اصل اول دانشگاه ممتاز دنیا؛ پژوهش و تحقیق

معرفی دانشگاه‌های جهان اصل اول دانشگاه ممتاز دنیا؛ پژوهش و تحقیق ۸۵ جایزه نوبل سهم MIT! گروه دانش- از این پس تصمیم بر آن داریم در راستای آشنایی با دانشگاه‌های سطح ممتاز دنیا، هر هفته بر‌‌ترین دانشگاه‌های جهان از نظر موفقیت علمی را معرفی کنیم. در این شماره به سراغ دانشگاه MIT یا رویای تحصیل مهندسان […]

معرفی دانشگاه‌های جهان

اصل اول دانشگاه ممتاز دنیا؛ پژوهش و تحقیق

۸۵ جایزه نوبل سهم MIT!

گروه دانش- از این پس تصمیم بر آن داریم در راستای آشنایی با دانشگاه‌های سطح ممتاز دنیا، هر هفته بر‌‌ترین دانشگاه‌های جهان از نظر موفقیت علمی را معرفی کنیم.

در این شماره به سراغ دانشگاه MIT یا رویای تحصیل مهندسان دنیا خواهیم رفت. دانشگاهی که با نام کامل انستیتو فناوری ماساچوست در آمریکا قراردارد و در رده‌بندی‌های مؤسسات علمی مختلف به عنوان بر‌‌ترین دانشگاه دنیا شناخته شده است.

مؤسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) مشهور به ام‌آی‌تی، دانشگاه خصوصی واقع در شهر کمبریج، در ایالت ماساچوست آمریکا است، که دارای ۵ دانشکده اصلی، یک کالج و ۳۲ گروه آموزشی می‌باشد.

تغییر رتبه در سال‌های اخیر

این دانشگاه یکی از مهم‌ترین مراکز علمی تحقیقاتی در آمریکا و جهان به‌شمار می‌رود. دانشگاه ام‌آی‌تی همه ساله به‌عنوان بهترین دانشگاه مهندسی جهان انتخاب می‌شود. ام‌آی‌تی در سال ۲۰۱۲ طی الگوی تحقیقاتی انجام شده توسط مؤسسه QS برای رتبه‌بندی کلی دانشگاه‌ها، در رتبه اول بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت. در سال۲۰۱۴ رتبه این دانشگاه در نظام رتبه‌بندی دانشگاه شانگهای، در زمینه مهندسی و علوم کامپیوتر، نخست و در رتبه‌بندی کلی، در جایگاه سوم دانشگاه‌های جهان است.

مساحت پردیس دانشگاه در شهر کمبریج ۰٫۷ کیلومتر مربع می‌باشد که مقابل فاصله حدود یک مایلی رود معروف «چارلز» واقع شده است. پردیس دانشگاه توسط خیابان «ماساچوست» به دو قسمت تقسیم می‌شود و پل «هاروارد» به آن متصل است.

انستیتو فناوری ماساچوست یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در کمبریج ایالت ماساچوست آمریکاست. این دانشگاه در سال ۱۸۶۱ میلادی درپی گسترش فرایند صنعتی شدن آمریکا مدل دانشگاه پلی تکنیک اروپا را در پیش گرفت و روی دستورالعمل آزمایشگاهی علوم کاربردی و مهندسی تأکید کرد.

از دانش‌آموختگان ‌ام‌آی‌تی در سیاست ایران می‌توان به وزیر سابق امور خارجه ایران. رییس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران؛ دکتر علی‌اکبرصالحی اشاره کرد.

