به بهانه مرگ سالانه 50 هزار نفر بر اثر مصرف سیگار

کام مرگ!

  معصومه براتی- در کوچه و خیابان، در پارک و بوستان و خلاصه در هر جایی که امکانش باشد، سیگار بر لب افراد می‌بینی. این کالای مرگبار که مستقیماً مصرف‌کننده‌‌اش را به بهشت‌زهرا نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند، دیگر مدت‌هاست که قبح سیگار شکسته و آن را در دستان نوجوانان و جوانان می‌توان دید. تاریخ را […]

 

معصومه براتی- در کوچه و خیابان، در پارک و بوستان و خلاصه در هر جایی که امکانش باشد، سیگار بر لب افراد می‌بینی. این کالای مرگبار که مستقیماً مصرف‌کننده‌‌اش را به بهشت‌زهرا نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند، دیگر مدت‌هاست که قبح سیگار شکسته و آن را در دستان نوجوانان و جوانان می‌توان دید. تاریخ را که ورق بزنی می‌بینی این کالای مرگبار اولین‌بار در دهه ۱۸۶۰ وارد کشور ما ایران شد، به احتمال زیاد به وسیله سربازان و بازرگانان روسی و ترک که در ایران مستقر بودند وارد شد. در ابتدا افرادی سیگار مصرف می‌کردند که بسیار ثروتمند بودن و می‌خواستند از اروپایی‌ها تقلید نمایند. این افراد اغلب با جامعه مهاجران اروپایی در شهرهای شمال ایران روابط منظمی داشتند. در شهرهای شمال ایران که بیشتر جمعیت ایران و مراکز تجاری آنجا واقع شده بود، تولید سیگار که اغلب مردم مصرف می‌کردند، قبل از آغاز قرن بیستم شروع شد. سپس در سال ۱۹۰۶ مکان‌های تولید سیگار از رشت فراتر رفت و به مشهد و تبریز و تهران نیز رسید. در آن دوره گیلان منبع اصلی تولید محصولات دخانی داخلی محسوب می‌شد، در ادامه تولیدات داخلی با واردات سیگار روسی رونق یافت. از اولین‌ها و قدیمی‌‌ترین برند‌های سیگار در ایران، برند اشنو است. برند‌های هما، زر، زرین، تاج، فروردین، شیراز، بهمن و… وارد بازار و محبوب شدند.

مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف سیگار

دیروز نشست خبری هفته بدون دخانیات برگزار شد و حسین فرشیدی؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت، از مرگ سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف سیگار خبر داد. معاون بهداشت وزارت بهداشت، با بیان اینکه پیشگیری از مصرف دخانیات باید به هر روشی انجام شود، افزود: میزان مرگ‌ومیر سالانه ناشی از مصرف دخانیات در کشور معادل ۵۰ هزار نفر است. هنگامی که میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف دخانیات و بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات را در کانون توجه قرار می‌دهیم، باید به اهمیت موضوع کنترل مصرف دخانیات توجه کنیم. باز هم تأکید می‌کنم پیشگیری از افزایش مصرف دخانیات باید به هر روشی انجام شود؛ افزایش قیمت سیگار می‌تواند راهکاری برای کنترل مصرف محصولات دخانی باشد، چنانچه در کشورهای دیگر نیز تأثیر گذاشته است. هنگامی که یک شخص بداند حدود نیمی از حقوق ماهانه خود را برای مصرف سیگار بپردازد از مصرف آن خودداری می‌کند. فرشیدی؛ با انتقاد از قیمت سیگار و مالیات محصولات دخانی، گفت: قیمت پایه و مالیات بر سیگار در کشور پایین است؛ در حالی که نرخ مالیات بر محصولات دخانی باید چهار برابر قیمت مصرف‌کننده باشد. چرا اجازه گران شدن سیگار را صادر نمی‌کنند؟ متأسفانه مصرف دخانیات می‌تواند منجر به سرطان ریه شود و این سرطان از منظر درمانی بسیار هزینه‌بر است. اگر یک فرد مبتلا به سرطان شود شاید حتی مجبور شود خانه خود را برای هزینه‌های درمانی بفروشد؛ سیاست وزارت بهداشت پیشگیری از بیماری‌‌هاست. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره مضرات مصرف سیگار، اظهار کرد: نه‌تنها افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، بلکه افرادی که در مجاورت سیگاری‌‌ها قرار می‌گیرند نیز تحت‌تأثیر مضرات آن قرار می‌گیرند. مجمع جهانی سازمان بهداشت جهانی با موضوع مصرف دخانیات طی چند روز آینده برگزار می‌شود. متأسفانه قیمت محصولات دخانی در کشور پایین است. بررسی‌‌ها بیانگر این است قیمت یک پاکت سیگار در کشور سوئیس حدود ۱۳ یورو است اما گران‌‌ترین سیگار که در کشور ما عرضه می‌شود ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد.