خاموشی نه، داریم!

                                            حرف‌های خودی و بی‌خودی خاموشی نه، داریم! در خبر است عزیزان متولی صنعت و برق و بزرگواران نیرویی، همچین شفاف و صریح و با اندکی ایهام و کمی تا قسمتی اما و اگر، فرمایش کرده‌اند که امسال در تابستان خاموشی نداریم، به هرحال ظاهراً قرار است چند طرح مربوطه به اجرا درآید و مردم […]

                                            حرف‌های خودی و بی‌خودی

خاموشی نه، داریم!

در خبر است عزیزان متولی صنعت و برق و بزرگواران نیرویی، همچین شفاف و صریح و با اندکی ایهام و کمی تا قسمتی اما و اگر، فرمایش کرده‌اند که امسال در تابستان خاموشی نداریم، به هرحال ظاهراً قرار است چند طرح مربوطه به اجرا درآید و مردم هم مصرف را مدیریت کنند و چهارتا اتفاق ریز و درشت دیگر نیز بیفتد که ناترازی برقی ما به اندازه‌ای برسد که خاموشی نداشته باشیم!

نمی‌دانم ما متوجه نمی‌شویم یا اینکه دوستان گرانقدر سعی وافر دارند که در لفافه بفرمایند که اگر همه چیز گل و بلبل باشد، باز هم عنایت خاصه، شامل حال صنایع شده و ایشان امسال نیز از این موهبت قطعی برق، مستفیض می‌شوند یا خیر!

اینکه امسال هم مثل سال گذشته شرکت‌های صنعتی بزرگ و متوسط و ایضاً آنهایی که در شهرک‌های صنعتی هستند، در لیست برنامه منظم هفتگی قطعی برق قرار بگیرند و یا این مصیبت فقط یقه صنایع بزرگ و متوسط را می‌گیرد، شاید هم بی‌خیال گنده‌ها شده و صنایع کوچک و کارگاهی شهرک‌ها و مناطق صنعتی را به خط کنند برای رفع و رجوع ناترازی، به هرحال هرچه هست ظاهراً امسال هم قرار نیست منازل مسکونی و اماکن شهری خاموشی را ببینند!

البته اینکه اصل و اساس مصرف بر دوش همین منازل مسکونی و تجاری شهری است و متهم ردیف یک عجالتاً دو سه سالی است که از قطعی برق، معاف می‌گردد و صنایعی که متولی تولید و تحرک و بخشی مهمی از اقتصاد و معیشت و اشتغال کشور، هستند باید در صف مجرمان قرار گرفته و با تعطیلی یک روز یا بعضاً بیشتر در هفته، هزینه بدهند، قصه پرغصه‌ای است که ظاهراً علت آن معلوم ولی عقل ما در فهم و درک آن، ناقص است!

اینکه به قاعده چندین درصد به صنایع فشار مضاعف می‌آید و تولید و ساخت آن‌ها را دچار کم و کسری می‌کند و هزینه تمام شده هر واحد کالا را بالا می‌برد و ممکن است به تعدیل نیرو و یا حداقل عدم توسعه و استخدام نیروهای جدید بینجامد، آنقدر دلایل مهم و محکمی است که به‌نظر هوشنگ‌خانی ما خود خلق‌ا… هم آن را می‌پذیرند و چند ساعت قطعی برق در هفته را به سیبل قرار دادن صنعت و تولید ترجیح می‌دهند.

به هرحال عزیزان متولی و مسئول فقط فرموده‌اند که امسال در تابستان خاموشی نداریم و حرفی از قطعی برق، نزده‌اند، شاید تدابیر خاصه انجام شده که فی‌المثل صنایع پرمصرف ساعات کار خود را به شب و بعد از پیک مصرف منتقل کنند و یا عزیزان مستقر در شهرک‌های صنعتی با مشارکت یکدیگر و استفاده از دیزل ژنراتور‌ها و یا تولید برق پاک از باد و خورشید، روزهای بی‌برقی را طی کنند و خم به ابروی ساخت و تولید نیاید!

ما که اطلاعاتمان کم است و عزیزان مربوطه زیاد! ولی کلاً با این قاعده همه یا هیچ، آب‌مان در یک جوی نمی‌رود، نه از این‌طرف بوم و نه از آن‌طرف بوم، خاموشی نداریم و یا نه، داریم، تکلیف مستمع را معلوم نمی‌کند، به هرحال اگر قرار است امسال هم خاموشی صنایع به قوت خودش باقی باشد، پیشنهاد هوشنگ‌خانی درجه یکی داریم که به صلاح است مسئولین امر التفاط ویژه فرمایند وگرنه دلخور می‌شویم!

از ما می‌شنوید، به تک‌تک شهرک‌های صنعتی بزرگ و کوچک و ایضاً صنایع بزرگ و متوسط خارج از شهرک‌ها که قرار است در فهرست قرار بگیرند و برق‌شان فی‌المثل یک روز در هفته قطع شود، امسال عنایت فرموده و یک برنامه درست‌درمان و سر و ته معلوم تهیه کنید و قطعی برقی این بزرگواران را به‌صورت هفتگی فرمایید و فی‌المثل دو هفته غیرمتوالی در طول چهار ماه گرمای هوا، برق بزرگواران قطع شود و این شرکت‌ها در این دو هفته یا نیروهای خود را بفرستند به تعطیلات تابستانه و یا با پیش‌بینی‌های لازم، کارهایی را انجام دهند که به برق صنعتی احتیاج ندارد و با یک موتور برق نیم‌وجبی هم کارشان راه می‌افتد و یا یک چیزی بین این دو!

لطفاً نفرمایید پیشنهادتان آبکی بود که مگسی می‌شویم و متوجه می‌شویم هنرمان در انتقال مفاهیم، مفت نمی‌ارزد!

 

 

هوشنگ‌خان