سفره‌ای که هر روز آب می‌رود!

نفیسه‌سادات شفایی- تورم شاید ترسناک‌‌ترین واژه در جامعه ما باشد؛ واژه‌ای که در پی آن هزاران حرف نهفته است. از گرانی محصولات گرفته تا بیکاری و… . تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. تورم سخن […]

نفیسه‌سادات شفایی- تورم شاید ترسناک‌‌ترین واژه در جامعه ما باشد؛ واژه‌ای که در پی آن هزاران حرف نهفته است. از گرانی محصولات گرفته تا بیکاری و… . تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود. به سخن دیگر، تورم، روند فزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. تورم سخن روز مردم ماست، از آن می‌شنوند و چندان از آن نمی‌دانند هر چند شاهد آثار سیاسی و اجتماعی آن هستند؛ هر روز پول بیشتری پرداخت می‌کنند و مانده حساب بانکی آن‌‌ها برای تعیین ارزش و ذخیره آن قابل اعتماد نیست؛ جامعه ایرانی خارج از محیط‌های علمی؛ آن دسته از مردم که دور از مفاهیم و متغیرهای اقتصادی، مبتنی بر مهارت‌‌ها و شناخت محیطی و تجربی خود، برنامه‌ریزی اقتصاد شخصی خود را انجام می‌دهند، درک عمیقی از تورم ندارند و هم‌راستا با فشارهای تورمی و تغییرات پیرامونی، که عموماً ریشه در شنیده‌ها دارد، تصمیم می‌گیرند و در این تلاطم، هر روز التهابش بیشتر و فرو شدن و درماندنش بیشتر می‌شود؛ راهی برایشان نیست و مختصر یخی که دارند در حرارت تورم در حال ذوب شدن است، مأیوس، سرخورده و ترسیده، در حیرانی فرو رفته و در بیابان بی‌آب و علف که تا چشم کار می‌کند نشانی از تصمیم درست و مؤثر نیست، نشسته‌اند. آن‌‌ها که آه در بساط ندارند کشتی امیدشان شکسته می‌شود و برای دسته‌ای شخصیت موضوعیت خود را از دست می‌دهد، اخلاق، صبر، تداوم و بسیاری از وجوه فاخر زندگی رنگ می‌بازد، بسان انسانی که مفاهیم آرزو، امید، زندگی، … برایش بی‌مفهوم و بی‌مصداق می‌شود و هرم نیاز‌ها فرو می‌ریزد و با خود منزلت انسانی را به سطوحی نازل تنزل می‌دهد. در واقع تورم اقتصادی از جمله واژه‌هایی است که کمتر کسی را می‌توان یافت که با آن آشنا نباشد و شاید بتوان گفت؛ با توجه به شرایط اخیر کشور با این مفهوم، بسیار زندگی کرده‌ایم و با آن آشنا هستیم. برای اندازه‌گیری این شاخص معمولاً در بازه‌های زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه، قیمت‌ انواع کالا‌ها و خدمات در سراسر هر کشوری اندازه‌گیری و اعلان عمومی می‌شود. کالا‌ها و خدماتی که قیمت‌شان در نرخ تورم محاسبه می‌شود، معمولاً از کالا‌ها و خدمات ضروری زندگی مردم به‌شمار می‌روند؛ به مجموعه این کالا‌ها «سبد کالایی و خدماتی سنجش نرخ تورم» می‌گویند. این سبد کالایی و خدماتی که به‌عنوان سبد پایه و شاخص کالا شناخته می‌شود، هرچند سالی یک بار مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

تورم اردیبهشت ۲ برابر بهمن شد

در همین ارتباط، آخرین گزارش مرکز آمار ایران همچنان از این حکایت می‌کند که تورم در مدار کمتر از ۴۰ درصدی (نرخی که در تمام دوران پس از دولت سیزدهم) رسیده، اما زمینه‌های افزایش نرخ تورم بیش از احتمال کاهش آن است، به‌ویژه آنکه جزئیات گزارش‌های رسمی هم نشان می‌دهند که از میانه زمستان تا به امروز، شاخص تورم ماهانه، ماه به ماه چنان افزایش یافته که تورم ماهانه بهمن که ۱٫۴ درصد اعلام شده بود، در پایان اردیبهشت امسال به ۲٫۸ درصد (یعنی افزایش ۱۰۰درصدی) رسیده است. به ‌نقل از آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در اردیبهشت امسال، شاخص نرخ مصرف‌کننده خانوارهای کشور به ۲۴۳ رسیده که نسبت به فروردین نیز ۲٫۸ درصدی بیشتر شده است. به‌ گزارش صمت، این رقم در مقایسه با اردیبهشت ۱۴۰۲ معادل ۳۱ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت، در مقایسه با مدت زمان مشابه در اردیبهشت پارسال، ۳۷ درصد افزایش شاخص تورمی تجربه شده است. منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص نرخ نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. در اردیبهشت ۱۴۰۳ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۱ درصد بوده است، یعنی خانواده‌های کشور به‌طور میانگین ۳۱ درصد بیشتر از اردیبهشت ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.