با ابلاغ وزارت بهداشت

جزییات آیین‌نامه حمل‌ونقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد

جزییات آیین‌نامه توزیع آنلاین دارو توسط پلتفرم‌های مجازی پس از امضای دو وزیر و ابلاغ آن از سوی وزارت بهداشت منتشر شد. ‌به گزارش مهر، آیین‌نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی که چندی پیش به امضای دو وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت رسید، سرانجام امروز و پس از چند ماه تأخیر ابلاغ […]

جزییات آیین‌نامه توزیع آنلاین دارو توسط پلتفرم‌های مجازی پس از امضای دو وزیر و ابلاغ آن از سوی وزارت بهداشت منتشر شد. ‌به گزارش مهر، آیین‌نامه حمل و عرضه دارو از طریق سکوهای اینترنتی که چندی پیش به امضای دو وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت رسید، سرانجام امروز و پس از چند ماه تأخیر ابلاغ شد. طبق این آیین‌نامه، پلتفرم‌‌‌ها فقط می‌توانند در حوزه نسخه الکترونیکی فعالیت کنند و حمل و تحویل دارو از طریق سکو‌‌ها برای نسخه کاغذی ممنوع است. این آیین‌نامه که در ۱۲ ماده به تصویب رسیده از زمان ابلاغ به مدت شش ماه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وظایف سکو‌‌ها در حمل‌ونقل دارو

براساس ماده۲ آیین‌نامه سکوهایی مجاز هستند خدمات مربوط به سفارش‌گیری و تحویل دارو را از طریق داروخانه‌های دارای مجوز بهره‌برداری ارائه کنند که دارای مجوز از اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور بوده و یا دارنده پروانه خدمات حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات، هوشمندسازی از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی باشند. همچنین درج هرگونه تبلیغات و تشویق مستقیم و غیرمستقیم کاربران به مصرف فرآورده‌های دارویی ممنوع است. سکو موظف است اطلاعات مکانی برخط حمل‌کننده دارو را در اختیار کاربر و داروخانه قرار دهد. این آیین‌نامه هرگونه دسترسی به واسطه ذخیره یا نگهداری کدرهگیری به محتوای نسخه الکترونیک توسط سکو را ممنوع کرده است. ماده ۴ این آیین‌نامه نیز نحوه نسخه پیچی و بسته‌بندی دارو به منظور ارسال را مشخص کرده است. براین اساس نسخه پیچی دارو پس از دریافت کد رهگیری توسط داروخانه، در سامانه‌های تخصصی نسخه پیچی در داروخانه انجام می‌شود و دامنه خدمات حمل‌ونقل دارو از طریق سکو‌‌ها صرفاً در حوزه نسخه الکترونیکی بوده و پذیرش سفارش حمل و عرضه دارو از طریق سکو‌‌ها برای نسخ کاغذی ممنوع است. همچنین سکو‌‌ها موظف هستند امکان ثبت شکایت و پیگیری برخط کاربران را تحت نظارت سازمان غذا و دارو درخصوص تخلفات داروخانه‌ها فراهم کنند.

شرایط تعطیلی دائم یا موقت سکوها

در صورتی که سکوی دارای مجوز، تصمیم به تعطیلی موقت یا دائم دارد، باید این موضوع را از یک ماه قبل از تعطیلی به اطلاع همه کاربران و مرجع صادرکننده مجوز خود برساند. همچنین در این آیین‌نامه سازمان غذا و دارو موظف است سرویس به‌روزرسانی شده داروخانه‌ها، یا تأیید به‌روز مجوز داروخانه‌های دارای درخواست را در اختیار سکو‌‌ها قرار دهد.