اجرای پروژه‌های حفاری در عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

    مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از نیاز ٢٠٠ میلیون دلاری این شرکت برای خرید دکل دریایی خبر داد و گفت: براین اساس درحال مذاکره با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این باره هستیم. به گزارش ایسنا، حیدر بهمنی با اشاره به افزایش تعداد دکل‌های حفاری شرکت ملی حفاری ایران از ٦ دستگاه در […]

 

 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از نیاز ٢٠٠ میلیون دلاری این شرکت برای خرید دکل دریایی خبر داد و گفت: براین اساس درحال مذاکره با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این باره هستیم.

به گزارش ایسنا، حیدر بهمنی با اشاره به افزایش تعداد دکل‌های حفاری شرکت ملی حفاری ایران از ٦ دستگاه در اوایل انقلاب به ٧٥ دستگاه در سال ٩٤، تصریح کرد: تعداد دستگاه‌های حفاری این شرکت در سال ٩٥ به ٨٠ دستگاه افزایش می‌یابد.

بهمنی با بیان این‌که برای خرید دکل حفاری دریایی حداقل به ٢٠٠ میلیون دلار سرمایه نیاز است، گفت: بنا داریم با مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی یا خارجی، به صورت مشارکت و یا اجاره به شرط تملیک، دکل‌های حفاری دریایی خود را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران درباره برنامه این شرکت برای افزایش دکل‌های خشکی نیز یادآور شد: دکل‌های خشکی را نیز به صورت مشارکت یا اجاره به شرط تملیک افزایش خواهیم داد؛ براین اساس از شرکت‌های داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا در این زمینه با ما همکاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که برای ظرفیت‌سازی مخازن جدید نفت و گاز بیش از ٦٠ درصد هزینه سرمایه‌گذاری در بخش حفاری اکتشاف وتوسعه حفاری انجام می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذاری برای توسعه این بخش ضروری است.

انتشار فراخوان برای تأمین دکل‌ها

بهمنی با بیان این‌که برای تأمین دکل‌های مورد نیاز خود فراخوان خواهیم داد، افزود: هم اینک در حال مذاکره با شرکت‌های ایرانی و خارجی علاقه‌مند به تأمین این دستگاه‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به رفع تحریم‌ها اظهار کرد: با توجه به مذاکره با شرکت‌های خارجی از جمله چینی‌ها، روس‌ها و اروپایی‌‌ها بنا داریم در جهت کاهش هزینه‌ها گام ‌برداریم.

وی درباره چشم‌انداز فعالیت شرکت ملی حفاری در دوران پسابرجام، گفت: باتوجه به این‌که در نظر است تا عرصه را برای حضور شرکت‌های خصوصی فراهم کنیم بنا داریم در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و عراق به اجرای پروژه بپردازیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: براین اساس برای اجرای پروژه در عراق با چینی‌‌ها که برنده مناقصه در این کشور شده‌اند، مذاکراتی را انجام داده‌ایم که براساس آن تعدادی از دستگاه‌های مورد نیاز آن‌ها را تأمین کنیم.

بهمنی ادامه داد: همچنین با تعدادی از شرکت‌های اروپایی که هم اینک در عراق مشغول به اجرای پروژه هستند در حال مذاکره هستیم تا براساس آن در جنوب و شمال این کشور به صورت مشترک فعالیت کنیم.

وی با اشاره به سابقه فعالیت شرکت ملی حفاری ایران در کویت، گفت: در حال مذاکره با شرکت‌های کویتی برای اجرای پروژه به صورت مشترک در این کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به مهیا شدن زمینه‌های حضور ایران در بازار تعاملات بین‌المللی، تصریح کرد: پیش از تحریم‌ها امکان نقل و انتقال امکانات و تجهیزات ملی حفاری به کشورهای منطقه میسر نبود که با رفع این مشکل، بنا داریم حضورمان را در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس پررنگ‌تر کنیم.

مذاکره با شرکت‌های ایتالیایی، سنگاپوری و چینی

وی درباره مذاکره با شرکت‌های ایتالیایی نیز گفت: هم‌اکنون در حال امضای تفاهم‌نامه با آن‌ها هستیم که براساس آن قرار است آن‌ها سرمایه‌گذاری را انجام داده و کار نیز از سوی شرکت ملی حفاری ایران انجام شود.

بهمنی تصریح کرد: همچنین با شرکت‌های سنگاپوری نیز مذاکراتی را شروع کرده‌ایم، درصورتی که مذاکرات به نتیجه برسد به اجرای پروژه به صورت مشترک در دریا به این صورت که سرمایه از سوی آن‌ها و امکانات و تجهیزات از سوی ما باشد، خواهیم پرداخت.

 

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این شرکت برای تأمین دکل حفاری در سال آینده نیز خاطرنشان کرد: با شرکت‌های چینی تفاهم‌نامه‌هایی برای تأمین دکل‌ها امضا کرده‌ایم که سرمایه از سوی آن‌ها تأمین خواهد شد.