واگذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد بانک‌ها

نعیمه تپه‌افشاری- وزیر اقتصاد، گفت: مجموعاً ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد. در دولت‌های قبل فقط ۵۴همت از اموال مازاد بانک‌ها فروخته شده بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیداحسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی، در مراسم رونمایی از برات الکترونیک، اظهار کرد: سال قبل سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت به بیش از ۲۷۰ […]

نعیمه تپه‌افشاری- وزیر اقتصاد، گفت: مجموعاً ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد. در دولت‌های قبل فقط ۵۴همت از اموال مازاد بانک‌ها فروخته شده بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیداحسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی، در مراسم رونمایی از برات الکترونیک، اظهار کرد: سال قبل سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت به بیش از ۲۷۰ همت رسیده است. همچنین در سه سال اخیر به میزان قابل‌توجهی به سرمایه بانک‌های دولتی افزوده شده است. وی گفت: مجموعاً ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد، در دولت‌های قبل فقط ۵۴ همت از اموال مازاد بانک‌ها فروخته شده بود. بر این اساس امیدواریم با توجه به مصوبه هیئت وزیران در سال‌جاری شاهد رشد بیشتری نسبت به موضوعاتی از قبیل واگذاری اموال مازاد بانک‌ها باشیم. خاندوزی؛ عنوان کرد: سال قبل سهم تسهیلات خرد خانوار به ۱۹ درصد رسیده و تا امروز ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده است. وزیر اقتصاد، خاطرنشان کرد: عده‌ای گمان می‌کردند رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ به دلیل آنکه قبل از آن با کرونا مواجه بودیم، است اما سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز این رشد ادامه پیدا کرد. ابزارهایی مثل برات الکترونیک در این مسیر باید وزن بیشتری داشته باشند. مسیرهای جدید، نیازمند هماهنگی‌های جدیدی هم هستند. اگر کمک مجموعه شبکه بانکی، همکاری قوه‌قضاییه و بانک‌مرکزی نبود، حتماً امروز رونمایی از این ابزار رخ نمی‌داد. در توسعه این ابزار‌ها نیز نیازمند این اقدامات هماهنگ هستیم. خاندوزی؛ با بیان اینکه امسال به‌عنوان اولین سال برنامه هفتم توسعه باید سهم تأمین مالی بخش‌های مختلف مشخص شود، گفت: طرح «تأمین مالی تولید و زیرساخت» که اخیراً در مجلس در حال تصویب و ابلاغ است، می‌تواند در زمینه این دست ابزار‌ها و نهاد‌ها نقش هماهنگ‌کننده بیشتری را ایفا کند. وی تصریح کرد: باید فعالان اقتصادی بتوانند از این ابزار‌ها استفاده کنند. در این زمینه به کمک رسانه‌ها نیاز داریم تا به روش‌های جدید تأمین مالی دسترسی پیدا کنیم. البته ابزار‌ها تأثیر بلندمدت خود را نیز دارند و اثر خود را بر متغیرهای اصلی بانکی و پولی کشور ایجاد می‌کنند. وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه امروزه ضمانت در ایران وزن چندانی نسبت به کشورهای توسعه یافته ندارد، گفت: این نشان می‌دهد ما در این موضوع مجال و فرصت زیادی برای افزایش ابزار‌ها داریم. دوستان بانک‌مرکزی هم کمک کنند تا هریک از بانک‌ها هدف‌گذاری کنند که چقدر از تأمین مالی آن‌ها امسال از طریق ابزارهای جدید باشد. هر قدر بانک‌ها از ابزارهای جایگزین استفاده کنند، مشمول مشوق‌های بیشتری می‌شوند. وزیر امور اقتصادی و دارایی، خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۱۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون خرد بدون ضامن توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

برات الکترونیک زنجیره تأمین مالی رونمایی شد

گفتنی است؛ دیروز (شنبه) با حضور وزیر اقتصاد، از برات الکترونیکی زنجیره تأمین رونمایی شد. این برات قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تأمین مالی بنگاه‌ها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاه‌ها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی را دارد. سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیکی براساس بند (ج) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه ایجاد شد. ضرورت تأمین مالی بنگاه‌های فعال شبکه زنجیره تأمین مالی، رفع موانع موجود در مدیریت جریان نقدینگی و سرمایه در گردش در زنجیره تأمین مالی و لزوم نوآوری و تعریف ابزارهای جدید و مطمئن برای بهره‌گیری در زنجیره تأمین مالی از کارکردهای کلیدی برات الکترونیکی است. توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی وزارت امور اقتصادی و دارایی – خزانه داری کل کشور و طراحی و پیاده‌سازی برات الکترونیکی ویژه زنجیره تأمین مالی، پیاده‌سازی از کارکردهای این ابزار است. از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به طراحی تمام فرآیندهای برات الکترونیکی ویژه زنجیره تأمین از مرحله صدور، قبول ظهرنویسی، انتقال، تسویه کامل، تدریجی و تنزیل اشاره کرد. برات الکترونیکی از قابلیت‌هایی همچون زنجیره تأمین با قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تأمین مالی بنگاه‌ها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاه‌ها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی برخوردار است. برات الکترونیکی ویژه زنجیره تأمین به صورت کاملاً الکترونیکی و برخط و با امضای دیجیتال تمام ذی‌نفعان صادر می‌شود.