یکی از نکات مهم و به عبارتی بهترین دلیل این دانشگاه برای حفظ عنوان بر‌‌ترین دانشگاه جهان در سال ۲۰۱۷ (براساس رده بندی QS) وجود تحقیقات وسیع و فارغ‌التحصیلانی هوشمند است. تا سال ۲۰۱۵ میلادی ۸۵ برنده جایزه نوبل، ۵۲ برنده مدل ملی علوم در آمریکا، ۳۴ فضانورد، ۱۹ برنده جایزه تورینگ و… از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. علاوه بر آن این فارغ‌التحصیلان در سراسر نقاط دنیا به افرادی تأثیر‌گذار تبدیل شده‌اند و برای مردم نام‌های آشنایی هستند. علی‌اکبرصالحی، وزیر امور خارجه پیشین و رییس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران، کوفی‌عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا، بن‌برنانک، رییس سابق فدرال رزرو و…برخی از فارغ‌التحصیلان برتر آن هستند.

ورود به MIT

دانش‌آموزانی که قصد ورود به MIT را دارند باید علاوه بر نمرات و معدل در دو آزمون ACT و SATنیز نمره قبولی دریافت کنند. آزمون ACTدر حقیقت سنجش آمادگی دانش‌آموز برای ورود به کالج در دانشگاه‌های آمریکا است. این آزمون به صورت تستی و در ۴ حوزه زبان انگلیسی، ریاضی، خوانش و علوم برگزار می‌شود.

آزمون دیگر که SAT نامیده می‌شود در بازه زمانی سه ساعت و ۴۵ دقیقه است که ۳ حوزه خوانش متون ادبی، ریاضی و انشا را دربر می‌گیرد. هدف از طراحی این آزمون سنجش مهارت‌های تحلیلی و تفکری دانش‌آموزان است. همچنین دانش‌آموزان برای ورود به این دانشگاه باید در ریاضیات نمره «عالی» دریافت کرده باشند.

دانش‌آموزانی که انگلیسی زبان نیستند باید نمره قبولی در آزمون تافل و دو آزمون SAT(یکی در ریاضی و دیگری در علوم) دریافت کرده باشند.

دولت تأمین‌کننده اصلی بودجه‌های تحقیقات

در سال ۱۹۳۴ میلادی MIT عضو بنیاد دانشگاه‌های آمریکا شد و از آن زمان دانشگاهی تحقیق محور با حجم بالایی از فعالیت‌های تحقیقاتی است. به‌طوری که هزینه تحقیقات آن در ۲۰۰۹ میلادی به ۷۱۸٫۲ میلیون دلار بالغ شد. البته دولت فدرال آمریکا منبع اصلی تأمین بودجه‌های تحقیقاتی دانشگاه است. به‌طوری که در سال ۲۰۱۱ میلادی وزارت بهداشت و خدمات درمانی ۲۵۵٫۹، وزارت دفاع ۹۷٫۵، وزارت انرژی ۶۵٫۸میلیون، بنیاد ملی علوم۶۱٫۴ و ناسا ۲۷٫۴ میلیون دلار به این دانشگاه کمک کردند.

این دانشگاه قدیمی در عصر حاضر فعالیت‌های تحقیقاتی خود را گسترش داده است. علاوه برساختن پردازنده‌های مربوط به فناوری کامپیوتر و شبکه‌های نوین، دانشجویان و کارمند و اعضای هر دانشگاه برخی از قدیمی‌‌‌ترین نسخه‌های بازی‌های کامپیوتری مانند Spacewar را تهیه کرده‌اند. بخش اعظم فرهنگ هکر‌‌ها در دنیای معاصر نیز در این دانشگاه ایجاد شد.

