وزیر نفت خبر داد

بهره‌برداری از ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار در سال‌جاری

  محمد قره‌داغلی – وزیر نفت، با بیان اینکه نیمی از رشد ۶٫۱ درصدی کشور مربوط به بخش نفت و گاز است، گفت: امسال علاوه بر اینکه ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با هدف جهش تولید به بهره‌برداری می‌رسد، ۵۰ پروژه جدید نیز به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال‌جاری آغاز می‌شود. […]

 

محمد قره‌داغلی – وزیر نفت، با بیان اینکه نیمی از رشد ۶٫۱ درصدی کشور مربوط به بخش نفت و گاز است، گفت: امسال علاوه بر اینکه ۷۹ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با هدف جهش تولید به بهره‌برداری می‌رسد، ۵۰ پروژه جدید نیز به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال‌جاری آغاز می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، جواد اوجی؛ وزیر نفت، در آیین مراسم امضای تفاهم‌نامه مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، افزود: پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام در این دو سال تکمیل و بسیاری را آغاز کردیم. هم رشد تولید داشتیم و هم صادرات و هم رشد اقتصادی بی‌نظیری در سال‌های اخیر را تجربه کردیم که به دلیل سرمایه‌گذاری است. وی ادامه داد: در دوسال اخیر به تبع رشد اقتصادی نفت و گاز، رشد اقتصادی در کشور اتفاق افتاد که نیمی از ۶٫۱ مربوط به بخش نفت و گاز است. وی تصریح کرد: امروز فضا برای بخش‌خصوصی باز است و وزارت نفت از ظرفیت این شرکت‌ها استقبال می‌کند. در سال ۱۴۰۳ انشاا… ۷۹ پروژه اولویت‌دار در مسیر جهش تولید را که بخش بزرگی از آن شامل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار است به بهره‌برداری خواهیم رساند، همچنین بیش از ۵۰ پروژه بزرگ اولویت‌دار را درجهت افزایش ارزش‌افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال‌جاری آغاز خواهیم کردکه بیش از شش میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی و ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت فرآورش نفت افزوده خواهد شد. اوجی؛ در ادامه گفت: امروز کار بزرگی در بخش توسعه میدان‌های گازی به همت شرکت ملی نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده که با همکاری شرکت‌های اکتشاف و تولید اتفاق مطلوبی رقم خواهد خورد و از ظرفیت خالی پتروشیمی‌‌‌ها درجهت ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر تا ۲٫۵ برابر بهره‌مند خواهیم شد. به لطف خداوند، ریل‌گذاری در بخش جمع‌آوری گازهای مشعل، ذخیره‌سازی گاز، همچنین تبدیل مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول به تولیدکننده بنزین نیز انجام شده است و امیدواریم تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی در کمتر از یک‌سال‌ونیم آینده آغاز شود.

تحویل ۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به پتروشیمی‌‌‌ها در ۱۴۰۳

وی در ادامه، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از هشت درصد گاز بیشتر (بیش از پنج میلیون مترمکعب) به پتروشیمی‌‌‌ها تحویل دادیم و تولید محصولات پتروشیمی با ثبت رکوردی جدید به ۷۵ میلیون تن رسید. امسال انتظار داریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی و حمایت وزارت نفت و بخش‌خصوصی، تولید در تمامی بخش‌‌‌ها از نظر حجمی و ارزشی افزایش یابد. وزیر نفت، با تأکید بر اینکه در مورد مقدار مصرف صنایع و نیروگاه‌ها در شرایط ناترازی دغدغه تولید داریم، گفت: این ناترازی به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری و بی‌توجهی به مصرف در تمام بخش‌‌‌ها بوده است که امیدواریم امسال این مسئله را به‌طور ویژه درجهت افزایش بهره‌وری پیگیری کنیم. امسال به تمام صنایع و نیروگاه‌ها در زمینه مصرف بهینه تأکید کرده‌ایم؛ هشدارهایی نیز درباره اعمال جریمه به صنایع پرمصرف و دارای بازدهی پایین در تمامی استان‌‌‌ها داده شده است. اوجی؛ با اشاره به همکاری وزارتخانه‌های صمت، جهادکشاورزی و راه‌وشهرسازی به‌منظور حمایت لازم برای کاهش مصرف گاز، بیان کرد: به درخواست دولت کارگروه‌هایی متشکل از نمایندگان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران در همه استان‌‌‌ها تشکیل داده‌ایم که نظارت و بازنگری لازم را درباره سهمیه سوخت این صنایع پرمصرف انجام دهند. وی گفت: در بخش حمل‌ونقل و ساختمان‌‌‌ها نیز تذکرات لازم به پرمصرف‌‌‌ها داده شده است. قرار نیست هرچه تولید می‌کنیم، مصرف کنیم. مصرف گاز بی‌رویه، نامتعارف و غیربهینه است، ازاین‌رو به‌عنوان یک وظیفه و بنا به درخواست رئیس‌جمهور کمیته‌ها و کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم و نظارت لازم را انجام خواهیم داد.

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴

در ادامه، مرتضی شاهمیرزایی؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به راه‌اندازی واحد PDH پتروشیمی رجال به‌‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده، گفت: حداکثر تا سه سال آینده در مجموع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب از گازهای همراه شرق و غرب کارون توسط صنعت پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود که گاز متان آن به شبکه سراسری تزریق و C+2 آن خوراک پتروشیمی‌‌‌ها می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به‌عنوان شرکت مادر تخصصی، در این مسیر در کنار هلدینگ‌‌‌ها خواهد بود، گفت: تکمیل زنجیره ارزش مهم‌‌‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی است باید با شتاب بیشتر به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم، بنابراین صنعت پتروشیمی، با سرمایه‌گذاری در بالادست، از تکمیل زنجیره ارزش غافل نمی‌شود. شاهمیرزایی؛ با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرآیند MTG بنزین تولید شود. وی همچنین با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌ساز‌‌ها برای تولید بنزین، افزود: معافیت‌‌‌ها و مشوق‌هایی برای این واحد‌‌ها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌‌‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است. معاون وزیر نفت، ادامه داد: دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است. شاهمیرزایی؛ با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد. وی از راه‌اندازی واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است، افزود: طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷ درصد پیشرفت دارند. شاهمیرزایی؛ بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌‌‌ها شدند. وی گفت: همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌‌‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌‌‌ها هستیم.