مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن، گفت: مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است و ادعای اینکه زیرمجموعه دولت ایران، وزارت راه یا شرکت راهآهن است، صحیح نیست. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، شهرام جعفری؛ درباره برخی ادعاهای مطرح شده از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، افزود: […]
مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن، گفت: مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است و ادعای اینکه زیرمجموعه دولت ایران، وزارت راه یا شرکت راهآهن است، صحیح نیست. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، شهرام جعفری؛ درباره برخی ادعاهای مطرح شده از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، افزود: شرکتهای بخشخصوصی ایران در پروژههای مختلف بینالمللی در کشورهای مختلف مشغول فعالیت هستند اما هیچ شرکت خصوصی نمیتواند ادعا کند که زیرمجموعه وزارتخانه یا دولت جمهوری اسلامی ایران یا مجموعههای دولتی است و هزینه کردن از عنوان وزارت راهوشهرسازی و نماینده ویژه رئیسجمهور در امور افغانستان برای توجیه خطای صورت گرفته است. وی ادامه داد: کنسرسیوم مورد اشاره، با انتساب خود به مجموعههای دولتی همچون وزارت راهوشهرسازی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران، نزد ذینفعان مختلف داخلی و بینالمللی، از جمله راهآهن افغانستان، وجهه حاکمیتی برای خود ایجاد کرده که مورد تأیید راهآهن جمهوری اسلامی ایران، بهعنوان مرجع رسمی حملونقل ریلی کشور نیست. مدیرکل بازرگانی خارجی راهآهن، افزود: ادعای تشکیل کنسرسیوم ذیل وزارت راهوشهرسازی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران، یک ادعای واهی است، زیرا چنین امری به لحاظ قانونی اساساً امکانپذیر نیست، بهطوری که یک شرکت خصوصی زیرمجموعه یک بخش دولتی باشد. وی گفت: علاوه بر مشکل قانونی این ادعا، مشکل دیگر این است که مدیریت این کنسرسیوم با حاشیههایی که از بابت اعزام یک رام قطار باری از مبدأ ایستگاه روزنک افغانستان به سمت ایران ایجاد کرد و نشان داد تجربه و تخصص لازم را جهت بهرهبرداری از شبکه ریلی کشور افغانستان را ندارد، زیرا براساس رویه تعریف شده جهت حملونقل بینالمللی لازم است تمامی فرآیند اجرای کار از طریق شرکتهای فوروادری که مورد تأیید شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرد و در این مورد خاص با توجه به اینکه براساس خبرهای رسیده مقصد حمل بار کشور ترکیه تعیین شده است و از طرفی این حمل با واگنهای ایرانی انجام پذیرد. بنابراین لازم است موافقت اولیه راهآهن ترکیه با توجه به نوع محموله و نوع واگن اخذ شود، لذا جدا از عدم اخذ تأییدیه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران درخصوص اعزام این قطار به سمت ایران، کشور مقصد هم بهدلیل عدم انعکاس مراتب به آن راهآهن بدیهی است، موافقتی برای این حمل صادر نکرده است. جعفری؛ ادامه داد: حمل بار از طریق خطوط ریلی، تابع شرایط و مقررات مشخصی است و همه بارهای بینالمللی براساس همین پروتکلها حمل میشوند اما کنسرسیوم مذکور به جای هماهنگی با راهآهن ایران و طی روال قانونی، مسیر فشار رسانهای را انتخاب کرد و همین امر موجب ایجاد چالش در این مسیر شده است. وی گفت: البته با وجود عدم هماهنگی با راهآهن و همچنین طی نشدن مسیر قانونی لازم، جهت مساعدت حمل این محموله تجاری، مدیرعامل راهآهن دستور حمل این بار را از هفت روز قبل صادر کرد؛ اما کنسرسیوم مذکور پس از چند روز هنوز اقدامات لازم از جمله انجام تشریفات گمرکی را تکمیل نکرده است و به محض وصول تأییدیه گمرک، سیر واگنها انجام خواهد شد. جعفری؛ تأکید کرد: شرکت راهآهن قطعاً از توسعه ارتباط ریلی با کشور افغانستان استقبال میکند اما بدون لحاظ ایمنی تردد ناوگان و همچنین طی روال قانونی لازم، این امر امکانپذیر نیست و امیدواریم با توجه به این دو مؤلفه، هرچه زودتر اقدامات لازم جهت آغاز بهرهبرداری تجاری از مسیر ریلی ایران و افغانستان فراهم شود.
دیدگاه بسته شده است.