راکتور هسته‌ای و تونل بادی در پردیس MIT

ساختمان پردیس یا همان Paradise این دانشگاه در سال ۱۹۱۶ ساخته شده است. البته با وجود کاهش حمایت‌های مالی دولت از این دانشگاه در ۲۵ سال اخیر، MIT برنامه گسترش پردیس‌های خود را اجرا کرده است. ساختمان خوابگاه‌ها و ورزشگاه‌هایی در همین راستا ساخته شده‌اند. همچنین چند ساختمان برای انجام تحقیقات درحوزه‌های زیست شناسی، علوم مغزی و شناختی، ژنومیک، بیوتکنولوژی و تحقیقات سرطانی را احداث کرده است. یکی از نکات جالب درباره پردیس این دانشگاه وجود یک راکتور هسته‌ای است که از قدرتمند‌‌ترین راکتورهای دانشگاهی در آمریکا به حساب می‌آید. یکی دیگر از ساختار جالب این دانشگاه تونل بادی و یک مخزن بوکسل برای آزمایش طرح‌های کشتی و ساختارهای دریایی است. پردیس این دانشگاه نیز از سال ۲۰۰۵ میلادی مجهز به اینترنت بی‌سیم است و شامل ۳ هزار نقطه دسترسی است و ۸۷۰ هزار متر مربع از پردیس را دربرمی‌گیرد.

برنامه‌های فشرده درسی

این دانشگاه برنامه‌های متنوعی برای دوره کارشناسی دارد. تمام دانشجویان دوره کارشناسی باید یک برنامه درسی به نام «ملزومات کلی انستیتو» را بگذارنند. ملزومات بخش علوم به‌طور کلی در سال اول تکمیل می‌شود زیرا پیش شرط حضور در رشته‌های مهندسی و علوم است. این برنامه شامل دو واحد فیزیک، دو. واحد ریاضیات، یک واحد شیمی و یک واحد زیست‌شناسی است. رشته‌های علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی نیز شامل ۸ واحد دروس علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی است. شیوه تدریس در این دانشگاه به‌طور کلی ترکیبی از سخنرانی، قرائت متون توسط استادیار یا دانشجویان فارغ‌التحصیل، جلسات هفتگی حل مشکلات و آزمون‌های دوره‌ای است. جالب آن‌که کارشناسان آموزشی حجم تراکم متون تدریسی در دانشگاه MIT را به نوشیدن آب از شلنگ آتش‌نشانی تشبیه کرده‌اند!

هزینه‌های تحصیل

در سال ۲۰۱۲ میلادی هزینه دانشگاه در مقطع کارشناسی به‌طور کلی ۴۰۷۳۲ دلار و هزینه‌های سالانه ۵۲۵۰۷ دلار تخمین زده شد. این درحالی است که ۶۲ درصد دانشجویان آن از کمک هزینه‌های مالی به شکل بورسیه و وام‌های دانشجویی از سوی مؤسسات فدرال و ایالتی دریافت کردند. در سال تحصیلی ۲۰۱۲-۲۰۱۱ میلادی ۶۵۱۰ دانشجوی کارشناسی در این دانشگاه فعال بودند که ۴۵ درصد آنان زن بودند. این دانشجویان از ۵۰ ایالت آمریکا و ۱۱۵ کشور خارجی در MIT گردهم جمع شده‌اند. جالب آن‌که ۹۷ درصد این دانشجویان این دانشگاه جزو ۱۰ دانش‌آموز برتر کلاس خود در دبیرستان بوده‌اند.

ساختار دانشگاه

MIT یک سازمان غیرانتفاعی است که هیأت امنا به نام شرکت MIT برآن نظارت می‌کنند.هیات کنونی شامل ۴۳ عضو است که برای مدت ۵ سال انتخاب می‌شوند. همچنین دارای ۲۵ عضو دائمی است که تا تولد ۷۵ سالگی‌شان می‌توانند عضو هیأت امنا باقی بمانند. همچنین MIT دارای ۵ دانشکده علوم، مهندسی، معماری و برنامه‌ریزی، مدیریت و دانشگاه علوم انسانی و هند و علوم اجتماعی است. همچین یک کالج علوم درمانی و فناوری دارد. جالب آن‌که در اینجا دانشکده حقوق و پزشکی وجود ندارد.

منابع:

خبرگزاری مهر

ویکیپدیا

 

مجله تایم