حمایت‌های بی‌دریغ از خودروسازان داخلی عامل ایجاد انحصار در بازار خودرو

گروه خودرو- قدیمی بودن پلتفرم خودرو‌های داخلی و همچنین مصرف بالای سوخت در پیشرانه‌های تولید داخلی، از عواملی است که سبب آن شده تا سرمایه‌های ملی کشورمان بر سر این موضوعات به‌هدر رود. در صورتی که با یک برنامه جامع طی چند سال، می‌توان شاهد آن بود که صنعت خودروسازی داخلی با تحول‌های عظیمی مواجه […]

گروه خودرو- قدیمی بودن پلتفرم خودرو‌های داخلی و همچنین مصرف بالای سوخت در پیشرانه‌های تولید داخلی، از عواملی است که سبب آن شده تا سرمایه‌های ملی کشورمان بر سر این موضوعات به‌هدر رود. در صورتی که با یک برنامه جامع طی چند سال، می‌توان شاهد آن بود که صنعت خودروسازی داخلی با تحول‌های عظیمی مواجه گردد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، نادیا محرابی؛ در مورد کیفیت خودروهای تولید داخل و مصرف سوخت، اظهار داشت: سال‌هاست که صنعت خودروسازی ایران تحت حمایت‌های دولتی قرار گرفته، با این امید که توانمندسازی این صنعت بتواند به ارتقای استانداردهای تولید و افزایش اشتغال کمک کند. اما پس از گذشت دهه‌ها و با وجود همه حمایت‌ها، خودروسازان داخلی نه‌تنها در بهبود کیفیت و ایمنی محصولات خود ناکام مانده‌اند؛ بلکه به یکی از عوامل اصلی تلفات جانی در جاده‌های کشور تبدیل شده‌اند. وی افزود: آمار تصادفات فاجعه‌بار و تلفات جانی به وضوح نشان می‌دهد که زمان آن رسیده است تا با یک تجدیدنظر اساسی، رویکردی جدید در پیش گرفته شود. لازم است حمایت‌ها از خودروسازان داخلی پایان یابد و اتخاذ استراتژی‌های جدی برای تأمین امنیت و جان مردم در اولویت قرار گیرد؛ این موضوع یک ضرورت اجتماعی و اقتصادی برای پیشرفت و پایداری کشور در آینده محسوب می‌شود. این پژوهشگر حوزه انرژی، ادامه داد: صنعت خودروسازی ایران شاهد حمایت‌های گسترده‌ای از سوی دولت است؛ این حمایت‌ها، عمدتاً در قالب محدودیت بر واردات خودروهای خارجی و وضع تعرفه‌های بالا برای مقابله با ورود این خودرو‌‌ها به بازار داخلی صورت گرفته‌اند. این سیاست‌‌‌ها که با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و حفظ اشتغال در این صنعت انجام شده‌اند، به‌طور غیرمستقیم باعث ایجاد یک انحصار در بازار خودرو شده و به تبع آن، تولیدکنندگان را از نیاز به بهبود کیفیت و کارایی محصولاتشان بی‌نیاز کرده است. محرابی؛ در مورد نقش خودروسازان در افزایش مصرف بنزین و ناترازی بنزین کشور، گفت: خودروهای داخلی که براساس فناوری‌های قدیمی‌تر و کم‌کارایی‌تر تولید می‌شوند، مصرف بنزینی دو تا سه برابر بیشتر نسبت به استانداردهای جهانی دارند. این موضوع موجب شده تا دولت مجبور به صرف هزینه‌های گزاف برای واردات بنزین شود تا بتواند تقاضای داخلی را برآورده کند. این موضوع فشار زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و باعث افزایش وابستگی به منابع خارجی می‌شود. وی اظهار کرد: همچنین، مسائل زیست‌محیطی ناشی از افزایش آلاینده‌ها و تأثیرات منفی بر سلامت عمومی، هزینه‌های نهفته‌ای را بر دولت تحمیل می‌کنند که باید برای کنترل و مدیریت آن‌‌ها بودجه‌ای قابل‌توجه اختصاص یابد. این مسائل در کنار استانداردهای پایین ایمنی خودروهای داخلی، بار دیگری را بر دوش نظام سلامت کشور قرار می‌دهند. تداوم حمایت از خودروسازان داخلی به بار مالی بزرگی برای خزانه ملی و اقتصاد کلان کشور تبدیل می‌شود. این پژوهشگر حوزه انرژی، تأکید کرد: صنعت خودروسازی کشورمان به تولید خودروهایی می‌پردازد که از نظر ایمنی در سطح بسیار پایینی قرار دارند. این