وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

باز شدن درهای حوزه ریلی به روی بخش‌خصوصی در کمال عدالت

وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: در‌ها باید به سوی همه ارکان بخش‌خصوصی که در حوزه ریلی کار می‌کنند، در کمال عدالت باز شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: اساس ریل و مسیر راه‌آهن در کشور ایران تمدن‌ساز بوده و بسیاری از سکونتگاه‌های زیستی با عبور […]

وزیر راه‌وشهرسازی، گفت: در‌ها باید به سوی همه ارکان بخش‌خصوصی که در حوزه ریلی کار می‌کنند، در کمال عدالت باز شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، فرزانه صادق؛ در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: اساس ریل و مسیر راه‌آهن در کشور ایران تمدن‌ساز بوده و بسیاری از سکونتگاه‌های زیستی با عبور ریل ایجاد شده‌اند. وی افزود: شاهکار مهندسی در حوزه ریل که با تلاش مهندسین ایرانی و تعامل با مهندسان خارجی ایجاد شده و در اختیار ملت ایران قرار گرفته، بخشی از هویت ملت ایران شده است. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: با دیدگاه بلند مقام‌معظم‌رهبری درخصوص وضعیت ژئوپلیتیک و ارتباطات ایران با کشورهای همسایه که بر تکمیل کریدورهای ریلی تأکید دارند، باید این امور توسعه‌ای را بیش از پیش مورد تأکید قرار داد. صادق؛ در ادامه اظهار کرد: همه مدیران در حوزه راه‌آهن زحمتکش‌ هستند و اکنون باید به صورت جدی به تکمیل کریدورهای ریلی پرداخت و با توجه به آن که کشور در موقعیت حساسی قرار دارد، اگر تکمیل و توسعه کریدورهای ریلی و اتصال آن به کریدورهای مرزی را به سرعت به انجام نرسانیم، فرصت‌‌ها را از دست خواهیم داد. وی افزود: موضوع دیگر تعامل با کارکنان راه‌آهن است، تعامل با هزاران نفری که در این صنعت می‌کوشند، بسیار با اهمیت است و این تعامل باید بسیار دقیق و سنجیده تقویت شود. وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: مسئله دیگر تعامل با بخش‌خصوصی است و در‌ها باید به سوی همه ارکان بخش‌خصوصی که در حوزه ریلی کار می‌کنند، در کمال عدالت باز باشد، شرکت‌ها باید برای کار در این حوزه با یکدیگر رقابت کنند و توجه ویژه به بخش‌خصوصی باید قوی‌تر پیش برده شود. صادق؛ تصریح کرد: با بودجه دولتی راه‌آهن نمی‌توان طرح‌های موجود را پیش برد و به همین دلیل بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی باید در دستور کار قرار گیرد. وی ادامه داد: حوزه ریلی نقشی بسیار مهم در توسعه کشور دارد و علاوه بر دوستدار محیط زیست بودن، می‌تواند ایمنی حمل‌ونقل و بهینه‌سازی مصرف انرژی را محقق کند. از اینرو ظرفیت‌های موجود باید به صورت حداکثری مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وزیر راه‌وشهرسازی، با اشاره به اینکه در حوزه حمل‌ونقل ریلی در بخش باری باید اقدامات جدی صورت گیرد، گفت: سرعت حمل‌ونقل ریلی نه در حوزه باری و نه در حوزه مسافری قابل قبول نیست و افزایش این سرعت باید با اولویت بالا پیگیری شود. صادق؛ تأکید کرد: ترسیم و توصیف واقعیاتی که هم‌اکنون با آن مواجهیم، مهم‌‌ترین گامی است که مدیرعامل جدید شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باید به انجام برساند و نقاط ضعف و چالش‌‌ها باید دسته‌بندی و اولویت‌بندی شود تا بتوان در سریع‌ترین زمان نسبت به رفع چالش‌‌ها اقدام کرد که در این راستا بدنه راه‌آهن باید به صورت حداکثری به کار گرفته شود.

