اختصاص سهمیه به نفر کلید حل ناترازی بنزین

طی سالیان اخیر مصرف بالای بنزین موجب شده است که تراز مثبت بنزین کشور کاهشی شود، به‌طوری که در سال ۱۴۰۱ به صفر رسیده و در نهایت از اواسط سال ۱۴۰۲ به ناترازی منفی بنزین تبدیل شد و در نهایت شاهد واردات و ناترازی بنزین به میزان شش میلیارد دلار در سال ۱۴۰۳ هستیم. به نظر کارشناسان، وضعیت بغرنج […]

طی سالیان اخیر مصرف بالای بنزین موجب شده است که تراز مثبت بنزین کشور کاهشی شود، به‌طوری که در سال ۱۴۰۱ به صفر رسیده و در نهایت از اواسط سال ۱۴۰۲ به ناترازی منفی بنزین تبدیل شد و در نهایت شاهد واردات و ناترازی بنزین به میزان شش میلیارد دلار در سال ۱۴۰۳ هستیم. به نظر کارشناسان، وضعیت بغرنج مصرف غیربهینه بنزین علاوه بر تولید خودروهای بی‌کیفیت حاصل از مدل اشتباه سهمیه‌بندی بنزین است که با ادامه این روند میزان واردات بنزین در سال‌های بعد را نیز افزایش می‌دهد. برای حل این معضل باید به سمت اصلاح وضعیت مصرفی و تغییر در شیوه توزیع یارانه بنزین حرکت کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، مرکز پژوهش‌‌های مجلس طرحی را با عنوان اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است که می‌تواند زمینه‌ای برای توزیع عادلانه یارانه بنزین باشد و به کنترل مصرف نیز کمک کند. به‌زعم بسیاری، اجرای این طرح با کار کارشناسی دقیق و حساب‌شده می‌تواند به حل‌وفصل مشکلات کشور در حوزه بنزین بینجامد. در این باره حمیدرضا صالحی؛ دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته و عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران، تصریح کرد: اختصاص سهمیه بنزین به افراد به‌ جای خودرو‌ها می‌تواند راهکاری مؤثر برای مقابله با قاچاق سوخت نیز باشد. در این صورت، افرادی که در زنجیره قاچاق سوخت فعالیت می‌کنند، می‌توانند سهمیه بنزین خود را از طریق مبادی رسمی به فروش برسانند. این اقدام نه تنها موجب کاهش قاچاق سوخت می‌شود، بلکه می‌تواند به صادرات رسمی بنزین نیز کمک کند. باید توجه داشت که یارانه بنزین حقی است که باید به خود مردم تعلق گیرد، نه به خودروهای آنان. این حق مردم است که از یارانه بهره‌مند شوند و هر فرد می‌تواند به ‌تناسب نیاز خود از این یارانه استفاده کند؛ یکی ممکن است آن را برای مصرف سوخت خودرو استفاده کند و دیگری برای رفع نیازهای دیگر خود. در این زمینه علی جعفری‌آذر؛ نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز، درخصوص طرح پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری مؤثر برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین است، تصریح کرد: در این طرح، به جای این که سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، افراد از سهمیه یارانهای بنزین بهره‌مند می‌شوند. می‌توانیم مابه‌التفاوت سهمیه بنزین یارانهای و آزاد را به کارت خانوار‌‌ها واریز کنیم. این نماینده مجلس، خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر با هدف مدیریت مصرف بنزین و کمک به اجرای عدالت در توزیع یارانه سوخت به اجرا گذاشته می‌شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبور و مرور‌های شهری، کمکی برای خانوار‌هایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره می‌برند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد. جعفری‌آذر؛ گفت: طرحی که مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است، بهترین روشی است که می‌توانیم برای توزیع یارانه سوخت مدنظر داشته باشیم. در مجلس قبل نیز نمایندگان زیادی در مورد مزیتهای اجرای این طرح صحبت می‌کردند. الان هم این طرح طرفدار دارد. جعفری‌آذر؛ گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یارانه بنزین به هر ایرانی اختصاص پیدا می‌کند و جلوی برخی مشکلات مانند مصرف بی‌رویه گرفته می‌شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به افزایش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی منجر می‌شود. زیرا نوعی مدیریت مصرف را شاهد خواهیم بود. این نماینده مجلس، تأکید کرد: با توجه به شرایط معیشتی مردم نمی‌توانیم به سمت واقعی‌سازی قیمت بنزین و افزایش قیمت آن برویم. از طریق طرح‌هایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌توانیم به حل مشکلات این حوزه بپردازیم. در همین راستا، جعفر پورکبگانی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه طرح مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر به‌منظور حل‌وفصل مشکلات در این زمینه منطقی به‌نظر می‌رسد، تصریح کرد: اجرای این طرح می‌تواند کارساز باشد و به ساماندهی موضوع بنزین در کشور کمک کند. این یک واقعیت است که قیمت بنزین در کشور ناعادلانه است و باید برای آن چاره‌اندیشی صورت گیرد. وی ادامه داد: اینکه ما امروز تبدیل به واردکننده بنزین شده‌ایم، اصلاً قابل قبول نیست و باید برای حل این موضوع برنامه‌ریزی‌های دقیق و فوری داشته باشیم. نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: شرایط فعلی به عدالت نزدیک نیست. فردی را در نظر بگیرید که خودرو ندارد و فرد دیگری که از تمکن مالی بالایی برخودردار است و چندین خودرو دارد؛ اولی، اصلاً از یارانه بنزین استفاده نمی‌کند و دومی چندین برابر از یارانه سوخت بهره می‌برد. اختصاص سهمیه بنزین به خودرو، این مشکل را دارد در حالی که اختصاص سهمیه بنزین به نفر این مسئله را حل می‌کند. به گفته پورکبگانی؛ سوخت از منابع کشور است و باید به عدالت بین همگان تقسیم شود، در وضعیت فعلی، در حق برخی افراد ظلم می‌شود و برخی دیگر به وفور از یارانه سوخت بهره می‌برند. وی اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت اثرگذار دانست و گفت: وقتی سهمیه بنزین یارانه‌ای برای هر فرد مشخص باشد افراد می‌دانند که در صورت مدیریت‌ نکردن سهمیه و اتمام آن باید هزینه مصرف اضافه را با قیمت آزاد پرداخت کنند؛ بنابراین مصرف بنزین را مدیریت خواهند کرد.