نبود سیاست‌گذاری، پای ذی‌نفوذان را به صنعت موتورسیکلت باز کرد

در حالی وزیر صمت برنامه‌های توسعه‌ای صنعت خودرو را در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که با گذشت بیش از چهار دهه فعالیت صنعت موتورسیکلت در ایران، همچنان هیچ سیاست و برنامه‌ای برای این صنعت تدوین و ارائه نشده است. دغدغه‌ای که به دلیل فقدان مدیران متخصص در بخش حکمرانی و ر‌ها‌سازی صنعت موتورسیکلت به مهم‌ترین […]

در حالی وزیر صمت برنامه‌های توسعه‌ای صنعت خودرو را در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که با گذشت بیش از چهار دهه فعالیت صنعت موتورسیکلت در ایران، همچنان هیچ سیاست و برنامه‌ای برای این صنعت تدوین و ارائه نشده است. دغدغه‌ای که به دلیل فقدان مدیران متخصص در بخش حکمرانی و ر‌ها‌سازی صنعت موتورسیکلت به مهم‌ترین چالش فعالان این صنعت تبدیل شده است. به گزارش پرشین‌خودرو، صنعت موتورسیکلت در ایران اگر چه دارای پیشینه‌ای طولانی است اما با وجود چند دهه فعالیت همچنان تولید موتورسیکلت در کشور متمرکز بر فرآیند مونتاژ است، روندی که از نگاه کارشناسان ناشی از نبود سیاست‌گذاری و برنامه‌ای مدون، وجود قوانین شتاب‌زده و غیرکارشناسی و وجود مدیرانی ضدتولید و منافع ملی ایجاد شده و حالا با کاهش جریان داخلی‌سازی و افزایش واردات، بستری را برای حضور گروه‌های ذی‌نفوذ و ایجاد رانت و فساد در صنعت موتورسیکلت فراهم کرده است.

چرا وزارت صمت برنامه‌ای برای صنعت موتورسیکلت ندارد؟

مسیری که در این سال‌ها به‌رغم وجود پتانسیل بالا، مانع از دستیابی به توسعه داخلی‌سازی و فناوری در صنعت موتورسیکلت کشور و عاملی برای سردرگمی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت شده است. اما سؤالی که این روز‌ها با اعلام ۸۰۰ میلیون دلار واردات قطعات موتورسیکلت و رشد ۴۱ درصدی قطعات چینی در این صنعت و ارزپاشی گسترده در حوزه موتورسازان مطرح است، آینده صنعت موتورسیکلت در کشور و دغدغه واگذاری بازار موتورسیکلت ایران به چینی‌هاست.

نبود اشراف سیاست‌گذاران برای تصمیم‌سازی در صنعت موتورسیکلت

دغدغه‌ای که به گفته نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت، به دلیل نبود نقشه‌راه مدون و عدم اشراف مدیران و سیاست‌گذاران در تصمیم‌گیری‌ها و تشکیل اتاق‌های فکر غیرکارشناسی بوجود آمده است. حبیب‌ا… محمودان؛ نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت، با اشاره به نقش مدیران ضدتولید و منافع ملی در ایجاد وضع موجود در صنعت موتورسیکلت، گفت: متأسفانه در کنار مدیران ضدتولید در رأس سیاست‌گذاری‌ها، در صنعت موتورسیکلت نیز بازیگران اصلی به اهمیت نقش خود واقف نیستند و این ناشی از نبود مدیران متخصص و فاقد دیدگاه تولیدی در صنعت موتورسیکلت کشور است؛ شرکت‌هایی که به هیچ‌وجه به دنبال توسعه و ارتقای تولید و داخلی‌سازی در صنعت موتورسیکلت نیستند و صرفاً خود را متعهد می‌دانند که قطعات را وارد کنند. وی افزود: وجود شرایط حاکم بر صنعت موتورسیکلت متأسفانه بستری برای به‌وجود آمدن گروه‌های ذی‌نفوذ فراهم کرده است که نتیجه آن ایجاد مافیا و رانت‌هایی است که با دسترسی به اطلاعات، موجب وضع موجود در صنعت موتورسیکلت شده‌اند.

نقش مدیران ضدتولید در ارزپاشی و واردات گسترده در صنعت موتورسیکلت

این مقام صنفی در انجمن تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت، همچنین به موضوع واردات گسترده قطعات موتورسیکلت و ارزپاشی در این بخش پرداخت و گفت: متأسفانه بسیاری از مدیران در تصمیم‌گیری به شدت ضدتولید و منافع ملی هستند و همان مقدار ارزی هم که حاصل می‌شود صرف واردات می‌کنند. به گفته محمودان؛ هم‌اکنون موتورسیکلت در چین ۵۰ درصد گران‌تر از ایران است اما به دلیل سیاست توسعه صادرات در چین، موتورسیکلت ۵۰ درصد ارزان تر به بازارهای صادراتی از جمله ایران صادر می‌شود، امتیازی که تولیدکنندگان ما برای جذب بیشتر بازارهای صادراتی استفاده نمی‌کنند. وی با تأکید بر اینکه ما نباید فریب سیاست‌های کلان اقتصادی چین را بخوریم، تصریح کرد: چینی‌ها در حوزه خودرو هم به همین شکل عمل می‌کنند و برای توسعه بازارهای صادراتی قیمت محصولاتشان را ارزان تر از داخل صادر می‌کنند بنابراین همنوایی با چینی‌ها و بازکردن مسیر ورود کالاهای چینی به بازار ایران، قطعاً ضربه سنگینی به صنایع بومی کشورمان خواهد زد.

مهم‌ترین مانع برای بومی‌سازی در صنعت موتورسیکلت ایران

نائب رئیس سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت، در ادامه مهم‌ترین مانع در بومی‌سازی این صنعت را باز هم نبود برنامه‌ای مدون برای داخلی‌سازی در صنعت موتورسیکلت دانست، چالشی که به گفته وی، ناشی از شکاف عمیق دولت و متولیان صنعت کشور با تولیدکنندگان موتورسیکلت است چنانچه در شرایط کنونی کشور و به‌رغم اظهارات مسئولان موجب افزایش واردات موتورسیکلت و قطعات مورد نیاز به کشور شده است. محمودان؛ با گلایه از ر‌ها‌سازی صنعت موتورسیکلت و نقش پررنگ چینی‌ها در بازار موتورسیکلت ایران، بیان کرد: متأسفانه سیاست‌گذاری چینی‌ها به شدت کشورهای در حال توسعه را تهدید می‌کند در حالی‌که در چنین فضایی اتحادیه اروپا با مکانیزم‌های کنترل کیفی تلاش کرده جلوی سیل عزم محصولات چینی را به بازار اروپا را بگیرد. وی در پایان، با ابراز تأسف از واردات پنج سال نیاز بازار قطعات موتورسیکلت به کشور، خاطرنشان کرد: ارزپاشی و اختصاص حجم زیادی از ارز کشور به واردات قطعات موتورسیکلت مسلماً نگران‌کننده است اما نکته مهم این است که حتی اگر کشور دارای درآمدی ارزی بالایی هم باشد حق ندارد کالای صنعتی وارد کند.