استوک سنتر!

                                            حرف‌های خودی و بی‌خودی استوک سنتر! نمی‌دانم خوب است یا بد، زشت است یا زیبا، درست است یا غلط ولی همین‌قدر می‌دانم همینه که هست و عجالتاً با این دست فرمانی که در حال رفتن هستیم، بدتر نشود، بهتر هم نخواهد شد. البته ممکن است همه نظر‌‌ها یکی نباشد و شما خوانندگان گرامی هر […]

                                            حرف‌های خودی و بی‌خودی

استوک سنتر!

نمی‌دانم خوب است یا بد، زشت است یا زیبا، درست است یا غلط ولی همین‌قدر می‌دانم همینه که هست و عجالتاً با این دست فرمانی که در حال رفتن هستیم، بدتر نشود، بهتر هم نخواهد شد. البته ممکن است همه نظر‌‌ها یکی نباشد و شما خوانندگان گرامی هر کدام از زاویه‌ای به موضوع نگاه کنید که یحتمل بر هم منطبق نیست!

آهان! اصلاً یادم رفت اول کار عرض کنیم در مورد چه چیزی می‌خواهیم صحبت کنیم، همان‌طور که در عنوان این خودی و بی‌خودی نوشتیم، این قصه استوک‌فروشی چند وقتی است که بَد فرم روی مخ جنابمان رژه می‌رود، یعنی کم‌کم دارد برای خودش یک کیا بیا و اهن و تلپی به هم می‌زند و کمی بیشتر عرصه را فراخ و بیشه را بدون شیر ببیند، می‌خواهد به هر سوراخ و سمبه‌ای سرک کشیده و همه کالا‌‌ها و ادوات خانگی، تجاری، صنعتی و پوشیدنی و کشاورزی را به نام خود سند بزند!

تا چند سال پیش مدافعان آزاد‌سازی نرخ ارز فرمایش می‌کردند که اگر قیمت دلار واقعی بشود و قیمت اقلام خارجی وارداتی اوج بگیرد، در نتیجه هم تولیدکننده داخلی، قدرت رقابت پیدا کرده و شروع به تولید و یا افزایش آن می‌کند و هم اینکه می‌تواند نیم‌نگاهی به بازارهای خارجی داشته باشد و با تولید کالاهای درجه یک، کلی ارز و ریال و حال و حول، دشت کند. ولی فی‌الحال که دلار چندین و چند برابر شده است، کالاهای ایرانی هم از کورس رقابت عقب نمانده‌اند و با همان سرعت و در برخی اوقات با همت و تلاشی مضاف، قیمت‌هایشان کهکشانی شده است و باز هم درب بر همان پاشنه می‌چرخد که اگر کالای خارجی وارد شود، سازنده داخلی آنقدر‌‌ها در رقابت قیمتی توفیقی ندارد، در کیفیت هم که تکلیف بسیاری از اقلام معلوم است و نیازی به ادله و توضیح نیست!

وضعیت جوری شده که خلق‌ا… نه کالای خارجی را می‌توانند بخرند (و برخی موقع‌‌ها اگر هم بتوانند، نیست که بخرند) و نه اینکه می‌توانند در یکی از دو فاکتور قیمت و کیفیت، کالای وطنی را پسندیده و خریداری کنند، بماند که برخی مواقع قیمت و کیفیت مثل دو کفه ترازو هستند، یکی در اوج و دیگری در فرود!

پوشاک و کیف و کفش استوک که قربانش بروم، حسابی جای خود را باز کرده و اگر نگوییم داریم به قطب پوشاک استوک منطقه تبدیل می‌شود، احتمالاً ملاحظه غرور خودمان را کرده‌ایم، در اقلام و ادوات صنعتی و اداری و تجاری، از تجهیزات و ماشین‌آلات گرفته تا لپ‌تاپ و قطعه و موتور و گیربکس، در خودرو هم که مصوبه واردات خودروهای کارکرده داریم و اگر فضا و امکانش بود، سیل لوازم خانگی‌های پا به نو و استوک خارجی تشریف‌فرما می‌شدند تا مردم در هیچ فقره‌ای از این دست‌دوم‌‌ها بی‌نصیب نباشند.

بالاخره چه می‌شود کرد وقتی خودرو صفر فول اتوماتیک درجه یک ساخت وطن (چند درصدش را نمی‌دانم) با یک ماشین دو سال کارکرده کمپانی‌های معروف در پیت دنیا، در قیمت برابری می‌کنند، دیگر حرف و حدیثی باقی می‌ماند که راجع به کیفیت و زیبایی و رهواری صحبت کنیم؟ حاشا و کلا!

یا همین لوازم خانگی داخلی‌ساز به قاعده همان خارجی‌‌ها قیمت می‌خورد حالا چند میلیونی کمتر یا زیادتر، کافی است درهای کشور بر روی استوک این لوازم باز شود، معلوم نیست چه بر سر سازنده عزیز دردانه وطنی می‌آید که به جای آنکه در نبود رقیب خارجی، با مدیریت هزینه‌ها و ارتقای کیفیت، حسرت لوازم خارجی را از دل مردم بیرون کند، خودش شده است اسباب نگرانی خلق‌ا…، قیمت که آنجور، کیفیت هم که هیچ جور!

وظیفه هوشنگ‌خانی ما بود که یک معارفه نیم‌بندی از این استوک بازار روبه رشد، خدمت متولیان و مسئولین مربوطه داشته باشیم و عرض کنیم، حضور پُرفروغ این دست‌دومی‌های متنوع متکثر ریز و درشت، کلی حرف گفته و ناگفته با اهلش دارد و بهتر است متخصصان و صاحب‌نظران را بارعام داده تا با رمزگشایی تک‌تک آنها، علی‌الحساب بغرنجی مسئله معلوم شود تا اگر همت و هنری بود به سراغ حلش برویم!

 

 

هوشنگ‌خان