سی‌ان‌جی نسخه شفابخش ناترازی بنزین

تنوع سبد سوختی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در کاهش ناترازی بنزین نقش مهمی ایفا کند. چند سالی است که کارشناسان انرژی می‌گویند؛ سریع‌‌ترین و بهترین راه برای از بین بردن ناترازی بنزین، جایگزینی سوخت سی‌ان‌جی است، چراکه هم از لحاظ هزینه‌ای برای مردم مقرون به‌صرفه‌تر است و هم از لحاظ زیرساختی، چرا که زیرساخت‌های آن برای […]

تنوع سبد سوختی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند در کاهش ناترازی بنزین نقش مهمی ایفا کند. چند سالی است که کارشناسان انرژی می‌گویند؛ سریع‌‌ترین و بهترین راه برای از بین بردن ناترازی بنزین، جایگزینی سوخت سی‌ان‌جی است، چراکه هم از لحاظ هزینه‌ای برای مردم مقرون به‌صرفه‌تر است و هم از لحاظ زیرساختی، چرا که زیرساخت‌های آن برای جایگزینی ۲۵ میلیون مترمکعب مصرف بنزین وجود دارد که این مسئله می‌تواند ناترازی بنزین را حل کند. البته محقق شدن این امر در گروی همکاری مردم، خودروسازان و دولت است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدصادق عظیمی‌فر؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت سی‌ان‌جی، درباره برنامه‌ریزی وزارت نفت برای متنوع‌سازی سبد سوخت خودرو‌ها و توسعه صنعت سی‌ان‌جی، گفت: چالش‌های متعددی بر سر راه جایگاه‌داران سی‌ان‌جی وجود دارد که وزارت نفت تلاش می‌کند با رفع این چالش‌‌ها و اصلاح مدل کسب‌وکار، افزون بر حفظ منافع ذی‌نفعان و تضمین اقتصاد جایگاه‌داران، مسیر توسعه صنعت سی‌ان‌جی را هموار کند. عظیمی‌فر؛ خاطرنشان می‌کند: چالش‌‌ها و موانع متنوعی در زمینه توسعه صنعت سی‌ان‌جی وجود دارد که از این عوامل، مواردی نظیر قیمت سی‌ان‌جی و بهینه نبودن سهمیه تخصیص‌یافته به ناوگان خودرویی سبب شده است تا از منظر اقتصاد رفتاری، توسعه این صنعت با کندی روبه‌رو شود؛ نبود سهولت دسترسی به جایگاه‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرها، متوقف‌شدن فرآیند تبدیل، تولید و نوسازی ناوگان دوگانه‌سوز از عوامل دیگری است که سبب کاهش مصرف سی‌ان‌جی در کشور شده است. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، تأکید کرد: متنوع‌سازی سبد سوخت با استفاده از سی‌ان‌جی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در حوزه مدیریت مصرف است که در این باره در یک ماه گذشته مطالعه مفصلی به‌منظور احصای وضع موجود، همچنین عارضه‌یابی آن انجام شده و برنامه توسعه‌ای افق کوتاه‌مدت تا بلندمدت آن نیز تدوین شده است. عظیمی‌فر؛ با اشاره به ظرفیت خالی مانده ۴۵ درصدی موجود در جایگاه‌های سی‌ان‌جی سراسر کشور، همچنین کاهش مصرف روزانه این سوخت پاک در سال‌های اخیر از ۲۴ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب، افزود: افزایش سطح پوشش جایگاه‌های سی‌ان‌جی به‌ویژه در کلان‌شهر‌ها و جنوب شرق کشور با تمرکز بر احداث جایگاه‌های سیار و نیز کوچک‌مقیاس، توجه به اقتصاد جایگاه‌داران از طریق ایجاد تناسب در کارمزد حق‌العمل با هزینه‌های جاری و نگهداری جایگاه، ارائه خدمات مستمر، تأمین و نوسازی تجهیزات با سازوکارهای حمایتی و همچنین پایش و بررسی دوره‌ای تجهیزات، علاوه بر افزایش اقبال مصرف‌کنندگان، توسعه و عرضه پایدار این سوخت پاک را تضمین می‌کند. وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه توسعه صنعت سی‌ان‌جی متشکل از ذی‌نفعان این صنعت خبر داد و گفت: به‌منظور هم‌اندیشی با ذی‌نفعان مختلف صنعت سی‌ان‌جی نشستی با پیمانکاران حوزه تبدیل ناوگان خودرویی نیز برگزار و مقرر شد مطالبات سنواتی آن‌ها از طریق هماهنگی بین معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پرداخت شود.