چرا بانوان چوب حضور آقایان را بخورند؟

هانیه قنادزاده ـ جنجال‌های دو هفته اخیر در استادیوم‌های کشور آن هم بعد از آنکه بانوان حضوری مطمئن را در استادیوم‌ها تجربه کرده بودند، بسیاری را مشکوک به شیطنت برخی تندرو‌ها برای جلوگیری مجدد از ورود بانوان به استادیوم‌ها کرد. نتیجه این شیطنت‌ها نیز این شد که فعلاً در اراک و تبریز بانوان حق ورود […]

هانیه قنادزاده ـ جنجال‌های دو هفته اخیر در استادیوم‌های کشور آن هم بعد از آنکه بانوان حضوری مطمئن را در استادیوم‌ها تجربه کرده بودند، بسیاری را مشکوک به شیطنت برخی تندرو‌ها برای جلوگیری مجدد از ورود بانوان به استادیوم‌ها کرد. نتیجه این شیطنت‌ها نیز این شد که فعلاً در اراک و تبریز بانوان حق ورود به استادیوم را ندارند و در تهران نیز با نامه‌ای که هاشمی؛ به‌عنوان وزیر ورزش به مهدی تاج؛ رئیس فدراسیون فوتبال نوشت، ماجرا در حال بغرنج شدن است. بعد از توهین یک هوادار سپاهان به بانوان پرسپولیسی در ورزشگاه آزادی که منجر به همراهی دیگر هواداران این تیم نیز شد، نیروهای امنیتی، بانوان پرسپولیسی را که در طبقه دوم و بالای جایگاه سپاهانی‌ها بودند را جدا کردند. اما همین تحرکات کافی بود تا تندرو‌ها بهانه لازم را به دست آورده و طی روزهای گذشته از وزیر ورزش انتقاد کنند. هاشمی نیز طی نامه‌ای خواستار تعیین‌تکلیف سریع این موضوع شد تا توپ به زمین تاج؛ ریاست فدراسیون فوتبال بیفتد. در ادامه رئیس فدراسیون نیز جلسات مهمی را برای آسیب‌شناسی و بهبود فرهنگ ورزشگاه‌ها در دستور کار مدیران پایین‌دستی خود قرار داد. مجموع جلسات فشرده‌ای که طی روزهای اخیر در فدراسیون و سازمان لیگ برگزار شده به یک تصمیم مهم و چهار پیش‌شرط برای آغاز لیگ بیست‌وچهارم منجر گردید که پس از تأکید مهدی علوی؛ سخنگوی فدراسیون فوتبال، مهدی تاج؛ رئیس فدراسیون نیز در آخرین مصاحبه خود برآن تأکید کرده است.

به هر قیمتی ورود بانوان عملی نیست

در همین رابطه، رئیس فدراسیون فوتبال تأکید کرد اگر کرامت زنان در ورزشگاه‌ها حفظ نشود، ممکن است تصمیمات دیگری درباره آن‌ها گرفته شود. تاج؛ رئیس فدراسیون فوتبال، صبح دیروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم قدردانی از مدال‌آوران و قهرمانان سال ۱۴۰۲ گفتگویی با خبرنگاران داشت و درباره این موضوع این‌طور صحبت کرد: البته جواب نامه وزیر را دادم. ایشان یک نامه‌ای به ما زدند و نگران بودند از وضعیت باشگاه‌ها و حرکتی که باید در باشگاه‌ها از نظر فرهنگی صورت بگیرد که اتفاق نیفتاده است. بنده در جواب گفتم یکسری اقدامات را بعد از نامه ایشان انجام خواهیم داد. او سپس درباره اقدامات انجام شده توسط فدراسیون طی روزهای اخیر و برنامه‌های پیش‌رو می‌گوید: جلسه‌ای در همین دو، سه روز گذاشتیم. هم با خلیج‌فارس و هم با بانک شهر جلسه گذاشتیم. باز هم دوباره جلسه دیگری خواهیم داشت. به همه هم اعلام کردیم اگر کسی نمی‌تواند کرامت بانوان را حفظ کند و آن‌‌ها راحت به ورزشگاه بروند و مشکلی پیش نیاید ممکن است ما ورود را منع کنیم. او سپس در واکنش به این سؤال که آیا ورود بانوان ممکن است منع شود، اینطور پاسخ داد: خیر چنین چیزی نیست و منع نخواهد شد. چیزی نیست که بشود منع شود ولی ضابطه‌مند می‌شود و باشگاه‌ها باید مسئولیت بپذیرند و بانوان خود را به ورزشگاه بیاورند، بنشانند و به خوبی و خوشی آن‌‌ها را بدرقه کنند. اینکه خودشان همین‌طوری بیایند و بروند، نمی‌شود و به هر قیمتی ورود بانوان عملی نیست. او سپس ادامه می‌دهد: یک؛ حتماً باید بلیت الکترونیکی باشد. دوم؛ هرکسی باید روی صندلی خودش بنشیند و خوشبختانه ثبت‌احوال این همکاری را با ما دارد. سوم؛ ما باید در مجموعه کانون هواداران را در هر باشگاهی داشته باشیم. رئیس فدراسیون، در ادامه به نکته عجیبی و هشداردهنده‌ای پرداخته و گفته است: بحث‌های دیگری هم در حوزه فوتبال وجود دارد که باید با وزیر جلسه بگذاریم چون اخیراً کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده هر باشگاهی باید فقط فوتبال داشته باشد و اگر بخواهد رشته دیگری داشته باشد باید به مجموعه دیگری برای تأسیس رشته جدید برود. این یک مشکل جدی را برای باشگاه‌های ما ایجاد می‌کند.

حال سؤال اصلی این است که با توجه به اینکه تمامی جنجال‌ها از سوی عده‌ای خاص بوده و از آقایان سر زده است، چرا بانوان باید چوب حضور آقایان در استادیوم‌ها را بخورند؟