با رأی نمایندگان مجلس؛

ایرادات شورای‌نگهبان به طرح ساماندهی اجاره‌بهای املاک رفع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای‌نگهبان به طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را رفع کردند. به گزارش ایرنا، در جلسه علنی چهارم اردیبهشت ماه مجلس، گزارش کمیسیون عمران درباره طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی، اعاده شده از شورای‌نگهبان در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان برای تأمین نظر این […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای‌نگهبان به طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی را رفع کردند. به گزارش ایرنا، در جلسه علنی چهارم اردیبهشت ماه مجلس، گزارش کمیسیون عمران درباره طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی، اعاده شده از شورای‌نگهبان در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان برای تأمین نظر این شورا با اصلاحات اعمال شده موافقت کردند. طبق مصوبه کمیسیون عمران در ماده ۱۱ اصلاحات ذیل انجام می‌شود:

الف – در صدر ماده عبارت و سکو پلتفرم‌های بخش غیردولتی حذف می‌شود و متن زیر به انتهای ماده ۱۱ اضافه می‌شود: «و اسناد ثبت شده را در استعلامات بعدی منعکس کند و همچنین سازمان ثبت و املاک کشور مکلف است امکان استعلام، ثبت و صدور سند تمامی اسناد قابل تنظیم در دفاتر اسناد رسمی را با دسترسی مستقیم و استفاده از امکانات سامانه‌ای موجود خود، برای تمام اشخاص و به صورت غیرحضوری و غیرمستقیم، توسط عاملان بدون حق تحریریه فراهم کند. اجرای این ماده از جهت شرایط و ضوابط حاکم بر رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است گزارش عملکردی اجرای این ماده از جمله پاسخ به استعلامات را هر سه ماه یک بار به کمیسیون عمران و کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.»

ب – در تبصره (۵) عبارت سامانه املاک و مستغلات و سامانه ثبت اسناد جایگزین سکو می‌شود.

پ – تبصره (۸) به شرح زیر اصلاح می‌شود: وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است شاخص‌های عملکردی از میزان وفای به عهد اشخاص موجر و مستأجر را براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه املاک و مستغلات و سازمان الکترونیکی ثبت اسناد محاسبه کنند و نتیجه آن را در هنگام معامله به اطلاع معامله‌کنندگان برسانند و با همکاری بانک‌مرکزی، زیرساخت‌های انعکاس این اطلاعات را در رتبه اعتباری اشخاص فراهم کنند.