ضرورت استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی برای تحقق اهداف ریلی برنامه هفتم توسعه

در ادامه، جبارعلی ذاکری؛ مدیرعامل جدید شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید از ظرفیت تشکل‌های بخش‌خصوصی برای ایجاد راهکارهای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه ریلی استفاده کنیم. وی از «سید میعاد صالحی» مدیرعامل پیشین راه‌آهن و همه مدیران حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز تشکر کرد و افزود: تلاش می‌کنیم از تجربیات این عزیزان استفاده کنیم. ذاکری؛ توضیح داد: مدیریت راه‌آهن در جهان به سمت کاهش تصدی‌گری دولت در بخش ریلی حرکت کرده است. وی گفت: راه‌آهن نزدیک به ۴۲ هزار نیروی استخدامی داشت و در طول زمان، با هدف کاهش تصدی‌گری و مدیریت ستادی این کارکنان به بخش‌های مختلف و شرکت‌های دیگر منتقل شده‌اند. ذاکری؛ با اشاره به الگوهای مختلف مدیریت راه‌آهن در کشورهای دیگر، بیان ‌داشت: برخی از کشور‌ها صفر تا ۱۰۰ حوزه ریلی را به بخش‌خصوصی واگذار کرده‌اند و الگوی دیگر برون‌سپاری مأموریتهاست. مدیرعامل راه‌آهن، ادامه ‌داد: کشور ما بین این دو قرار دارد و به‌طور قطع نیازمند تصمیمات جدی در مراجع بالاتر و اسناد بالادستی برای تحقق کاهش تصدی‌گری راه‌آهن هستیم. وی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در راه‌آهن موضوع دیگری است که نمی‌توان با اتکاء به درآمدهای دولتی آن را تحقق بخشید و استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی در سرمایه‌گذاری ریلی باید به صورت جدی‌تر در نظر گرفته شود. ذاکری؛ با اشاره به اینکه راهکار توسعه بخش ریلی بهره‌گیری از ظرفیت بخش‌خصوصی است، تصریح کرد: باید جذابیت سرمایه‌گذاری توسط بخش‌خصوصی ایجاد شود. وی افزود: موضوع ترانزیت بسیار مهم است و تغییرات سیاسی که در روسیه شکل گرفته فرصت مناسبی برای کشور ایران است و افق‌‌ها را باید بسیار بیشتر از وضعیت کنونی در نظر بگیریم، زیرا بسیاری از کشور‌ها علاقه‌مند به ترانزیت از طریق ایران ‌هستند. ذاکری؛ همچنین اظهار داشت: اتصال کریدورهای مجاور را نیز باید در دستور کار قرار داد و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت تشکل‌‌ها برای ایجاد راهکارهای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه استفاده کنیم. در ادامه سید میعاد صالحی؛ مدیرعامل پیشین راه‌آهن، گفت: حوزه ریلی نیاز به توجه جدی و پشتیبانی خاص وزارت راه‌وشهرسازی و دولت دارد، چراکه در سال‌های گذشته بودجه راه‌آهن مطابق رشد قیمت‌ها و هزینه‌ها افزایش پیدا نکرده است. وی اظهار داشت: اگر ابتکار تهاتر نفت از سوی مرحوم رستم قاسمی نبود، احتمالاً راه‌آهن با توجه به مشکلات ناوگان در ابتدای دولت سیزدهم و زمین‌گیر شدن لکوموتیو‌ها سقوط می‌کرد. وی افزود: اقدامات مهمی نظیر حذف واگن‌های شیربسته، شکستن رکورد جابه‌جایی مسافر، حمل بارهای ترانزیتی بسیار مهم برای نخستین‌بار و همچنین افزایش بازسازی و بهسازی خطوط صورت گرفته که امیدوارم همین مسیر در دوره جدید راه‌آهن با قدرت ادامه یابد.