رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد

تثبیت و مستندسازی۵۱ درصد از اراضی کشاورزی کشور

محمد قره‌داغلی- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی، ۵۱ درصد از پهنه‌های کشاورزی، ۸۰ درصد از اراضی موقوفه و صددرصد اماکن نظامی تثبیت و مستندسازی شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسن بابایی؛ در نشست مشترک با رئیس سازمان جهاد دانشگاهی و معاونان سازمان اراضی، اظهار داشت: سازمان ثبت […]

محمد قره‌داغلی- رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی، ۵۱ درصد از پهنه‌های کشاورزی، ۸۰ درصد از اراضی موقوفه و صددرصد اماکن نظامی تثبیت و مستندسازی شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسن بابایی؛ در نشست مشترک با رئیس سازمان جهاد دانشگاهی و معاونان سازمان اراضی، اظهار داشت: سازمان ثبت در زمینه تثبیت مالکیت و صدور اسناد حد نگار، نیازمند افراد متعهد با دانش تخصصی بالاست و تعامل با مجموعه جهاد دانشگاهی راهگشای سازمان ثبت در تسریع و تسهیل صدور اسناد حدنگار است. وی افزود: خرید ماهواره با هدف به‌روزرسانی تصاویر ماهواره‌ای در تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی در سال آینده و همچنین گسترش تعاملات با جهاددانشگاهی در اجرای این طرح چهره جدیدی از سازمان ثبت را ارائه خواهد کرد. بابایی؛ در ادامه با اشاره به دستاوردهای سازمان ثبت در ۳۰ ماه گذشته، عنوان کرد: ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی، ۵۱ درصد از پهنه‌های کشاورزی، ۸۰ درصد از اراضی موقوفه و صددرصد اماکن نظامی تثبیت و مستندسازی شده که این نتایج حاصل ۱۱۰ سفر استانی و تشکیل قرارگاه‌های حدنگاری «شهید سلیمانی» در تمامی واحدهای ثبتی سراسر کشور است. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در ادامه بر انعقاد تفاهم‌نامه مشترک فی‌مابین دو سازمان در تمامی حوزه‌ها بالاخص در حوزه حدنگاری و مالکیت معنوی و همکاری در برداشت‌های ماهواره‌ای در حوزه نقشه‌برداری، بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان حوزه جهاددانشگاهی، تشکیل کارگروه مشترک به جهت تسهیل در صدور اسناد تأکید کرد. حسن مسلمی نایینی؛ رئیس سازمان جهاددانشگاهی؛ گفت: تثبیت مالکیت املاک و اراضی جهاددانشگاهی و اراضی و املاکی که سال‌هاست مورد اختلاف و محل دعوا بوده نیازمند تعامل جدی با سازمان ثبت است.

رفع تداخلات ارضی از ۶۸ درصد زمین‌های کشاورزی

در ادامه، علیرضا گودرزی؛ معاون حفظ و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی، گفت: تاکنون ۶۸ درصد زمین‌های کشاورزی کشور رفع تداخلات ارضی شده و برای ۴۶ درصد آن‌ها سند مالکیت صادر شده است. گودرزی؛ افزود: سال گذشته ما بیش از ۷۰ هزار تغییر کاربری شناسایی کردیم و بیش از ۳۰ هزار مورد را قلع و قمع کردیم و این امر ادامه دارد. وی با بیان اینکه بیش‌ترین خطر تغییر کاربری متوجه اراضی کلاس ۱و۲ در اراضی شمالی کشور هست، گفت: از ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی حدود پنج میلیون هکتار کلاس ۱و۲ هستند و همین تغییر کاربری‌‌ها امنیت و اقتدار غذایی را با مشکل مواجه خواهد کرد. گودرزی؛ اظهار داشت: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به‌طور متوسط پنج الی ۱۰ درصد رشد داشته است. در این مراسم، امیدپور تحویلدار؛ مدیر فناوری سازمان امور اراضی کشور هم، گفت: از اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ در سطح کشور چیزی حدود ۳۱ هزار مورد شناسایی و تغییر کاربری غیرمجاز داشتیم. معاون سازمان امور سازمان امور اراضی، با اشاره به اینکه تنها ۳۶ درصد از اراضی کشور، زمین‌های کشاورزی مرغوب هستند، تصریح کرد: با اجرای قانون یکپارچه‌سازی اراضی کشور موجب حفظ کاربری بیشتر شده است و علاوه بر جلوگیری از خشک شدن زمین‌های قابل کشت از تغییر کاربری آن‌ها نیز جلوگیری می‌شود. همچنین روح‌ا… درویش‌خضری؛ مدیرکل یکپارچگی اراضی و بهره‌وری سازمان امور اراضی هم، گفت: در غالب یکپارچه‌سازی و تجمیع‌سازی اراضی کشاورزی ۴۱۱ پایلوت در کل کشور داریم و هفت هزار هکتار از اراضی ما یکپارچه‌سازی شده است و در چشم انداز جدید امیدواریم که حدود ۱۰ هزار هکتار تجمیع و یکپارچه‌سازی شود. وی با بیان اینکه تداخلات مالکیت زمین هم مشکل دیگر در مسیر حفظ کاربری اراضی کشاورزی است، تصریح کرد: زمین‌های کوچک و بدون سند مهم‌ترین دلیل و بهانه برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی محسوب می‌شود. در پایان بهروز رحیمی؛ کارشناس اداره مهندسی امور اراضی هم، گفت: مجموع ۷۰ هزار و ۹۰۰ پلاک مشمول رفع تداخلات کشور تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ پلاک رفع تداخل شده است و اگر از لحاظ سطح به موضوع نگاه کنیم بالغ بر ۱۰ میلیون و صد هزار هکتار رفع تداخل کرده‌ایم.