مدیرعامل راه‌آهن تأکید کرد

لزوم حذف نرخ‌گذاری دولتی در حمل‌ونقل ریلی

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: نرخ‌گذاری دولت در زمینه حمل‌ونقل ریلی با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری و نگهداشت ناوگان‌ها، یک مانع جدی برای نوسازی و بهسازی در این حوزه است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جبارعلی ذاکری؛ در هفتمین دوره همایش جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران با اشاره به اینکه هزینه‌های […]

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: نرخ‌گذاری دولت در زمینه حمل‌ونقل ریلی با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری و نگهداشت ناوگان‌ها، یک مانع جدی برای نوسازی و بهسازی در این حوزه است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جبارعلی ذاکری؛ در هفتمین دوره همایش جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران با اشاره به اینکه هزینه‌های نگهداشت ناوگان ریلی نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، افزود: ناوگان ریلی بسیار فرسوده و عمر لکوموتیو‌ها بالاست. ضمن اینکه موضوع تحریم‌ها و ظرفیت پایین تولید ناوگان در کشور نیز وجود دارد و این موضوع موجب شده با نگهداری و تعمیر و بازسازی ناوگان فرسوده، خدمات راه‌آهن ادامه پیدا کند. وی با اشاره به وضعیت نگهداری در حوزه راه‌آهن، افزود: بازنگری در فرآیند‌ها ضرورت دارد و باید برای برون رفت از وضعیت فعلی در مجموعه بزرگی مثل راه‌آهن گام‌های جدی را‌برداریم. در حوزه‌های حمل‌ونقل اعم از حمل‌ونقل جاده‌ای، دریایی مشکلاتی وجود دارد که غالباً این چالش‌‌ها با نرخ گذاری دولتی آغاز می‌شود که سقف خدماتی برای فعالان این حوزه به شمار می‌رود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده، راه‌آهن هم یکی از این سیستم‌های حمل‌ونقلی است که در واقع قیمت تمام شده خودش رو نمی‌تواند از مسافر دریافت کند، به همین در برخی از سال‌های این تفاوت قیمت در زمینه خدمات در قالب یارانه دریافت می‌شود. وی یادآور شد: موضوع کاهش هزینه‌های تولید یا خدمات ارائه شده، یکی از مباحث جدی است که باید در حوزه ناوگان ریلی و حوزه زیربنا‌ها خط و علائم الکتریکی مورد بررسی قرار گیرد، یا به عبارت دیگر باید در فرآیند‌ها بازنگری جدی لحاظ شود. ذاکری؛ تصریح کرد: با نگهداری و تعمیر و بازسازی ناوگان فرسوده، خدمات راه‌آهن ادامه می‌یابد و نسبت به وضعیت موجود، هزینه‌های نگهداشت افزایش یافته، انتظار می‌رود در مجموعه راه‌آهن به کمک فعالان حوزه بتوانیم بخشی از قیمت تمام شده را مدیریت کنیم. ذاکری؛ با بیان اینکه خرید ناوگان توسط بخش‌خصوصی اجرایی می‌شود و در این زمینه دولت و راه‌آهن نقش تسهیل‌گری خواهند داشت گفت: ظرفیتی در قانون برنامه هفتم برای وارد کردن لوکوموتیو در نظر گرفته شده که بخشی از آن مربوط ناوگان مسافری است که از طریق بخش‌خصوصی تأمین می‌شود. وی توضیح داد: شرکت‌های بخش‌خصوصی برنامه‌های خود را برای خرید لوکوموتیو و واگن از داخل و خارج ارائه کرده‌اند و تا پایان برنامه هفتم باید ۵۵٠ دستگاه لوکوموتیو وارد کشور شود و برای واگن‌های مسافری هم محدودیتی وجود ندارد البته اولویت ما استفاده از ظرفیت تولید داخل است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی، درباره برقی‌سازی راه‌آهن مشهد، تأکید کرد: برقی‌سازی راه‌آهن مشهد در دست بررسی است و برای فاینانس این پروژه مذاکراتی با چین انجام داده‌ایم و به‌زودی برنامه کارشناسی را در اختیار وزیر راه‌وشهرسازی قرار می‌دهیم. ذاکری؛ همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن رشت- آستارا گفت: پنجشنبه ١٩ مهرماه با حضور وزیر راه‌وشهرسازی در آستارا مذاکراتی با دست‌اندرکاران این پروژه خواهیم داشت و در حال‌حاضر ٢٠ کیلومتر از اراضی مورد نیاز این پروژه تملک شده و ۴٠ کیلومتر هم به‌طور عبور غیرهمسطح است. مدیرعامل راه‌آهن در پایان، گفت: باید بتوانیم برای مدیریت هزینه نگهداشت ناوگان، اقداماتی انجام دهیم؛ توانمندسازی نیروی انسانی و مشاوران صنایع مختلف همچنین افزایش اثربخشی سامانه‌های مدیریتی نت، باید در انجمن مورد توجه قرار بگیرد.