کرد تا آن محدودیتی که کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص مالکیت دو باشگاه دارند، برطرف شود.