اجرای طرح ترافیک جدید تهران؛ شاید در وقتی دیگر!

نرگس همتی- پایتخت کشورمان سال‌هاست که به پارکینگ بزرگی تبدیل شده است؛ آنقدر بزرگ که تا چشم کار می‌کند خودرو می‌بینی! در این بین اما طرح از دهه‌ها قبل آغاز شد که قرار بود شفادهنده معضلی به نام ترافیک باشد اما اکنون و بعد از دهه‌ها همچنان معضل ترافیک پا برجا مانده است؛ معضلی که […]

نرگس همتی- پایتخت کشورمان سال‌هاست که به پارکینگ بزرگی تبدیل شده است؛ آنقدر بزرگ که تا چشم کار می‌کند خودرو می‌بینی! در این بین اما طرح از دهه‌ها قبل آغاز شد که قرار بود شفادهنده معضلی به نام ترافیک باشد اما اکنون و بعد از دهه‌ها همچنان معضل ترافیک پا برجا مانده است؛ معضلی که از یک طرف هوای آلوده را به ریه میلیون‌ها تهرانی سرازیر می‌کند و از طرف دیگر درآمد آنچنانی برای متولی اصلی شهر تهران یعنی شهرداری ایجاد نمی‌کند. در چنین شرایطی شهرداری تهران سال گذشته خبر از تصویب طرح ترافیک جدید داد؛ طرحی که مدعی بود می‌تواند هم درآمد شهرداری را زیاد کند و هم از آلودگی هوای پایتخت کم کند. در طرح جدید میزان عوارض خودرو‌ها براساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر، سطح آلودگی هوا، نوع معاینه فنی و آلایندگی خودرو مشخص می‌شود. به عبارت دیگر هر چقدر مدت حضور و پیمایش بیشتری در محدوده طرح ترافیک داشته باشند، باید عوارض بیشتری پرداخت کنند. البته برخی خودرو‌ها در محدوده طرح ترافیک فقط یک سفر دارند. به‌عنوان مثال رانندگانی که خودروی خود را جایی پارک می‌کنند و ترددی ندارند. بنابراین، این نوع خودرو‌ها نباید به اندازه خودرویی که به‌صورت مداوم در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کند، عوارض بپردازند. بر این اساس، نرخ عوارض برای شهروند عادی که مدام درحال تردد نباشد قطعاً کمتر از طرح کنونی است. چون اکثر شهروندان تردد چندانی در محدوده طرح ترافیک ندارند، بلکه عموماً خودروهای خود را یکجا پارک می‌کنند. معمولاً خودروهایی که مدام در طرح ترافیک تردد می‌کنند آلایندگی قابل‌توجهی تولید می‌کنند. اما عوارضی که پرداخت می‌کنند با سایر شهروندان برابر است. همچنین در طرح ترافیک جدید فروش سالیانه و یکجای طرح ترافیک منتفی شده است. طرح ترافیک جدید در روز‌های شنبه تا چهارشنبه اجرا می‌شود. این طرح علاوه بر روز‌های جمعه و تعطیلات رسمی، در روز‌های پنجشنبه نیز اجرا نمی‌شود. ورود به محدوده طرح ترافیک در این روز‌‌ها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است؛ لذا پیش‌بینی می‌شود بخشی از ترافیک روز‌های شنبه تا چهارشنبه به طول روز پنجشنبه توزیع شود. مدت اجرای طرح ترافیک جدید دو ساعت افزایش یافته است و از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ اجرا می‌شود.

طرح ترافیک جدید تهران امسال اجرا نمی‌شود

حال و با توجه به اینکه خیلی‌ها منجمله اعضای شهرداری و شورای شهر امیدوار بودند بتوانند مصوبه اجرای طرح جدید ترافیک را اجرایی کنند، خبر رسیده که این طرح قابلیت اینکه در سال‌جاری به اجرا در بیاید را ندارد. در همین رابطه، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور؛ رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که طرح ترافیک جدید تهران در سال‌جاری اجرا نخواهد شد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، در پاسخ به سؤال ایسنا، درخصوص اینکه شهرداری در نظر دارد طرح ترافیک را تغییر دهد و آیا در این زمینه نظرات پلیس احصا شده یا خیر؟ تصریح کرد: هنوز صحبت جدی در این زمینه با پلیس نشده است اما اعتقاد دارم که تغییرات در محدوده طرح ترافیک و… خوب است و نباید در برابر تغییرات مقاومت کنیم. موسوی‌پور؛ با بیان اینکه با توجه به افزایش تردد خودرو‌ها، موتورسیکلت‌‌ها و… باید طرح ترافیک به‌روزرسانی شود، اظهار کرد: باید کارگروه مشترکی فی‌مابین پلیس و شهرداری تشکیل شود تا به نظر واحدی درخصوص تغییرات طرح ترافیک برسیم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای طرح ترافیک جدید تا پایان سال‌جاری انجام شده و امسال شاهد اجرای طرح ترافیک خواهیم بود یا نه؟ اظهار کرد: قطعاً امسال نیست و باید اقدامات کارشناسی به‌درستی انجام شود.