خودرو‌‌ها با استفاده از فناوری‌های قدیمی تولید شده و استانداردهای ایمنی بین‌المللی را دنبال نمی‌کنند. محرابی؛ گفت: آمار تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی از آن در ایران و همچنین مصرف بسیار بالای بنزین در کشور بسیار بالاتر از سرانه کشورهای همسایه، یک هشدار ساده نیست، بلکه وضعیتی است که ضرورت توجه و اقدام فوری را به گوش سیاست‌گذاران و مسئولان می‌رساند. سال‌هاست که به خودروسازان داخلی فرصت داده‌ایم تا خود را با استانداردهای بین‌المللی هماهنگ کنند؛ با این حال، آنچه در عمل شاهد هستیم، تداوم تولید خودروهایی با کیفیت پایین است که مسبب اصلی ناترازی بنزین در کشور شده است. همچنین بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور ما و راهکار حل این ناترازی، گفت: اتفاقی که در سال‌های اخیر در صنعت خودروسازی جهان رخ داده این است که به سمت خودروهای با موتور پاک، بازدهی بالا و مصرف سوخت پایین و آلایندگی کم رفته‌ایم. وی در ادامه، بیان کرد: مسائل زیست‌محیطی در تولید خودرو اگر جدی گرفته نشود برای تمام دنیا بحران ایجاد می‌کند. خودروهایی که در کشور ما تولید می‌شود پلتفرم‌های قدیمی دارد و موتور‌‌ها آلایندگی بالاتری نسبت به خودروهای جدید دارد. صدرایی؛ توضیح داد: علاوه بر این مشکل دیگر موجود در کشور ما که باعث شده مصرف بنزین بالا برود از رده خارج نشدن خودروهای فرسوده است. وی ادامه داد: خودروهای فرسوده در کشور ما حجم بالایی دارند. اگر ما خودروی برقی هم به کشور وارد کنیم ولی این خودروهای فرسوده و اتوبوس و مینی‌بوس‌های فرسوده را از رده خارج نکنیم تأثیری در کاهش مصرف بنزین و ناترازی ندارد. این کارشناس خودرو، توضیح داد: به همین دلیل ما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که خودروهای فرسوده و قدیمی و خودروهای تولیدکننده آلایندگی را از چرخه مصرف خارج کنیم و به جای آن خودروهای نو با انرژی پاک به چرخه مصرف وارد کنیم. این کارشناس خودرو، بیان کرد: برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده هم مشکلات زیادی بر سر راه وجود دارد زیرا عمده کسانی که از خودروهای فرسوده استفاده می‌کنند، شرایط مالی لازم را ندارند که از خودروهای جدید و با مصرف کم بنزین استفاده کنند و برای برون‌رفت از این شرایط باید دولت تصمیمی عاجل بگیرد.  وی با بیان اینکه حل نشدن این موضوع به ضرر دولت است زیرا باید بودجه کلانی را صرف واردات بنزین کند، افزود: دولت باید سوبسیدهایی به مردم بدهد تا از خودروهای برقی و هیبریدی استفاده کنند تا سبد سوخت متنوع شود و همچنین خودروسازان داخلی را ملزم به تولید خودروهایی کند که مصرف پایینی دارند. صدرایی؛ ادامه داد: در کشور باید خودروسازان موتورهای با مصرف کم را تولید کنند. همچنین خودروسازان می‌توانستند موتورهای هیبریدی را روی خودرو‌‌ها نصب کنند تا مصرف بنزین پایین بیاید و همچنین می‌توانستیم از سالانه یک و نیم میلیون خودرویی که وارد کشور می‌شد بخشی از آن را صرف خودروهای هیبریدی کنیم. این کارشناس خودرو، ادامه داد: البته تحریم‌ها و عدم برنامه‌ریزی در سطح کلان باعث شده که ما وابسته به پلتفرم‌‌‌ها خودرویی مربوط به دو تا سه دهه قبل باشیم و مرتباً آن‌‌ها را تولید کنیم و خودروهای پاک بیشتر جنبه شوآف و نمایشی به خودش بگیرد. وی ادامه داد: از سال‌های ۹۲ و ۹۳ پروژه‌های خودروهای برقی را داریم ولی تاکنون اتفاقی در این خصوص نیفتاده است. در شرایط فعلی کشور تولید خودروهای هیبریدی بهتر از برقی است و این خودرو‌‌ها می‌تواند جایگزین خودروهای بنزینی با مصرف بالا شود.