گروه خودرو- با توجه به بحث فروش خودرو در کشور که این روزها به یکی از معضلات این حوزه تبدیل شده، عدهای از کارشناسان و مدیران بالادستی نسخههای مختلفی را درخصوص نحوه عرضه و فروش خودرو میپیچند، عدهای عدم عرضه به موقع و به اندازه خودروسازان را مشکل میدانند، عدهای دیگر نحوه عرضه به بازار […]
گروه خودرو- با توجه به بحث فروش خودرو در کشور که این روزها به یکی از معضلات این حوزه تبدیل شده، عدهای از کارشناسان و مدیران بالادستی نسخههای مختلفی را درخصوص نحوه عرضه و فروش خودرو میپیچند، عدهای عدم عرضه به موقع و به اندازه خودروسازان را مشکل میدانند، عدهای دیگر نحوه عرضه به بازار را، اما بهنظر نمیرسد تا زمانی که تقاضا برای خرید خودرو بیشتر از حد نیاز جامعه باشد و تولید آن محدود، بتوان با عرضه خودرو در بورس کالا یا حتی روشهای مختلف قرعهکشی، از پس این چالش برآمد، چراکه خود خودروسازان هم با چالشهای گوناگونی مواجهاند و با توجه به شرایط عرضه توسط آنها تا زمانی که بستر رقابت در آنها ایجاد نشود، اتفاقی نخواهد افتاد. بحث واردات خودرو هم نیز با این سبک اجرا شدن اتفاق شگرفی را رقم نخواهد زد. پس به این نتیجه میرسیم که بهجای دستکاری و تغییر در روند فروش و عرضه خودرو، باید با واقعیتها روبهرو شد و آنها را قبول کرد. بهنظر میرسد تا زمانی که در میان خودروسازان رقابت ایجاد نشود و دولت از بحث اداره کرد آن خارج نشود، این وضعیت ادامهدار باقی بماند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، علی کشوری؛ سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی مجلس، در تشریح عرضه خودرو بهخصوص خودروهای وارداتی در بورس کالا، گفت: با توجه به وجود برخی مشکلات در روند واردات خودرو که وزارت صمت را هم تا حدودی درگیر خود کرده است، میبایست وزارت صمت یکسری راهکارها به مجلس و بهطور خاص به کمیسیون اصل۹۰ ارائه دهد تا واردات و عرضه خودرو در فضایی کاملاً شفاف انجام شود. البته بحثها و بررسیهایی صورت گرفته که عملی شدن آنها نیازمند گذشت زمان است. سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ قانون اساسی مجلس، با اعتقاد به اینکه موافق عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هستیم به شرط آنکه فضای عرضه شفاف شود، افزود: تأکید بر شفافسازی فرآیند عرضه خودرو در بورس کالا به این جهت است که مصرفکنندگان واقعی متضرر نشوند. وی با تأکید به اینکه واردات و عرضه خودرو نباید انحصاری و تنها برای گروههای خاصی باشد، تأکید کرد: هرگونه انحصار در عرضه خودرو آسیبهای جبرانناپذیری را به مردم و بیاعتماد شدن آنها وارد میکند. فضای انحصاری عامل ایجاد سوءاستفاده و از دست رفتن برخی فرصتهایی است که عموم مردم جامعه میتوانند از آن بهرهمند شوند. کشوری؛ اضافه کرد: اگر وزارت صمت برای انحصاری نشدن بازار خودرو و عرضه آن در فضای شفافی چون بورس کالا، راهکاری اندیشیده و برنامه جامعی ارائه کند، بهطور مسلم شکل و نحوه عرضه خودروهای وارداتی در بستری مناسب و درست انجام خواهد شد. لذا انتظار میرود وزارت صمت یک دستورالعمل و راهکاری مشخص، متقن و مورد تأیید نمایندگان را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا ورود و عرضه خودرو در بورس کالا با مشکلی مواجه نشود. سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: اگر عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم و بازارسرمایه باشد و بازار را تحتتأثیر مثبت قرار دهد، بهطور قطع، نمایندگان مجلس موافق عرضه آن در بورس کالا هستند. او در عین حال، افزود: البته داشتن برنامه مشخص، شرط لازم برای عرضه خودرو در بورس کالاست تا مصرفکنندگان بدانند فرآیند عرضه به چه صورت خواهد بود تا دچار آسیب نشوند. همچنین میثم ظهوریان؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با دفاع از عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: سیستم فعلی عرضه خودرو ناکارآمد است. مثلاً در عرضه اخیر نزدیک به سه میلیون نفر ثبتنام کردند حال اینکه بهطور واقعی سه میلیون تقاضا در بازار خودرو در لحظه نداریم؛ این اتفاق نشان میدهد بخش زیادی از این تقاضا، کاذب و ناشی از فاصله قیمتی بین قیمت عرضه و نرخ بازار آزاد است که نتیجه این تقاضای کاذب، ایجاد اثرات منفی در بازار است. او افزود: عرضه خودرو از طریق بورس میتواند تقاضای کاذب را از بین ببرد و بهتدریج متقاضی خودرو را به متقاضی واقعی تقلیل دهد و رانت توزیع شده را عملاً حذف کند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اعلام کرد: وقتی فاصله قیمتی در بازار خودرو وجود دارد، خودروسازان زیانده میشوند. لذا دولت برای جبران آن تسهیلات بانکی به خودروسازان پرداخت میکند؛ به این ترتیب هزینه عرضه خودرو، با قیمت پایینتر از بازار، مجدداً از جیب مردم، از طریق ایجاد تورم برداشته میشود. او، گفت: عرضه خودرو در بورس باعث شفاف شدن قیمتها، رقابتی شدن بازار و کاهش حاشیه سود دلالان میشود زیرا وقتی مشتری واقعی با قرعهکشی اسمش بیرون نمیآید، مجبور است خودرو را از دلال بخرد، لذا عمده مشتریان واقعی، خودرو را به قیمت بازار آزاد تهیه میکنند و در نهایت سود آن به جیب عدهای خاص رفته و از آن طرف هزینه رانت توزیع شده، از جیب عمده مردم، از طریق ایجاد تورم خارج میشود.
مرکز پژوهشهای مجلس، اعلام کرد: هویت صنعت خودرو ناشی از تغییرات سیاست کلان دولتها، دائماً دستخوش تغییر بوده و هرگز نتوانسته به هویت و چشماندازی واحد برای یک دوره بلندمدت دست یابد. به گزارش مناقصهمزایده، مرکز پژوهشهای مجلس، در گزارشی به آسیبشناسی ساختار تنظیمگری صنعت خودرو پرداخته است. در این گزارش تأکید شده که شرایط […]
عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: بقا و توسعه صنعت خودروسازی کشور نیازمند نظارت خاص دولت در زمان خصوصیسازی است. به گزارش خبرخودرو یوسف یحیاییحقیقی؛ درخصوص بند پیشنهادی وزارت صمت در طرح تحول خودرو مبنی بر اینکه «با هدف رقابتی ساختن خودروسازی و جلوگیری از انحصار در این […]
دیدگاه بسته شده است.