یکی از چالشهای پیشروی فعالان معدنی که معدنکاوی را در کشور تحتتأثیر قرار داده، موضوع ماشینآلات معدنی است. آنها میگویند خرید ماشینآلات داخلی نسبت به ماشینآلات خارجی و وارداتی برای آنها گرانتر تمام میشود. به گزارش اقتصادآنلاین، بر این اساس، محمد موسوی؛ معاون ماشینآلات وزارت صمت در واکنش به این دغدغه فعالان بخش معدن، گفت: […]
یکی از چالشهای پیشروی فعالان معدنی که معدنکاوی را در کشور تحتتأثیر قرار داده، موضوع ماشینآلات معدنی است. آنها میگویند خرید ماشینآلات داخلی نسبت به ماشینآلات خارجی و وارداتی برای آنها گرانتر تمام میشود. به گزارش اقتصادآنلاین، بر این اساس، محمد موسوی؛ معاون ماشینآلات وزارت صمت در واکنش به این دغدغه فعالان بخش معدن، گفت: پیش از دولت سیزدهم واردات ماشینآلات معدنی ممنوع شده بود. کل تولید ماشینآلات معدنی در کشور ۱۷۵۰ دستگاه و بسیاری از شرکتهای بزرگ ماشینسازی معدنی مانند هپکو هم تعطیل شده بود؛ در این زمینه در دولت سیزدهم دو تدبیر انجام شد که یکی برنامه افزایش تولید در کشور و دیگری آزادسازی واردات ماشینآلات معدنی بود. موسوی؛ افزود: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد خیلی خوبی در تولید ماشینآلات معدنی داشتیم، بهطوری که در سال اول ۱۰۰درصد و در سال دوم ۴۰ درصد رشد تولید داشتهایم. تولید ماشینآلات معدنی و راهسازی از ۱۷۵۰ دستگاه در ابتدای دولت سیزدهم به حدود چهار هزار دستگاه ماشینآلات رسیده است؛ البته این عدد کافی نیست و باید این عدد را افزایش دهیم و به سمت صادراتی شدن آن حرکت کنیم. وی ادامه داد: همزمان با افزایش تولید، واردات ماشینآلات معدنی و راهسازی به صورت نو و مستعمل تا پنج سال آزاد شد و سالیانه ۱۳۰۰ دستگاه وارد کشور شده است. معاون وزیر صمت، تصریح کرد: موضوع اصلی این است که ما یک نیاز انباشته داریم و با ۱۵ هزار دستگاه ماشینآلات معدنی فرسوده در معادن مواجه هستیم. چنانچه طی سه سال متوالی برنامههای فعلی ادامه پیدا کند شاهد نوسازی ماشینآلات معدنی و راهسازی خواهیم بود. موسوی؛ اظهار کرد: تقریباً ۹ شرکت اصلی تولیدکننده ماشینآلات را شرکتهای بخشخصوصی تشکیل میدهند، همزمان واردات هم آزاد است و این خودش قیمت ماشینآلات را کنترل میکند. وی درباره واردات ماشینآلات معدنی، گفت: هیچ فرقی بین معادن کوچک و بزرگ برای ما وجود ندارد و از نظر ما همه تولیدکننده هستند. بالغ بر ۱۳۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۲ واردات ماشینآلات داشتیم که تقریباً ۹۰ درصد از واردکنندههای این دستگاهها معادن کوچک و متوسط بودهاند. معاون ماشینآلات وزارت صمت، درخصوص روند واردات ماشینآلات نیز، گفت: وزارت صمت واردات را انجام نمیدهد، خود معدنداران و یا شرکتهای بازرگانی که با آنها قرارداد دارند این کار را انجام میدهند. وزارت صمت صرفاً با مشورت با شرکتهای معدنی، برندهای معتبر را تعیین میکند؛ چرا که نمیخواهیم جنگلی از ماشینآلات معدنی وارداتی بشویم که بعضاً بیکیفیت باشند و بعدا معادن ما را تحتتأثیر قرار دهند.
مدیرعامل هلدینگ سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، «ومعادن»، گفت: وقتی صحبت از اقتصاد معدنی است، ما همواره باید افزایش بهرهوری و سودآوری، کاهش هزینهها و بیشینه دقت و سرعت را مدنظر قرار دهیم تا عملیات معدنی از توجیه اقتصادی برخوردار باشند. به گزارش معدننامه، اردشیر سعدمحمدی؛ با اشاره به اینکه معدنکاران از تولید داخل حمایت […]
معاون طرح و توسعه صنایعمعدنی ایمیدرو، گفت: عمر نیمی از ماشینآلات معدنی کشور بیش از ۲۰ سال است و لوازمیدکی این ماشینآلات نیز در کشور وجود ندارد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از ایمیدرو، محمد آقاجانلو؛ افزود: خوشبختانه معادن در کشور رشد قابلتوجهای پیدا کردهاند که این رشد از سال ۸۴ تا ۱۴۰۱ قابلتوجه بوده […]
مدیرعامل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی، گفت: ماشینآلات راهسازی و معدنی که در بنادر استان هرمزگان و بوشهر از سالهای گذشته رسوب شده، بعد از اینکه گمرک اظهارنامه متروکه بودن آنها را اعلام کند، توسط این سازمان تعیینتکلیف میشود. سیدعبدالمجید اجتهادی؛ در گفتگو با ایرنا، با اشاره به بازدید رئیس قوهقضاییه از انبار بندر […]
وزارت صنعت،معدنوتجارت، جزئیات دستورالعمل واردات ماشینآلات معدنی مجاز با سال ساخت حداکثر ۱۰ سال را ابلاغ کرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت صمت، وزارت صنعت،معدنوتجارت بخشنامه تأمین ماشینآلات معدنی را ابلاغ و تأکید کرد: مفاد این بخشنامه مشمول تأمین ماشینآلات ذیل آییننامه اجرایی قانون معادن هستند. پیوست ۱۱ – بخشنامه تأمین ماشینآلات معدنی […]
دیدگاه بسته شده است.