ورود ماهانه ۵۰ اتوبوس به خیابان‌های تهران از سال آینده

مهدی قره‌داغلی- مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، با اشاره به سرانجام واردات اتوبوس‌های برقی، گفت: از سال آینده هر ماه ۵۰ اتوبوس داخلی وارد پایتخت خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، در جریان بازدید خبرنگاران از منطقه ۵ شرکت واحد اتوبوسرانی، اظهار کرد: قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس متروباس در دهه۹۰ با […]

مهدی قره‌داغلی- مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، با اشاره به سرانجام واردات اتوبوس‌های برقی، گفت: از سال آینده هر ماه ۵۰ اتوبوس داخلی وارد پایتخت خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، در جریان بازدید خبرنگاران از منطقه ۵ شرکت واحد اتوبوسرانی، اظهار کرد: قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس متروباس در دهه۹۰ با کشور سوئیس بسته شد که در حال‌حاضر چهار دستگاه موجود است. وی با بیان اینکه به دلیل خریداری غیرفنی، این اتوبوس‌‌ها در شرایط آب و هوایی تهران کاربردی نداشت، خاطرنشان کرد: دو دستگاه فعال بود که از روز گذشته تنها یک دستگاه در خط خاوران فعال است. این متروباس با توجه به آب و هوای تهران به درد پایتخت نمی‌خورد. به دلیل مشکلات فنی و تحریم‌ها از ۱۰۰ دستگاه به چهار دستگاه رسیدیم که فعلاً یک دستگاه موجود است. علیزاده؛ با اشاره به اینکه در زمان تحویل مدیریت شهری ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داشتیم که حدود ۸۰۰ دستگاه شاغل در خطوط بود، تصریح کرد: از ابتدای دوره ششم ۸۲۶ دستگاه نوسازی و خریداری شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. ۵۰۰ دستگاه مستقیم با پول شهرداری و ۲۷۱ به صورت مشترک با دولت خریداری شده است. ما ۱۸۰۰ دستگاه را فعال تحویل گرفتیم و در حال‌حاضر کسانی که مدعی کم‌کاری شهرداری هستند باید بدانند که از اتوبوس‌های شرکت‌های مختلف در پایتخت استفاده می‌شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، گفت: سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ دستگاه و سال گذشته به همراهی بخش‌خصوصی ۴۰۰ دستگاه را بازسازی کردیم. این عدد به ۳۰۵۰ اتوبوس فعال رسید و امروز برای مردم ۲۰۵۰ تا ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط خدمت‌رسانی می‌کنند. باید پنج تا هفت هزار اتوبوس در تهران کار کند. با حمایت و عزم شهردار و شورای‌شهر تهران سال گذشته ۴۵ درصد بودجه به حمل‌ونقل تخصیص داده شده که هفت‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به شرکت ایران‌خودرو اختصاص داده شد و شامل حدود ۱۰۰۰ اتوبوس است. وی ادامه داد: تیرماه سال گذشته ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل شرکت‌های داخلی قرارداد بستیم که بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما مدل پرداختی ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد غیرنقد و ملک و ۵۰ درصد تسهیلات بود. براساس قرارداد ۲۵۰۰ دستگاه باید طبق زمان‌بندی مقرر شده حدود ۱۵۰۰ عدد تحویل می‌دادند. ما مردم را معطل تولید داخل به واسطه عقب‌ماندگی ۱۰ ساله نمی‌کنیم. بنابراین طی انعقاد قراردادی با چین مقرر شد به دلیل قیمت مناسب ۲۵۰۰ اتوبوس برقی تحویل شهرداری تهران شود که این تعداد باعث کاهش سرفاصله‌ها خواهد شد. علیزاده؛ با تأکید بر اینکه اگر مشکلات بانک‌مرکزی و بانک‌شهر و تخصیص ارز حل شود با پرداخت پیش‌پرداخت ظرف شش ماه شاهد ورود اتوبوس‌های برقی در تهران خواهیم بود، گفت: از ۲۵۰۰ اتوبوس داخلی نیز تا پایان این ماه پیش پرداخت آن نیز انجام خواهد شد. از سال آینده هر ماه ۵۰ اتوبوس داخلی وارد پایتخت خواهد شد. در سطح کشور و کلانشهر تهران وقتی کار مفیدی برای مردم انجام می‌شود، عده‌ای خوشحال نمی‌شوند. حوزه نوسازی در دوره‌های قبل تقریباً صفر بوده و این فاجعه است. ما در دوره فعلی هفت برابر نوسازی داشتیم که این نشان از تفکر انقلابی و جهادی است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، با اشاره به اینکه طی دو سال مدیریت شهری فعلی قرارداد پنج هزار دستگاه اتوبوس بسته شد و این باعث خوشحالی همه نیست، خاطرنشان کرد: در قراردادی که با طرف چینی بستیم، بعد از مشخصات فنی مسائل مالی را در نظر گرفتیم. ما با شرکت چینی وارد مذاکره شدیم که بتواند ۸۰ درصد را تأمین مالی کند و بتواند اتوبوس‌‌ها را یک‌جا تولید کرده و تحویل ما بدهد. علیزاده؛ افزود: اعضای شورا که می‌گویند قرارداد را ندیده‌اند، کم‌لطفی می‌کنند. قرارداد حاضر است. البته نباید به حاشیه کشانده شود و مردم را از مأموریت اصلی منحرف کنند. مهم‌ترین مأموریت ما تأمین ۲۵۰۰ اتوبوس است. علیزاده؛ با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در راستای ورود اتوبوس‌های برقی، گفت: مهم‌ترین موضوع در اتوبوس برقی باتری آنهاست. اتوبوس برقی در نظر گرفته شده بیش‌ترین پیمایش را برای مردم خواهد داشت؛ چیزی بالغ بر بالای ۲۷۰ کیلومتر. همچنین مانند اتوبوس‌های تولید داخل خدمات پس از فروش برای این اتوبوس‌‌ها در نظر گرفتیم. در حال مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده داخلی برای تأمین خدمات پس از فروش این اتوبوس‌‌ها هستیم و قرار است ظرف ماه جاری برای خدمات پس از فروش به یک تا دو تولیدکننده داخلی واگذار کنیم که در آینده دچار مشکل نشویم. وی خاطرنشان کرد: اتوبوس‌های جاری در تهران روزهای عادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کنند. اتوبوس‌های فعلی را در منطقه غرب تهران نوسازی کردیم تا جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود. ما تا پایان دوره مدیریت شهری تمام تلاشمان را می‌کنیم که پنج هزار اتوبوس را مقرر کنیم. همچنین این پنج هزار اتوبوس تماماً ۱۲متری است. در حوزه تندرو سرفاصله‌ها مناسب است مگر اینکه در هوای بارانی، اولویت بعدی ما اتوبوس‌های تندرو است. علیزاده؛ با اشاره به حل‌اختلاف با ایران‌خودرو، گفت: کار را با ایران‌خودرو پیش می‌بریم. جلساتی برگزار شده و قول دادند که ظرف دو ماه آینده مشکلات را حل کنند.