دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، از بازنگری قیمت بلیت هواپیما طی روزهای آینده خبر داد و گفت: بهدلیل اینکه حملونقل هوایی شش سال قیمتهای دستوری را تجربه کرده، اختلاف معناداری بین نرخهای واقعی و قیمتهای دستوری وجود دارد. البته رهاشدگی قیمت در این بخش نخواهیم داشت و آزادسازی هم به نفع مردم است هم ایرلاینها. مقصود […]
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، از بازنگری قیمت بلیت هواپیما طی روزهای آینده خبر داد و گفت: بهدلیل اینکه حملونقل هوایی شش سال قیمتهای دستوری را تجربه کرده، اختلاف معناداری بین نرخهای واقعی و قیمتهای دستوری وجود دارد. البته رهاشدگی قیمت در این بخش نخواهیم داشت و آزادسازی هم به نفع مردم است هم ایرلاینها. مقصود اسعدیسامانی؛ در گفتگو با تسنیم، درخصوص سلب اختیار وزارت راهوشهرسازی از قیمتگذاری بلیت هواپیما و اجرای قانون آزادسازی براساس رأی دیوان عدالت اداری، اظهار کرد: رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تأکیدی بر اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست. وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه بر این موضوع تأکید کرده است، ادامه داد: سال ۱۳۹۴ قانون آزادسازی اجرا شد و تا سال ۱۳۹۷ شرکتهای هواپیمایی آن را اجرا کردند. طی این مدت یعنی سه سال اجرای قانون، آثار و برکات زیادی برای مردم بههمراه داشت. اسعدیسامانی؛ یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ سالانه حدود ۱۷ میلیون مسافر داخلی در مسیرهای پروازی جابهجا میشدند، این در حالی بود که سال ۱۳۹۶ سفرهای داخلی هوایی به حدود ۲۴ میلیون جابهجایی مسافر رسید. در واقع با اجرای قانون سالانه افزایش حدود ۲۰ درصدی جابهجایی مسافر داشتیم. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، بیان کرد: از سال ۱۳۹۷ دولت وقت دخالت کرد و جلو اجرا قانون را گرفت. به این ترتیب طی شش سال اخیر روند جابهجایی مسافر نزولی شد و سال گذشته شرکتهای هواپیمایی توانستند حدود ۱۸ میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابهجا کنند. اسعدیسامانی؛ با بیان اینکه وقتی قانون آزادسازی اجرا میشد اقشار مختلف جامعه میتوانستند سفرهای هوایی داشته باشند، گفت: اما متأسفانه نرخگذاری دستوری مردم را از صنعت حملونقل هوایی محروم کرد. نرخگذاری دستور باعث شد تا ایرلاینها امکان نوسازی و بهسازی ناوگان را از دست بدهند. ضمن اینکه نقدینگی ایرلاینها کاهش یافت و شرکتهای هواپیمایی دیگر نتوانستند برنامه توسعه ناوگان را اجرا کنند. وی با اشاره به اینکه برنامه فعال کردن هواپیماهای زمینگیر نیز طبیعتاً اجرا نشد، اضافه کرد: سیاستگذار در آن زمان (سال ۹۷) فکر میکرد که با قیمتگذاری دستوری در حال خدمت به مردم است، اما با این کار بسیاری از مردم را از امکان استفاده از هواپیما محروم کرد. وی در ادامه، به رأی دیوان عدالت اداری اشاره کرد و با بیان اینکه قطعاً صنعت حملونقل هوایی وارد فاز جدیدی از خدمترسانی به مردم خواهد شد، اظهار کرد: در این دوره اقشار بیشتری از جامعه میتوانند از حملونقل هوایی استفاده کنند. شرکتهای هواپیمایی نیز قطعاً با اجرا قانون باید کیفیت خدمات را افزایش دهند. رقابت واقعی بین ۲۳ ایرلاین موجود شکل خواهد گرفت و قطعاً ایرلاینی که خدمات بهتر، کیفیت بهتر و قیمت ارزانتری داشته باشد میتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. وی از کنترل بازار حملونقل هوایی مسافری توسط ایرلاینها با همراهی انجمن شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی خبر داد و گفت: با این کار دست عوامل ایجاد بازار سیاه از بازار قطع خواهد شد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، با بیان اینکه به این ترتیب درآمدهای حاصل از فروش بلیت به جای اینکه عاید دلالان و واسطهها شود نصیب ایرلاینها میشود، افزود: قطعاً در این دوره جدید شاهد افزایش ناوگان و کاهش سن هواپیماها خواهیم بود. اسعدیسامانی؛ اضافه کرد: بهدلیل اینکه حملونقل هوایی شش سال قیمتهای دستوری را تجربه کرده اختلاف معناداری بین نرخهای واقعی و قیمتهای دستوری وجود دارد. این اختلاف بهتدریج با مدیریت سفر توسط متقاضیان سفرهای هوایی شاهد کاهش