عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران عنوان کرد

پایان زیان‌دهی شرکت‌های خودروساز منوط به افزایش قدرت خرید مردم

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار داشت: علی‌رغم ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اما مادامی که مسائل اقتصادی کشور که یک طرف آن قدرت خرید مصرف‌کننده است را حل نکنیم، پایان زیان‌دهی در شرکت‌های خودروسازی به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. به گزارش خبرخودرو، سلمان ابراهیمی‌نژادرفسنجانی؛ افزود: علی‌رغم ضرورت جلوگیری از افزایش زیان‌دهی خودروسازان […]

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار داشت: علی‌رغم ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اما مادامی که مسائل اقتصادی کشور که یک طرف آن قدرت خرید مصرف‌کننده است را حل نکنیم، پایان زیان‌دهی در شرکت‌های خودروسازی به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. به گزارش خبرخودرو، سلمان ابراهیمی‌نژادرفسنجانی؛ افزود: علی‌رغم ضرورت جلوگیری از افزایش زیان‌دهی خودروسازان از طریق واقعی‌سازی قیمت خودرو اما باید توجه کرد امروز مصرف‌کننده واقعی علی‌رغم نیازی که به خودرو دارد اما توان خرید ندارد و طبیعی است مصرف‌کننده‌ای که پراید را تا چند سال پیش با ۲۰ میلیون تومان خریده امروز قدرت خرید اطلس با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان را ندارد. این کارشناس صنعت خودرو، یادآور شد: البته افزایش چند برابری قیمت خودرو در سال‌های اخیر متوجه خودروسازان نیست، چراکه این معضل نه‌تنها در صنعت خودرو، بلکه بر کلیه صنایع حاکم بوده و در واقع رشد هزینه‌های تولید قطعات و خودرو و نبود بهره‌وری در صنعت خودرو موجب افزایش بهای خودرو در سال‌های اخیر شده است. ابراهیمی‌نژادرفسنجانی؛ در ادامه به نوسانات نرخ ارز به‌عنوان عاملی مؤثر بر قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: اگر تولید خودرویی به‌عنوان مثال دو هزار دلار ارزبری دارد، خودروساز نمی‌تواند خودرویی را یک روز با نرخ ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومان و روز دیگر با نرخ ۴۳ هزار تومان تولید کرده با قیمت دستوری به بازار عرضه کند. وی مقایسه خودروهای داخلی و خارجی با وجود قیمت دستوری خودرو در کشور را قیاس مع‌الفارق عنوان و تصریح کرد: سنجش دلاری قیمت خودروهای داخلی و خارجی در شرایطی که خودروسازان ما به بازارهای خارجی دسترسی نداشته و امکان صادرات محصولات خود را ندارند و همچنین با توجه به درآمد بالای نیروی کار در دنیا در حالی که هزینه‌های دستمزد نیروی انسانی در کشور ما مورد سرکوب قرار گرفته است عملا صنعت خودرو کشور را دچار بحران خواهد کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار داشت: علی‌رغم ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اما تا زمانی که مسائل اقتصادی کشور که یک طرف آن قدرت خرید مصرف‌کننده است را حل نکنیم، جبران زیان انباشته خودروسازان که دو شرکت خودروساز بزرگ را دچار بحران کرده است به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. ابراهیمی‌نژادرفسنجانی؛ اذعان داشت: دولت با یک بام و دو هوا نمی‌تواند مسئله زیان‌دهی در شرکت‌های خودروسازی را رفع کند زیرا با جبران زیان‌دهی، قدرت خرید مصرف‌کننده بیش از پیش کاهش یافته و به تبع با افت تیراژ تولید خودرو در کارخانجات خودروسازی مواجه خواهیم شد. این کارشناس صنعت خودرو، در پایان تأکید کرد: مسئله‌ای که هم‌اکنون حائزاهمیت است مدیریت همزمان تیراژ و قیمت خودرو است و برای مدیریت تیراژ باید به بازار محصول نیز توجه داشته باشیم چراکه بازار بسیاری از خودرو‌ها را از دست داده‌ایم.