به بهانه آغاز شمارش معکوس انتخابات ریاست جمهوری

نقش مناظرات در تعیین رئیس‌جمهور

گروه سیاسی- بعد از درگذشت شهادت‌گونه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی؛ تعیین رئیس‌جمهور جدید به مهم‌ترین مسئله کشور تبدیل شده است؛ اینکه در شرایط حساس کنونی چه کسانی می‌توانند سکان هدایت اجرایی کشور را به دست بگیرند و بتوانند در شرایط سخت کنونی کمک‌حال مردم باشند. به همین منظور ۸ تیرماه به‌عنوان زمان برگزاری انتخابات ریاست […]

گروه سیاسی- بعد از درگذشت شهادت‌گونه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی؛ تعیین رئیس‌جمهور جدید به مهم‌ترین مسئله کشور تبدیل شده است؛ اینکه در شرایط حساس کنونی چه کسانی می‌توانند سکان هدایت اجرایی کشور را به دست بگیرند و بتوانند در شرایط سخت کنونی کمک‌حال مردم باشند. به همین منظور ۸ تیرماه به‌عنوان زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است و طی این مدت همه چشم‌ها به انتخاب فرد دوم کشور خواهد بود. تا بدین‌جا طبق شنیده‌ها، حضور سعید جلیلی قطعی است و محمدباقر قالیباف نیز درصدد حضور مجدد در انتخابات است. در کنار آنان، نام افراد دیگری از جریان‌های مختلف سیاسی همچون علی لاریجانی، محمد مخبر، مهرداد بذرپاش، محمدجواد ظریف، محمدجواد آذری‌جهرمی، سعید محمد، پرویز فتاح و البته برخی افراد جدید نیز در تکاپو هستند که به‌زودی نام‌های آن‌‌ها مطرح خواهد شد.

نقش مناظرات در تعیین رئیس‌جمهور

طبق آمار، مناظره‌های انتخاباتی در جهان بیش از نیم قرن قدمت دارند و طی این دوره دچار تغییرات زیادی شده‌اند. این تغییرات ناشی از تحولات جوامع انسانی و به ویژه تحولات عصر دیجیتال است. با توجه به اینکه مناظره‌های انتخاباتی بیش از یک دهه است به یکی از مؤلفه‌های اصلی رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران بدل شده، ضرورت دارد که تلاش بیشتری برای بهبود نحوه سازماندهی و اجرای آن‌ها صورت گیرد. علاوه بر این، از آنجایی که مناظره‌های انتخاباتی نقش حیاتی در شکل دادن به ترجیحات سیاسی رأی‌دهندگان، انتخاب نامزد‌ها و اعتماد‌سازی به فرآیند سیاسی ایفا می‌کنند، چارچوب برگزاری مناظره‌ها باید شناسایی و اصلاح شوند. با اصلاحات مورد نیاز، مناظره‌های انتخاباتی می‌توانند در دستیابی به اهداف تعیین‌شده عملکرد موفقیت‌آمیزتری داشته باشند و همچنین سطح و میزان آگاهی بینندگان را افزایش دهند. اگر اصلاحاتِ مورد نیاز در این زمینه انجام نشود، نه‌تنها میزان تماشای مناظره‌ها ممکن است کاهش یابد، بلکه کارکردهای مناظره‌های انتخاباتی نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. اصلاح مناظره‌های انتخاباتی باید با بازنگری در شکلِ برگزاری مناظره‌ها، تأکید بر پاسخگویی نامزدها، همسویی بهتر مناظره‌ها با تغییر نگرش رأی‌دهندگان و اصلاح فرآیند و زمان‌بندی مناظره انجام شود.

برگزاری مناظرات به دور از مشکلات قبلی

در همین رابطه، رئیس صداوسیما، با اشاره به برگزاری مناظره‌های ریاست جمهوری بیان کرد: این مناظره‌ها قرار است به شکلی مؤثرتر و به دور از آسیب‌هایی که در دوره‌های قبل وجود داشت، برگزار شود. پیمان جبلی؛ با اشاره به تشکیل ستاد انتخابات، عنوان کرد: روز اول خرداد ستاد انتخابات با حضور همه بخش‌های محتوایی، پشتیبانی و فنی، اولین جلسه‌‌اش را تشکیل داد. سرپرست ستاد انتخابات منصوب شد و از همان روز با همه نهادهای برگزارکننده انتخابات در تعامل هستند. فکر می‌کنم به‌زودی هم جلسه مشترک ما و هیئت‌های اجرایی برگزار می‌شود. طبیعتاً انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی متفاوت است و باید طراحی متفاوتی برای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم. امیدواریم با این آمادگی که در همکاران وجود دارد و ضرورت ملی که همکاران ما احساس می‌کنند، این وظیفه به بهترین شکل ممکن انجام شود. جبلی؛ در پاسخ به برگزاری مناظره‌ها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: تمام برنامه‌ها را در این دوره از انتخابات برای چند هدف از جمله؛ شناخت دقیق از نامزدها، افزایش مشارکت، کمک به انتخاب اصلح و هر اتفاقی که صداوسیما می‌تواند در آن مؤثر باشد، بررسی می‌کنیم. تا بتوانیم کاری استثنایی انجام دهیم، یعنی کاری که باید ظرف یک سال انجام شود در ۵۰ روز به نتیجه برسانیم. وی در پایان درباره قطعیت برگزاری مناظره‌ها، بیان کرد: حتماً مناظره یکی از ساختارهای مهم در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است و به نظرم مناظره‌هایی را خواهیم داشت که به شکلی مؤثرتر و به دور از آسیب‌هایی که مناظره‌های ریاست جمهوری در دوره‌های قبل از آن‌ها رنج می‌برد، برگزار می‌شود.