اختلاف خواهیم بود. از سوی دیگر فاصله زیادی بین سفرهای هوایی و امکانات موجود داشتیم که دلیل اصلی این اختلاف نیز قیمتهای دستوری بوده است. وی افزود: بهتدریج با منطقی شدن قیمتها شاهد افزایش ناوگان، ورود هواپیماهای جدید و فعال کردن هواپیماهای زمینگیر خواهیم بود. برآورد ما نشان میدهد تقاضای حملونقل هوایی برای سفرهای داخلی حدود ۳۶ میلیون نفر است که با اجرای قانون این فاصله کاهش مییابد و هموطنان بیشتری میتوانند از مزایای سفرهای هوایی بهره ببرند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، تأکید کرد: تدابیری اندیشیده شده تا در زمان افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی با توجه قیمت تمام شده برای هر ساعت صندلی سقف مشخصی رعایت شود تا اجحافی به مسافران صورت نگیرد. قطعاً شاهد رهاشدگی قیمت بلیت هواپیمایی نخواهیم بود و با مکانیزمهای تعریف شده و ضمانت اجرایی دستورالعمل آزادسازی نرخ پیشبینی شده از قیمتهای نجومی هم جلوگیری خواهد شد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، یکی از آثار آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را کاهش تصادفات رانندگی و به تبع آن کاهش تلفات جانی عنوان کرد و در پاسخ به این پرسش که دلیل توقف اجرا قانون در دولت وقت (سال ۹۷) چه بود، اظهار کرد: در آن دوره نرخ ارز افزایش یافت و دولت نگران شد و قیمتهای دستوری را در بخش حملونقل هوایی اعمال کرد. این کار لطمه زیادی به صنعت هوایی و مردم زد و از آن سال تا امروز تعداد مسافران هوایی روند نزولی داشته است. اسعدیسامانی؛ بیان کرد: در ایام پیک تقاضا برای سفر افزایش مییابد و ممکن است قیمتها تغییر کند، تلاش میکنیم سقف مشخصی از سوی ایرلاینها با توجه به قیمت تمام شده نرخ بلیت رعایت کنند. با توجه به اینکه قیمت بلیت هواپیما شناور میشود مردم میتوانند مواقعی که نرخها پایینتر است را برای سفر انتخاب کنند و حتی در برخی مواقع قیمتها از وضعیت کنونی هم پایینتر خواهد شد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، در پاسخ به این پرسش که با توجه به قیمت بالای برخی مسیرهای پروازی آیا آزادسازی نرخهای عملیاتی شده است، گفت: خیر، هنوز نرخها تغییر نکرده است. برخی قیمتهای بالا نیز مربوط به صندلیهای بیزینس است. طی روزهای آینده شرکتهای هواپیمایی در قیمت بلیت هواپیما بازنگری خواهند کرد و پس از آن نرخهای جدید اعلام میشود. در زمان حاضر قیمت بلیت هواپیما ۵۰ درصد قیمت واقعی صندلی پروازی نیز نیست. وی تأکید کرد: دیگر نه سازمان هواپیمایی میتواند قیمتگذاری کند و نه انجمن شرکتهای هواپیمایی. ایرلاینها سقف قیمت بلیت هواپیما براساس نرخ واقعی تمام شده هر صندلی پروازی را با اعمال یک سود معقول تعیین میکنند.
طبق ابلاغیه معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، فروش چارتری بلیت هواپیما در ایام طرح سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ ممنوع اعلام شد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس ابلاغیه معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی به سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیت چارتری هواپیما در ایام طرح نوروزی حد فاصل ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ لغایت ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ برای پروازهای داخلی در تمام مبادی-مقاصد […]
محمد قرهداغلی -رئیس سازمان هواپیمایی کشور، با بیان اینکه ۴٫۵ میلیون لیتر سوخت هوایی روزانه در کشور مصرف میشود، گفت: ۷۵ هواپیما و بالگرد خریداری و وارد شده است. به گزارش مناقصهمزایده، محمد محمدیبخش؛ در هفتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، با بیان اینکه ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم، اظهار کرد: در حالحاضر نزدیک […]
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هواپیماهای خریداری شده در جریان توافق هستهای در دولت قبل، یک سال بیشتر کار نکردهاند، گفت: این هواپیماها با آب و هوای ایران ناسازگار بودند، از اینرو در حالحاضر ۱۳ فروند از این هواپیماها در پارکینگها و آشیانهها هستند. محمدحسن آصفری؛ در گفتگو با خانهملت، […]
دیدگاه بسته شده است.