ارز حاصل از صادرات به کام خودروسازان مونتاژکار

عضو اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: ارز حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی به جای اینکه صرف تولید و واردات و تنظیم بازار خودرو شود، خرج واردات قطعات خودروهای مونتاژی و بیشتر از مبدأ چین شد تا به ساخت خودروهای چینی مونتاژی اختصاص یابد که نه استاندارد است و نه اشتغال‌آفرین. به گزارش مناقصه‌مزایده، […]

عضو اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: ارز حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی به جای اینکه صرف تولید و واردات و تنظیم بازار خودرو شود، خرج واردات قطعات خودروهای مونتاژی و بیشتر از مبدأ چین شد تا به ساخت خودروهای چینی مونتاژی اختصاص یابد که نه استاندارد است و نه اشتغال‌آفرین. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی شریعتی؛ عضو اتاق بازرگانی ایران، در واکنش به آمار گمرک که حاکی از بیشتر بودن ارز اختصاص یافته به مونتاژکاران نسبت به قطعه‌سازان خودرو است، گفت: در کشور ما گاه برخی بیشتر از دیگران شعار حمایت از تولید و جلوگیری از خروج ارز را سر می‌دهند و کلام بزرگان را در این زمینه نقل می‌کنند، اما بررسی پرونده اقتصادی آن‌ها نشان می‌دهد که خود در گروه واردکنندگان هستند. بیشترین تبلیغات رسانه‌ای هم متعلق به همین واردکنندگان است. وی افزود: شکل‌گیری این جریان فاسد برآمده از آن است که در کشور ما به واردکننده یارانه منفی داده می‌شود و این یارانه برآمده از ارز حمایتی است که بدون نظارت در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. شریعتی؛ ادامه داد: در همین حال با تولیدکننده‌ای روبه‌رو هستیم که تلاش می‌‌کند مواد اولیه تولید را از داخل کشور تأمین کند و این‌گونه می‌شود که واردکننده کالا یا مونتاژکار با دریافت ارز دولتی در برابر تولیدکننده داخلی یک یارانه حمایتی در قالب ارز دولتی دریافت می‌کند و تبدیل به یک غول صنعتی هم می‌شود و از سود سرشار آربیتراژ قیمتی بهره‌مند می‌برد. این عضو اتاق بازرگانی، تصریح کرد: واردات قطعات خودروهای مونتاژی هم مشمول همین داستان می‌شود؛ در حال‌حاضر بازار خودرو نیاز به تنظیم شدن حتی با واردات دارد تا مانع از ایجاد انحصار در برابر عرضه‌کنندگان شود. وی اظهار کرد: قرار بود با حمایت از قطعه‌سازان و واردات خودرو عرضه در بازار خودرو افزایش یابد، بازار تعدیل و تنظیم شود و رفاه مردم افزایش یابد اما آنچه اتفاق افتاده این بود که ارز حاصل از فروش نفت و یا ارز حاصل از صادرات غیرنفتی که با تلاش صادرکنندگان تأمین شده برای واردات قطعات خودروهای مونتاژی صرف شده که بیشتر این قطعات از چین وارد می‌شود و در ساخت خودروهای چینی مونتاژی به کار می‌رود که هیچ استانداردی ندارد، اشتغالی هم ایجاد نکرده است. وی گفت: به باورم، نام وزارت صمت باید به وزیر مونتاژکاران تغییر داده شود زیرا که ما در صنعت خودرو نامدار هستیم، اما سؤال این است که وقتی وزارتخانه بیشترین ارز را به واردات قطعات چینی اختصاص داده، چطور می‌تواند از نامداری صنعت خودرو سخن بگوید؟