مدیرعامل راه‌آهن

واگن‌های بالای ۵۰ سال از رده خارج می‌شوند

محمد قره‌داغلی -مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی؛ ایران، گفت: آیین‌نامه خروج واگن‌های بالای ۵۰ سال توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی تدوین شده و به‌زودی خروج این واگن ‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در مراسم افتتاح، بهره‌برداری و ورود ۵۵۸ دستگاه ناوگان تولید داخل نو و بازسازی شده به شبکه ریلی با اشاره […]

محمد قره‌داغلی -مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی؛ ایران، گفت: آیین‌نامه خروج واگن‌های بالای ۵۰ سال توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی تدوین شده و به‌زودی خروج این واگن ‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمیعاد صالحی؛ در مراسم افتتاح، بهره‌برداری و ورود ۵۵۸ دستگاه ناوگان تولید داخل نو و بازسازی شده به شبکه ریلی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه ریلی، اظهار داشت: وقتی دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم در این بخش بیش از سه هزار میلیارد تومان انباشت بدهی در تعمیرات و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی ارزی و همچنین حدود ۷۰ همت انباشت عدم بهسازی و تعمیرات در حوزه خط وجود داشت. وی افزود: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم میزان بهسازی و بازسازی سالانه ۲۰تا ۳۰کیلومتر بود این در حالیست که در این دولت بهسازی بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی؛ ایران، تصریح کرد: با پیگیری‌های شهید رئیسی در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی ریلی در ۳۳ ماهه دولت سیزدهم جهش حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی را داشتیم؛ به‌طوری که در صادرات، واردات و ترانزیت رشد ۳۴ درصدی نسبت به دولت قبل مشاهده می‌شود. وی در ادامه، گفت: در این دولت رکورد ترانزیت ریلی شکسته شد و امیدواریم امسال با عبور از دو میلیون تن ترانزیت مجددا رکورد شکسته شود. صالحی؛ با بیان اینکه ۳۰۰ کیلومتر احداث خط جدید و خط دوم احداث شد و خطوط تجاری و صنعتی را به ۱۶۶ کیلومتر رساندیم، افزود: مجموع خطوط ریلی بهره‌برداری شده در راه‌آهن به بیش از ۸۵۰ کیلومتر می‌رسد و ۵۵۸ دستگاه ناوگان جدید را به بخش حمل‌ونقلی خود اضافه کردیم.  وی همچنین گفت: برای اولینبار در تاریخ ریلی ایران سال گذشته کودپتاس و زغال‌سنگ به‌طور کاملاً ریلی از روسیه از مسیر ایران به بندرعباس حمل شد. صالحی؛ ادامه با اشاره به اینکه بخش زیادی از واگن‌های فرسوده را از رده خارج می‌کنیم، تصریح کرد: به‌زودی آیین‌نامه برای واگن‌های با عمر بالای ۵۰ سال در دستور کار قرار می‌گیرد. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کاهش مستمر سوانح ریلی با نصب دوربین نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۳۸ سانحه در این بخش ثبت شده که در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۸۴ سانحه رسیده است. یعنی از هفته‌ای بیش از ۴٫۵سانحه به هفته‌ای ۳٫۵سانحه رسیدیم و کاهش ۲۲ درصدی در این بخش داشتیم. به گفته این مقام مسئول، تلاش کردیم در این مدت بسیاری از تقاطع هم سطح را با احداث پل یا زیرگذر غیر هم‌سطح کنیم و در این راستا ۵۷ تقاطع هم سطح اصلاح شد و رشد۲۲۵ درصدی در این بخش داشتیم. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی؛ ایران، اضافه کرد: از آنجایی که ایمنی برای ما شرط اول بود در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ توانستیم این حدود ۹۰۰۰ واگن بدون ترمز را صفر کنیم. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ١٠ میلیارد دلار تهاتر نفتی برای نوسازی ناوگان ریلی و ساخت خطوط راه‌آهن اشاره کرد و گفت: پنج میلیارد دلار از استجازه نفتی برای چهار خط راه‌آهن جهت تجهیز و نوسازی در نظر گرفته شده است که انقلابی در حوزه تأمین منابع مالی برای شبکه ریلی بود. در ادامهف محمدهادی ضیایی؛ عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن، با بیان اینکه اقدامات خوبی در دولت سیزدهم در امر توسعه ناوگان شکل گرفته است، اظهار کرد: در طی چند مرحله در دولت سیزدهم ۴۲۶۰ دستگاه ناوگان ریلی به شبکه کشور افزوده شد و در اختیار حوزه‌های باری و مسافری قرار گرفت. وی افزود: تمام این ناوگان با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی شکل گرفته و تماماً نیز توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و نوسازی شده است. عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی؛ ایران، با اشاره به برخی از اقدامات شرکت راه‌آهن در دولت سیزدهم، گفت: یکی از این اقدامات ممنوعیت تردد واگن‌های فاقد ترمز در قطارهای باری بود. از حدود ۲۰ سال پیش تا نیمه دوم سال گذشته حدود ۹۰۰۰ دستگاه ناوگان یعنی ۳۰ درصد واگن‌های باری شبکه ریلی بدون ترمز در شبکه سیر می‌کرد که باعث کاهش ایمنی سیر قطارها، مطمئن نبودن راهبر قطار برای ترمز مناسب، ایجاد شوک به واگن قطار، آسیب به خط ناوگان و خروج ناوگان از خط می‌شد. وی تصریح کرد: تمام قطارهای باری شبکه راه‌آهن با ۱۰۰ قابلیت ترمز سیر می‌کنند و حتی یک واگن بدون ترمز نیز وجود ندارد. در قطارهای مسافری نیز با توجه به اهمیت ایمنی پیش‌تر این اقدام انجام شده بود.