اجرای مناقصه بعد از 7 سال

طلسم ساخت واگن‌های مترو رسماً شکست

گروه اجتماعی- باور اینکه بعد از هفت سال ساخت واگن‌های مترو در کشور چین آغاز شده باشد، سخت است؛ واگن‌هایی که یک شرکت چینی با حضور در مناقصه بین‌المللی واگن‌های مترو، توانست برنده آن شود. طی مفاد این مناقصه شرکت CRC چین و واگن‌سازی تهران سازندگان نهایی ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران شدند و شرکت […]

گروه اجتماعی- باور اینکه بعد از هفت سال ساخت واگن‌های مترو در کشور چین آغاز شده باشد، سخت است؛ واگن‌هایی که یک شرکت چینی با حضور در مناقصه بین‌المللی واگن‌های مترو، توانست برنده آن شود. طی مفاد این مناقصه شرکت CRC چین و واگن‌سازی تهران سازندگان نهایی ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران شدند و شرکت نورینکوچین نیز تأمین‌کننده فایناس این قرارداد بود. از زمان نهایی شدن فایناس تا تولید واگن‌های مترو، قرار بود حدود ۲۰ ماه زمان‌ ببرد؛ ضمن اینکه قرارداد شهرداری تهران در این پروژه پنج ساله اعلام و در پایان این پنج سال قرار بود آخرین واگن ساخته و تحویل داده شود. همچنین در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن به صورت CBU (به صورت کامل) وارد شود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شود. همچنین بخش PLB (داخلی‌سازی) طبق این قرارداد نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول ۸۴ واگن ساخته شود که در پایان آن ۳۱درصد داخلی‌سازی شود. در بخش دوم نیز، قرار بود ۲۱۰ واگن ساخته ‌شود که در پایان ساخت این ۲۱۰ واگن به ۳۹درصد داخلی‌سازی شود و در بخش سوم نیز، مجدداً ۲۱۰ واگن ساخته شود که ۵۶ درصد داخلی‌سازی در آن گنجانده شده بود. متوسط هزینه‌ FOB (تحویل در بندر شانگهای) بابت هر واگن ۱٫۰۷۸ هزار یورو بود و در این قرارداد نیز قرار بود تا بدنه تمام واگن‌‌ها آلومینیوم باشد در حالی که قبلاً کربن‌استیل در بدنه واگن‌‌ها استفاده می‌شد. حال از آن زمان تاکنون بیش از شش سال گذشته و طی این مدت به دلایل مختلف همچون عدم باز شدن فاینانس همچنان این قرارداد به مرحله اجرایی نرسیده است! در واقع این وسیله نقلیه پرطرفدار‌ترین وسیله نقلیه به‌شمار می‌رود تا حدی که بنابر آمارها، روزانه میلیون‌‌ها نفر از طریق مترو در سطح شهر تهران جا‌به‌جا می‌شوند؛ همچنان این آمار برای کلانشهرهایی که مترو در آن وجود دارد نیز صادق است.

آغاز پروژه ساخت واگن‌های مترو

دیروز (یکشنبه) محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که پروژه ساخت واگن‌های مترو در چین شروع شده است. هرمزی؛ با بیان اینکه از شورای شهر تهران می‌خواهیم که با توجه به افزایش پیمایش مسافران این موضوع در لایحه تغییر کند، افزود: احداث خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو در دستور کار قرار دارد؛ البته عملیات اجرایی ساخت ۸ و ۱۰ مترو شروع شده و قرارداد خط ۹ مترو در هفته آینده نهایی می‌شود و قرارداد ساخت متروی خط ۱۱ مترو نیز توافقات و تفاهمات اولیه با کنسرسیون چینی انجام شده و به نظر می‌رسد تا اردیبهشت ماه نهایی شود و باید بگویم که این دوره مدیریت شهری رکورد بی‌سابقه‌ای در احداث مترو از خود به‌جا گذاشته است. وی در مورد سرانجام ۶۳۰ واگن مترو با بیان اینکه این پروژه از سال ۹۵ آغاز شده و با کمک دولت، شهرداری و بانک مرکزی و… این مهم نهایی شد، گفت: ال‌سی پروژه باز شد و البته ۴۳ میلیون یوروی دیگر باید به پیمانکار در نیمه اول سال پرداخت شود که برای پرداخت این مهم نیازمند کمک و همراهی شورا هستیم و باید بگویم که امروز در حوزه طراحی، در نقطه‌ای هستیم که با همکاری سازمان شهرداری‌ها و شهرداری تهران فاز مهندسی پروژه‌ها، طراحی فنی و مکانیکال به پیمانکار ابلاغ شده و طراحی الکتریکال نیز امروز به اتمام می‌رسد و هفته آینده به پیمانکار اعلام خواهد شد. هرمزی؛ با بیان اینکه در پروژه ساخت واگن مترو مسئله ساخت بوژی مهم است و ساخت ۸۴۰ بوژی به صورت کامل در واگن‌سازی تهران انجام خواهد شد، افزود: بوژی واگن‌های مترو برای اولین‌بار انجام می‌شود.