علی‌لو انتقاد کرد:قاچاق کفش؛ چالش تولیدکنندگان داخلی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با ا انتقاد از عدم کنترل جریان واردات و قاچاق توسط دولت و مشخص شدن متولی مبارزه با قاچاق گفت: متأسفانه قاچاق کفش‌های بی‌کیفیت چینی و خارجی به کشور همچنان ادامه دارد که باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شده است. علی علی‌لو درگفت‌وگو با خانه ملت، […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با ا انتقاد از عدم کنترل جریان واردات و قاچاق توسط دولت و مشخص شدن متولی مبارزه با قاچاق گفت: متأسفانه قاچاق کفش‌های بی‌کیفیت چینی و خارجی به کشور همچنان ادامه دارد که باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شده است.

علی علی‌لو درگفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از عدم کنترل جریان واردات و قاچاق توسط دولت، گفت: رونق اقتصادی، حمایت از تولید داخلی، نجات صنعت از شرایط رکودی با شعار امکان‌پذیر نیست، دولت باید یک راهکار انقلابی و عملیاتی برای مقابله با ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، بیندیشد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قاچاق کفش به کشور، افزود: متأسفانه قاچاق کفش‌های بی‌کیفیت چینی و خارجی به کشور همچنان ادامه دارد، که دولت باید از ورود کفش‌های بی‌کیفیت خارجی به داخل کشور جلوگیری کند.

بسیاری از واحدهای تولیدی کفش درحال تعطیلی هستند

علی لو ادامه داد: بسیاری از واحدهای تولیدی کفش در حال تعطیلی هستند، که تعطیلی این واحد‌‌ها مطمئناً به تولید داخل ضربه خواهد زد و نرخ بیکاری را که در حال حاضر از معضلات اصلی جامعه است، افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: البته بسیاری از مصرف‌کنندگان و شهروندان ایرانی با تشخیص کیفیت پایین کفش‌های قاچاق، از خرید و استفاده از آن‌‌ها خودداری می‌کنند.

دولت هنوز نتوانسته بر جریان قاچاق کالا مسلط شود

علی‌لو با بیان این‌که باید متولی مبارزه با قاچاق مشخص شود، افزود: دولت با این همه امکانات هنوز نتوانسته بر جریان قاچاق کالا مسلط و مانع آن شود، با این همه نیروهای امنیتی، نظارتی و سیستم‌های کنترلی این مقدار حجم قاچاق کالا به کشور نشان‌دهنده ناتوانی مسؤولان است.

وی با تأکید بر ضرورت برندسازی کفش داخلی ادامه داد: حجم عظیمی از چرم و پوست مرغوب کشور به خارج، به ویژه کشور ایتالیا صادر می‌شود و با فرآوری و پرداخت آن در این کشور با برند ایتالیا به سایر کشورها، از جمله ایران صادر می‌شود.

دستگاه‌ها و فن‌آوری‌های پرداخت چرم به کشور وارد شود

علی‌لو با بیان این‌که درحال حاضر و در شرایط رفع تحریم‌ها باید دستگاه‌ها و فن‌آوری‌های پرداخت چرم به کشور وارد شود، اظهار داشت: با سرمایه‌گذاری خارجی و تولید مشترک با کشورهای دارای فن‌آوری می‌توان زمینه انتقال تکنولوژی به کشور را فراهم کرد، که اگر این دستگاه‌ها در داخل کشور ساخته شود، قیمت تمام شده چرم ایرانی کاهش پیدا کرده و زمینه‌ساز افزایش صادرات کیف و کفش ایرانی با برند داخلی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که هم اکنون واحدهای کفش با نیمی از ظرفیت کار می‌کند، ادامه داد: در صورت کارکردن واحدهای تولیدی با تمام ظرفیت قادر به تولید کفش تا دو برابر نیاز کشور هستیم و با پیدا کردن بازار مازاد آن را می‌توان صادر کرد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صادرات در بخش کفش با رکود مواجه است، که تولیدکنندگان برای حفظ بازار کفش داخل و افزایش توان رقابت در بازارهای دیگر، باید کیفیت کفش تولیدی خود را افزایش داده و قیمت‌ها را تعدیل کنند.