برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، راهکاری مؤثر برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری است که با حمایت دولت و توسعه زیرساختها، به بهبود سلامت عمومی و پایداری محیطزیست منجر میشود. به گزارش مناقصهمزایده، سجاد بهرامی؛ کارشناس امور شهری، در یادداشتی مطرح کرد: زمان آن فرا رسیده است که پایتخت، تبدیل به شهری برقی […]
برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، راهکاری مؤثر برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری است که با حمایت دولت و توسعه زیرساختها، به بهبود سلامت عمومی و پایداری محیطزیست منجر میشود. به گزارش مناقصهمزایده، سجاد بهرامی؛ کارشناس امور شهری، در یادداشتی مطرح کرد: زمان آن فرا رسیده است که پایتخت، تبدیل به شهری برقی و هوشمند شود. چون با تحقق این امر مهم، تهران باهدفتر و التزامبخشتر خواهد شد. خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیطزیست؛ مزایا و فواید بسیاری برای مشتریان و محیطزیست دارند. زایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامههای خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر را رونمایی کنند. بدینترتیب شرکتهای خودروسازی بزرگ تصمیم گرفتهاند که تغییر رویکرد داده و به سوی ساخت و طراحی خودروهای برقی، الکتریکی و هیبریدی بپردازند تا در سالهای آینده، مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند. امروزه در سراسر جهان اتوبوسهای برقی به یکی از مهمترین وسیلههایی برای افزایش کیفیت سیستم ناوگان حملونقل و همچنین کاهش انتشار آلودگی تبدیل شده است. اتوبوسهای برقی با عملکردی مناسب به یک راهکار عالی برای شهرهای بزرگ در سراسر جهان تبدیل میشوند تا ضمن بهبود کیفیت هوای شهری به کاهش هرچه بیشتر آلودگی صوتی نیز کمک کنند. آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای حاصل از وسایل نقلیه حملونقل عمومی و غیرعمومی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. سازمان بهداشت جهانی WHO تخمین میزند که حدود هفت میلیون نفر سالانه بر اثر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده جان خود را از دست میدهند و این آلودگیها ۹۰ درصد از جمعیت جهان را تحتتأثیر قرار میدهد. وجود مهدود بر فراز شهرهای صنعتی مانند تهران و آلودگی هوا ناشی از مصرف بیرویه سوختهای فسیلی، نرخ مرگومیر ناشی از بیماریهایی مانند سکته مغزی، بیماری قلبی، بیماری مزمن انسداد ریه، سرطان ریه و عفونتهای حاد تنفسی را افزایش میدهد. این سطح بالای درگیری با بیماریهای ناشی از آلودگی هوا باعث وارد شدن هزینههای جبرانناپذیر به سلامت عمومی جامعه شده و همچنین هزینههای درمانی گزافی را بر روی دست خانوادهها و سیستمهای سلامت میگذارد. در این بین استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مخصوصاً اتوبوسهای برقی یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش سطح آلودگی محیطزیست شهری است و همچنین میتواند به حفظ سلامت عمومی افراد جامعه کمک کند. اتوبوسهای برقی کارایی بالایی داشته و هزینههای عملیاتی کمتری نسبت به اتوبوسهای دیزلی دارند. صرفهجویی در سوخت خودروهای برقی نسبت به خودروهای با سوخت گازوئیل و فسیلی بسیار قابل توجه است و همچنین اتوبوسهای برقی با کمتر شدن قطعات متحرک سیستم پیشرانه به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند. با صرفهجویی در سوخت، تعمیر و نگهداری، این خودروها میتوانند میلیاردها تومان را در طول عمر فعالیت خود ذخیره کنند و این هزینههای صرفهجویی شده میتواند در بخشهای مختلف جامعه و همچنین سیستم حملونقل عمومی سرمایهگذاری شود. از نظر ایمنی اتوبوسهای برقی قابل اعتماد هستند و نرخ خرابی تقریباً مشابه یا شاید کمتری در مقایسه با سایر مدلهای فسیلی دارند. سواری آرام و روان آنها به مسافران این امکان را میدهد که استراحت کنند و به راحتی گفتگو کنند و نبود موتور دیزلی آلودگی صوتی را کاهش میدهد. علاوه بر این، اتوبوسهای داخل شهری و سرویسهای مدرسه اغلب در مناطق شلوغ استفاده میشوند و کودکان بهویژه در معرض اثرات منفی آلودگی مانند مشکلات تنفسی و آسم قرار میگیرند و همچنین براساس گزارشات، این آلودگیها اثر مستقیمی بر تمرکز کودکان داشته و باعث عملکرد ضعیف آنها در آزمون مدارس میشود. اتوبوسهای برقی بدون ایجاد گازهای گلخانهای و ذرات گردوغبار، هوای پاکتری را برای جوامع ما فراهم میکنند. خودروهای برقی حتی با در نظر گرفتن انتشار گازهای گلخانهای مربوط به برق مورد استفاده برای شارژ، نیز برتری خود را حفظ میکنند. بسیاری از اتوبوسهای حملونقل شهری در مدت روز کار میکنند و در زمانهای کم بار یعنی شبها در گاراژ شارژ میشوند. برای شرکتهایی که اتوبوسهای برقی را شارژ میکنند، این فناوری قابل اطمینان با کمک به مدیریت اوج تقاضا باعث پایداری شبکه شده و به یکپارچهسازی انرژیهای تجدیدپذیر کمک کند. در حالی که امیدواری زیادی درخصوص اتوبوسهای برقی وجود دارد، اما معایبی مانند قیمت بالاتر اتوبوسهای برقی، نیاز به زیرساختهای شارژ و محدود بودن برد وسایل نقلیه برقی باعث کند شدن رشد استفاده از این گونه محصولات در سیستم حملونقل کشور شده است. امید است که با حمایتهای دولت و همچنین با بهبود تکنولوژی اتوبوسهای برقی و استقرار جایگاههای شارژ، این چالشها هر روز کاهش پیدا کند. بیشک برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی به جهت مطلوبیت و در دسترس بودن یکی از اهداف مدیریت شهری است که به گفته مدیران شهری امسال بخش مهمی از آن به انجام خواهد رسید و با برقیسازی ناوگان حملونقل، دقت، پایش و خدمت رسانی در کلان شهر تهران تغییرات جدی را شاهد خواهد بود.
گروه خودرو- با توجه به موضوع برقیسازی ناوگان خودرویی کشور که یکی از اصلیترین برنامههای وزیر صمت برای صنعت خودرویی است، باید به بحث زیرساختها و انتقال تکنولوژی نیز نگاهی متفاوت در این خصوص داشت تا به شکل اصولی و درست وارد این حوزه قدم گذاشت. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا، حسن کریمیسنجری؛ مدیر […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع مصرف بالای سوخت در کشور توسط وسایل نقلیه با تکنولوژی قدیمی و کیفیت سوخت پایین که یکی از بزرگترین عوامل تولید آلایندگی است، باید این مسئله را در نظر گرفت که برقیسازی ناوگان خودرویی کشور بتواند از مسائل جلوگیری کند. اما در وهله اول باید زیرساختهای آن را توسعه […]
دیدگاه بسته شده است.