سرپرست دفتر صنایع‌معدنی وزارت صمت

خدمات فنی و مهندسی صنعت فولاد ایران به کشورهای خارجی صادر می‌شود

محمد قره‌داغلی -سرپرست دفتر صنایع‌معدنی وزارت صمت، گفت: کشورهای خارجی از جمله ونزوئلا، کوبا و الجزایر خواستار خدمات فولاد هستند، شرکت‌های فولادی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی قلی‌زاده؛ در نشست معرفی توانمندی‌های صادراتی صنعت فولاد ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار داشت: با وزارت امورخارجه در […]

محمد قره‌داغلی -سرپرست دفتر صنایع‌معدنی وزارت صمت، گفت: کشورهای خارجی از جمله ونزوئلا، کوبا و الجزایر خواستار خدمات فولاد هستند، شرکت‌های فولادی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی قلی‌زاده؛ در نشست معرفی توانمندی‌های صادراتی صنعت فولاد ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار داشت: با وزارت امورخارجه در این زمینه رایزنی‌هایی صورت گرفته است تا صنعتگران بتوانند خدمات مورد نیاز را صادر کنند. وی افزود: تخصیص اعتبارات ارزی براساس بخشنامه بانک‌مرکزی درخصوص عملکرد خدمات و تولیدات ارائه می‌شود که صنعتگران می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. ضمن اینکه مشوق‌های صادراتی را بانک‌مرکزی اعلام کرده است که صنعتگران می‌توانند از آن خدمات بهره‌مند شوند. سرپرست دفتر صنایع‌معدنی وزارت صمت، با اشاره به تأمین انرژی صنعت فولاد، گفت: سال گذشته هماهنگ‌‌ترین سال از لحاظ تأمین انرژی با وزارتخانه‌های نفت و نیرو بود که با هماهنگی‌های صورت گرفته شاهد افزایش تولید و کاهش تبعات ناشی از محدود انرژی هستیم. قلی‌زاده؛ بیان داشت: امسال گسترده شدن شبکه خانگی یک معضل برای تأمین برق واحدهای صنعتی است که جلسه‌هایی با حضور وزارت نیرو و انجمن‌های مختلف برگزار می‌شود تا به تخصیص انرژی کمک کند. سرپرست دفتر صنایع‌معدنی وزارت صمت، با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای ایجاد نیروگاه‌های خودتأمین صنعت فولاد صورت گرفته، گفت: تا پایان سال ۱۴۰۵ تعدادی از نیروگاه‌ها به مرحله بهره‌برداری می‌رسد که کمک به تأمین برق مورد نیاز فولاد خواهد کرد. وی عنوان کرد: وزارت صمت برای تخصیص نهادهای انرژی تلاش می‌کند.

پیش‌بینی صادرات ۱۰ میلیارد دلاری فولاد در سال ۱۴۰۳

همچنین در ادامه، وحید یعقوبی؛ معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد ایران، گفت: در صورت رفع محدودیت‌های انرژی و مسائل زیرساختی پیش‌بینی می‌کنیم که صنعت فولاد ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای امسال به همراه داشته باشد. یعقوبی؛ اظهار داشت: ایران دهمین تولیدکننده فولاد در کشور و پانزدهمین صادرکننده این صنعت است توانمندی‌های صادرات صنعت فولاد ایران بار‌ها اعلام شده است. وی افزود: سال گذشته ۷٫۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد ثبت شد که امسال پیش‌بینی می‌کنیم این رقم افزایش پیدا کند. معاون اجرایی و هماهنگی انجمن فولاد، بیان داشت: یکی از مهم‌‌ترین مسائل صنعتگران فولاد، بحث انرژی و سیاست‌های ارزی است که مسائل ارزی نیازمند بازنگری و یکپارچه‌سازی در جهت توسعه صادراتی است. یعقوبی؛ با بیان اینکه صنعت فولاد ۱٫۱ درصد آب کشور را مصرف می‌کند گفت: عمده آب مورد نیاز خود را از آب پساب تهیه می‌کند و سیستم‌های بازچرخی گذاشته است. وی اضافه کرد: صنعت فولاد نه‌تنها مصرف آب را کم کرده است؛ بلکه آب شیرین را تولید می‌کند با سرمایه‌گذاری آب از دریای عمان شیرین و پمپاژ می‌کند و به استان‌های یزد و اصفهان انتقال می‌دهد. از این رو صنعت فولاد نه‌تنها قاتل آب و صنعت آب بری نیست؛ بلکه وضعیت آبی را ساماندهی می‌کند.

به دنبال بازارهای صادراتی در حوزه محصولات آلیاژی و کلاف

در ادامه این نشست، محمدحسین ثقفی؛ عضو هیئت مدیره فولاد آلیاژی پاسارگاد (PASCO گفت: در حوزه محصولات آلیاژی و کلاف به دنبال بازارهای صادراتی هستیم. در بازارهای آلیاژی سعی داریم مثل یک سوپرمارکت عمل کنیم و نیاز مشتریان را پاسخگو باشیم‌. بنابراین تلاش‌مان این است که جای خود را در حوزه کلاف در بازارهای صادراتی باز کنیم. وی بیان کرد: در حال‌حاضر سه‌میلیون تن گندله و دو میلیون تن آهن‌اسفنجی تولید می‌کنیم. سال گذشته نزدیک ۱۵هزارتن گریدهای مخصوص چاه‌ها نفت تولید کردیم. وی افزود: محصول جدیدی در حوزه شمش نیز تولید خواهیم کرد و در خط کلاف نیز از سایز۱۲ تولید و در خط لوله نیز از ۲ اینچ تا ۸ اینچ تولید می‌کنیم.