آیا قراردادهای کارگری شرکت پست با ضوابط کارمندان دولت متفاوت است؟!

مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور، گفت: از گذشته فرآیندهای اجرایی در پست به شکل سنتی انجام می‌شد؛ اما در چند سال اخیر مسیر هوشمندسازی در شرکت پست طی شده و استفاده از سورتینگ‌های هوشمند سختی کارگران برای حمل و جابه‌جایی مرسولات را بسیار کاهش داده است. محمدمهدی پیشقدم؛ در گفتگو با ایرنا، درباره وضعیت […]

مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور، گفت: از گذشته فرآیندهای اجرایی در پست به شکل سنتی انجام می‌شد؛ اما در چند سال اخیر مسیر هوشمندسازی در شرکت پست طی شده و استفاده از سورتینگ‌های هوشمند سختی کارگران برای حمل و جابه‌جایی مرسولات را بسیار کاهش داده است. محمدمهدی پیشقدم؛ در گفتگو با ایرنا، درباره وضعیت کارکنانی که با قراردادهای کارگری در شبکه پستی کشور در حال خدمت‌رسانی هستند، گفت: از گذشته فرآیندهای اجرائی در پست از دریافت یک نامه یا بسته پستی از فرستنده شروع و پس از جمع‌آوری، تفکیک و ارسال به مقصد در نهایت تحویل به گیرنده توسط شبکه توزیع مویرگی در کل کشور به صورت دستی و سنتی انجام می‌شده که چند سالی است در کلیه فرآیند‌ها از فناوری‌های هوشمند و روزآمد بهره‌گیری می‌شود. وی افزود: در سال‌های اخیر سیاست هوشمندسازی شرکت ملی پست در دستور کار قرار گرفته و با تغییراتی که در زیرساخت‌‌ها انجام شده، بخش عمده‌ای از فرآیندهای چرخه پستی را می‌توان با کمک سورتینگ‌های هوشمند (فرآیند چندمرحله‌ای برای مرتب‌کردن، یک دست کردن، تفکیک و دسته‌بندی اقلام یک محصول) انجام داد. پیشقدم؛ گفت: در مرکز تجزیه و مبادلات لشگر، چهار سورتینگ هوشمند پردازش مرسولات فعال است. یکی مربوط به امانات و بسته‌های بزرگ پستی، دیگری پاکت‌های بزرگ حاوی مرسوله (جوف) است که عمدتاً اجناسی که از فروشگاه‌های اینترنتی ارسال می‌شود از آن استفاده می‌کنند. بخش دیگر نیز پاکت‌های پستی و بسته کوچک زیر دو کیلو هستند که آن‌‌ها سورتینگ رباتیک دارند. مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور، تأکید کرد: استفاده از سورتینگ‌‌ها در کنار کاهش نیروی انسانی، عمدتاً فرآیند کاری کارگران را تسهیل کرده و سختی کار کارگر برای حمل و جابه‌جایی مرسولات را بسیار کاهش داده است. حتی کارگری که سواد نداشته باشد نیز می‌تواند با این دستگاه‌ها کار کرده و بدون مشکل فرآیند پستی را انجام دهند. وی تأکید کرد: با توجه به سیاست‌های کلان دولت، جذب مستقیم نیروی کار دولتی متوقف شده و نیروی کار به شکل شرکتی وارد چرخه کاری می‌شوند. در بخش نامه‌رسانی حدود هشت هزار نیرو فعال است که ۵۰ درصد آن‌‌ها نیروهای شرکتی هستند. پیشقدم؛ گفت: این همکاران در پست، مزایا و حقوقی که وزارت کار مشخص کرده را دریافت می‌کنند. در راستای بهبود کیفیت توزیع مرسولات و بهبود وضعیت معیشت نیروهای شرکتی، سامانه‌ای راه‌اندازی شده که افراد براساس توزیع موفق و برگشتی کمتر، پرداختی‌های متفاوت داشته باشند، این کاری است که در شرکت‌های خصوصی نیز انجام می‌شود. وی درباره اقدامات شرکت ملی پست برای بهبود وضعیت معیشت کارگران، گفت: شرکت ملی پست ۱۰۰درصد دولتی است و تمام دریافتی‌های آن شامل قوانین کار است و شرایطی فراهم شده تا عمده‌ پرداختی‌هایی که به کارمندان مجموعه تعلق می‌گیرد به کارگران نیز داده شود تا تبعیضی در این بین وجود نداشته باشد. پیشقدم؛ تأکید کرد: در بخش نامه‌رسانی اتفاق دیگری نیز طی سالیان گذشته رخ داده و آن افزایش تعداد بسته است، در گذشته اغلب نامه‌رسان‌‌ها با موتور توزیع مرسولات را انجام می‌دادند، اما اکنون خودروهایی سواری کابین‌دار نیز به ناوگان پستی کشور پیوسته‌اند و این به دلیل تغییر رویکرد مردم از ارسال پاکت به ارسال و دریافت بسته است. مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور، افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شد زیرساخت برای خرید و فروش اینترنتی که در حالت عادی ۱۰ سال طول می‌کشید مهیا شود، در مدت دو سال انجام شد و با خرید ناوگان جدید و در برخی مواقع با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی سرعت توزیع مرسولات را افزایش دادیم.