بیش از ٢٠ میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم

رئیس بنیاد مستضعفان، گفت: بیش از ٢٠ میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم. حسین دهقان؛ در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه برای توانمندسازی مناطق محروم سه عنصر کلیدی را در نظر گرفته‌ایم که اگر بتوانیم این عناصر را محقق کنیم، می‌توان گفت تا چه اندازه محرومیت‌زدایی به اجرا رسیده است، ادامه داد: در محرومیت‌زدایی اولین موضوع […]

رئیس بنیاد مستضعفان، گفت: بیش از ٢٠ میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم. حسین دهقان؛ در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه برای توانمندسازی مناطق محروم سه عنصر کلیدی را در نظر گرفته‌ایم که اگر بتوانیم این عناصر را محقق کنیم، می‌توان گفت تا چه اندازه محرومیت‌زدایی به اجرا رسیده است، ادامه داد: در محرومیت‌زدایی اولین موضوع آموزش است. بخشی از آموزش مهارت‌هایی که افراد آن را فرا بگیرند و بتوانند در نتیجه آن شغلی داشته باشند و معتقدیم که اشتغال اگر نتواند نیازهای جامعه را پوشش دهد، نمی‌تواند اشتغال پایدار باشد. اگر اشتغال پایدار در منطقه‌ای وجود نداشته باشد، شاهد مهاجرت خواهیم بود و آمارهای نامطلوب نشان می‌دهند که جمعیت بیش از ٢٠ میلیون نفری در ایران حاشیه‌نشین هستند. مهاجرت از روستا به شهر برای دستیابی به شغل و امکانات است و اگر در منطقه‌ای امکانات و شغل وجود داشته باشد، مردم هیچ دلیلی برای مهاجرت ندارند. رئیس بنیاد مستضعفان، با بیان اینکه به دنبال فراگیری آموزش در مناطق محروم هستیم، گفت: آموزش را با نگاه عدالت آموزشی دنبال می‌کنیم. به این معنا که همین آموزش دانش‌آموزان تهرانی، در مناطق کم‌برخوردار هم برقرار باشد. در این موضوع بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اهمیت دارد تا برای دانش‌آموزان دسترسی سهل‌، فراگیر و ارزان ایجاد کند. وی افزود: در کنار بخش آموزش، استعدادیابی را هم دنبال می‌کنیم، دانش‌آموزان مستعد را برای رشد استعداد کمک می‌کنیم و تا پایان این مسیر آن‌ها را همراهی خواهیم کرد. این‌گونه نیست که آنهایی که در جغرافیای محدود زندگی کردند ذهن و استعداد آن‌ها هم محدود باشد. با هوش‌مصنوعی در مناطق محروم استعدادسنجی و بر روی استعداد دانش‌آموزان مستعد، سرمایه‌گذاری می‌کنیم. وی با تأکید بر اینکه بنیاد مستضعفان عدالت آموزشی را دنبال می‌کند، اظهار داشت: در این زمینه بنا نیست جایگزین نظامات رسمی کشور شویم، بلکه نقش حمایت‌گر داریم. رئیس بنیاد مستضعفان، با اشاره به بازماندگان تحصیلی در مناطق محروم، گفت: متأسفانه بازمانده از تحصیل در مناطق محروم زیاد است چراکه کودکان و نوجوانان عضو تأمین معیشت خانوار هستند و همین باعث می‌شود که ترک‌تحصیل کنند یا بازمانده تحصیلی شوند. وقتی فرصت شغلی در این مناطق ایجاد می‌شوند دانش‌آموزان هم که عضو اقتصادی خانواده هستند، جذب این مشاغل می‌شوند و به آینده بلندمدت این افراد توجه نمی‌شود از این‌رو باید کارهای فرهنگی انجام شود تا به اهداف بلندمدت کودکان توجه کنند تا از این طرف جامعه را توانمند کنیم تا محیط‌زیست خود را ارتقاء دهند. وی ادامه داد: موضوع بعدی در توانمندسازی این مناطق، بُعد اقتصادی این مناطق محروم است و با کمک به توانمندسازی افراد، از مشاغل خلاق و خانگی حمایت می‌کنیم. تلاش می‌کنیم که مناطق جغرافیایی را تفکیک کنیم تا هر نهاد حمایتی محور توانمندسازی در چند استان باشد. دهقان؛ گفت: موضوع دیگر ایجاد کارگاه‌های مولد و بنگاه‌های کوچک در این مناطق است و به دنبال این هستیم ذخیره فعالیت‌های بنیاد را در این مناطق به اجرا برسانیم و با بورسی کردن این شرکت‌ها، مردم این منطقه را سهامدار کنیم تا درآمد پایدار داشته باشند. رئیس بنیاد مستضعفان، تأکید کرد: موضوع دیگری که در محرومیت‌زدایی دنبال می‌کنیم ارتقای سطح سلامت در این مناطق است و اقداماتی هم در این زمینه در دست اجرا داریم.