اولتیماتوم مجلس به وزارت صمت برای بازنگری آیین‌نامه اسقاط خودرو

مهدی قره‌داغلی- تردد خودروهای فرسوده به یک مسئله پیچیده اقتصادی و زیست‌محیطی و دلیلی برای افزایش مصرف سوخت در ایران تبدیل شده است. به‌طوری که هشت درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از همین خودرو‌هاست. خودروهای فرسوده در روز، بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند و در صورت جایگزینی این خودرو‌ها با خودروهای استاندارد حدود […]

مهدی قره‌داغلی- تردد خودروهای فرسوده به یک مسئله پیچیده اقتصادی و زیست‌محیطی و دلیلی برای افزایش مصرف سوخت در ایران تبدیل شده است. به‌طوری که هشت درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از همین خودرو‌هاست. خودروهای فرسوده در روز، بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند و در صورت جایگزینی این خودرو‌ها با خودروهای استاندارد حدود ۲۷ میلیون لیتر در روز بنزین و ۹میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی خواهد شد که اسقاط آن تنها از طریق همکاری وزارتخانه‌های مختلف، سازمان‌های دولتی و انتظامی امکان‌پذیر است. براساس آمار از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد بیش از ۱۳ میلیون یعنی ۳۷ درصد از این خودرو‌ها فرسوده هستند. طبق آمار ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، ۴۸ درصد تاکسی‌ها، ۸۶ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد اتوبوس‌های درون‌شهری و بیش از ۵۲ درصد از خودروهای برون‌شهری کشور فرسوده هستند. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودروی فرسوده باعث کاهش مصرف دوهزار لیتر بنزین در سال می‌شود که ارزش صادراتی آن برابر با یک‌هزار و ۸۰۰ دلار، یعنی ۵۴ میلیون تومان است. روند کُند اسقاط خودرو در سالیان موجب به تأخیر افتادن نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور شده است و تسریع این فرآیند نیازمند تسهیل‌گری وزارت صمت است. طبق اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در برنامه هفتم توسعه قرار است سالیانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط شوند. البته به گفته مهران سالاریه؛ رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سال گذشته ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شد که نسبت به سال۱۴۰۱، ۲۲۸درصد رشد داشته و امیدواریم با اجرای آیین‌نامه جدید میزان اسقاط افزایش یابد. در این رابطه علی خضریان؛ سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، در تشریح جلسه کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی با حضور عباس علی‌آبادی؛ وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: با توجه به اینکه اسقاط خودروهای فرسوده یکی از مؤثر‌ترین سیاست‌های غیرقیمتی مدیریت در جهت کاهش مصرف بنزین در شرایط ناترازی تولید بنزین است، حمایت از اسقاط خودروهای فرسوده امری ضروری است و لازم است با دقت اجرا شود. سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس، افزود: براساس بررسی‌های کارشناسی آیین‌نامه اجرایی مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده که در اسفند ۱۴۰۲ به تصویب رسیده دارای ایراداتی است. به‌عنوان مثال در تبصره ۵ ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی، قیمت‌گذاری گواهی اسقاط به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده سپرده شده و فاصله زمانی به‌روزرسانی قیمت نیز شش ماه تعیین شده و قیمت‌گذاری دستوری باعث زیان عرضه‌کننده می‌شود و در نهایت این ناترازی باعث کاهش عرضه خواهد شد و با توجه به نرخ بالای تورم اسقاط خودرو فرسوده غیراقتصادی می‌شود. لذا مقرر شد مدل قیمت‌گذاری منصفانه گواهی اسقاط تا یک ماه آینده از سوی وزارت صمت ارائه و این آیین‌نامه مورد بازنگری قرار گیرد. خضریان؛ تصریح کرد: براساس تصمیمات کمیسیون اصل۹۰ در مورد میزان تخصیص خودرو به‌ازای اسقاط خودرو مقرر شد، وزارت صمت میزان فروش خودرو در سامانه یکپارچه و میزان تخصیص سهمیه به خودروهای فرسوده را اعلام و برنامه زمان‌بندی جبران عقب‌ماندگی از قانون در مورد تخصیص خودرو به دارندگان خودروهای فرسوده را اعلام کند. همچنین این وزارتخانه موظف شد تا سه ماه آتی برنامه اسقاط انواع خودروهای فرسوده را جهت اجرا در طول پنج سال برنامه هفتم اعلام کند. به نحوی که میزان خودروهای فرسوده سالانه حداقل ۱۰ درصد کاهش باید. همچنین نصرا… پژمان‌فر؛ رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حجم بالای خودروهای فرسوده در کشور، گفت: با توجه به حجم بالایی از خودروهای فرسوده در کشور باید برای اسقاط و نوسازی این خودرو‌ها برنامه دقیقی ارائه شود در همین راستا ظرف یک ماه آینده وزارت صمت باید برنامه‌های خود را در رابطه با اسقاط خودروهای فرسوده و ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی براساس پلتفرم‌های جدید به این کمیسیون ارائه کند. وی افزود: برآورد‌ها نشان می‌دهد تعداد صدور گواهی اسقاط باید سال گذشته به حدود ۲۰۰ هزار گواهی می‌رسید، اما وزارت صمت سال گذشته ۷۲ هزار خودرو اسقاط کرده است! همچنین رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، تأکید کرد: طبق مصوبه دولت باید ۲۰ درصد خودروهای تولیدی، جایگزین خودروهای فرسوده شود. پژمان‌فر؛ در ادامه بر لزوم کاهش ارزبری و روش دقیق محاسبه داخلی‌سازی خودرو‌ها پرداخت و با توجه به ارزبری سه میلیارد دلاری خودروهای مونتاژی بر لزوم کاهش ارزبری خودروهای مونتاژی و حمایت از ناوگان حمل‌ونقل داخلی تأکید کرد.