مهدی قرهداغلی- نشست خبریای با موضوع بررسی آخرین وضعیت صنعت قطعهسازی خودرو، موانع، مشکلات و ارائه راهکارهای مؤثر، در محل انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور با حضور اعضای هیئتمدیره این انجمن و اصحاب رسانه برگزار شد. یکی از محورهای اصلی این نشست، نامه بیش از ۱۰۰ قطعهساز بزرگ کشور به رئیسجمهور بود که […]
مهدی قرهداغلی- نشست خبریای با موضوع بررسی آخرین وضعیت صنعت قطعهسازی خودرو، موانع، مشکلات و ارائه راهکارهای مؤثر، در محل انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور با حضور اعضای هیئتمدیره این انجمن و اصحاب رسانه برگزار شد. یکی از محورهای اصلی این نشست، نامه بیش از ۱۰۰ قطعهساز بزرگ کشور به رئیسجمهور بود که در آن به معضل واردات قطعات خودرو از چین اشاره شده است. به گزارش مناقصهمزایده، حسین اخوان؛ نائبرئیس انجمن قطعات و مجموعههای خودروی کشور، در نشست خبری اعضای هیئت رئیسه انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، با اشاره به برخی از اقدامات وزارت صمت در حوزه خودرو، گفت: افزایش قیمت خودرو از ۱۸ ماه پیش مصوب شده بود اما مصوبه ابلاغ و اجرایی نمیشد که مصوبه بالاخره در دولت چهاردهم و چندی پیش ابلاغ و اجرایی شد که این موضوع میتواند نتایج خوبی در وضعیت تولید و به عبارتی افزایش تولید خودرو داشته باشد. نائب رئیس انجمن قطعات و مجموعههای خودروی کشور، با اشاره به کاهش شش درصدی تولید، بیان داشت: پیرو افزایش قیمت میتوان امیدوار بود که تولید افزایش یابد و افزایش تولید نیز باعث کاهش قیمت و نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار میشود. وی بیان داشت: ۷۰۰ هزار خودرو در پارکینگهای مردم بهعنوان کالای سرمایهای وجود دارد که کاهش قیمت خودرو در بازار میتواند، این خودرو را وارد بازار کند و منجر به کاهش قیمتها شود. اخوان؛ درباره مطالبات قطعهسازان از خودروسازان، بیان داشت: بعد از افزایش قیمت خودرو مقرر شد که بخشی از مطالبات قطعهسازان پرداخت شود. در حالحاضر مطالبات قطعهسازان از خودروسازان ۱۰۰ همت است که ۳۰ همت مطالبات سررسید شده است. وی گفت: ظرفیت تولید قطعهسازان کشور برای تولید دو میلیون خودرو در سال است که اگر مطالبات معوق پرداخت شود، تولید قطعهسازان نیز افزایش مییابد. البته خودروسازان قول دادهاند که تا پایان ماه جاری بخشی از مطالبات معوق قطعهسازان را پرداخت کنند. وی در ادامه، با اشاره به نامه انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو به رئیسجمهور، بیان داشت: در گردهمایی قطعهسازان این نامه به امضای ۱۰۰ شرکت قطعهساز رسید که در این نامه مشکلات قطعهسازان از جمله پرداخت مطالبات قطعهسازان، قراردادهای یکجانبه خودروسازان، عدم تأمین ارز مورد نیاز این صنعت و… مطرح شده است. در این نامه عنوان شده است که قطعاً در صورت اصلاح سیاستهای کلان خودروسازان، امکان افزایش تیراژ تولید خودرو به رکورد شش هزار دستگاه در روز، همانند دهه ۸۰، توسط قطعهسازان خودروی کشور امری قابل دستیابی است. نائبرئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، افزود: برای تولید مطابق با ظرفیت نیازمند نقدینگی و همچنین تأمین مواد اولیه هستیم. امیدواریم با افزایش تولید خودرو تا آخر سال بتوانیم کاهش تولید قطعات را جبران کنیم. اخوان؛ در ادامه به بازگشت کمیته تخصیص ارز به سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: از تصمیمات و اقدامات خوبی که اخیراً در وزارت صمت اتخاذ شده است، این موضوع است زیرا برای تخصیص ارز نیاز به چانهزنی زیادی بود بهطوری که قطعهسازان و خودروسازان در چهار ماه ابتدای امسال هیچ ارزی دریافت نکرده بودند. فرهاد بهینا؛ در ادامه این نشست خبری، با اشاره به جزئیات توافقات خودروسازان و قطعهسازان برای افزایش کیفیت خودرو، به دنبال رشد ۳۰ درصدی قیمت کارخانهای خودرو، بیان داشت: پیرو جلسهای که با حضور قطعهسازان برگزار شد، نامهای به امضای بیش از ۱۰۰ قطعهساز بزرگ خطاب به رئیسجمهور ارسال شد که در حالحاضر شاهد اقداماتی از سوی دولت در این خصوص هستیم. وی افزود: اگر رشد تیراژ و افزایش کیفیت خودرو اتفاق نیفتد، افزایش قیمت خودرو باعث نارضایتی مردم میشود زیرا با افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو انتظار مردم نیز از این صنعت افزایش یافته است. بهنیا؛ با بیان اینکه رئیس سازمان توسعه و نوسازی صنایع در پاسخ به نامه قطعهسازان اعلام کرد که هشت همت به دو شرکت خودروسازی (ایرانخودرو و سایپا) پرداخت میشود و واردات قطعات مشابه تولید داخلی ممنوع میشود، ضمن اینکه برای ارتقای کیفیت خودرو نیز برنامهای تنظیمی درست خواهد داشت و اصلاح تخصیص ارز نیز انجام خواهد شد. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، با اشاره به جلسهای که اخیراً قطعهسازان با یکی از خودروسازان داشته است، گفت: در آنجا بحث کیفیت قطعات مطرح شد. وقتی قطعهای در صنعت خودروسازی مشکل داشته باشد، موضوع به قطعهساز اعلام میشود تا آن را اصلاح کند اما اکنون به این موضوع توجه چندانی نمیشود و در نهایت هم موضوع منجر به جرایم سنگین قطعهساز میشد. بنابراین در جلسه روز گذشته مقرر شد دستورالعمل دریافت قطعات از قطعهساز و رسیدگی به مشکلات کیفی به شکل مهندسی پیگیری شود. وی در ادامه، بیان داشت: برای تخصیص هشت همت به خودروسازان باید زمان مشخص تعیین شود تا تکلیف قطعهسازان نیز مشخص شود. بهنیا؛ بیان داشت: اخیراً برخی قطعهسازان قراردادهای شش ماهه با خودروسازان با رشد قیمت ۱۳ تا ۱۷ درصدی امضاء کردهاند که با توجه به افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو، سهم قطعهسازان بهدرستی پرداخت نشده است. لذا انتظار داریم در نیمه دوم سال راهکار مفیدی ارائه شود تا این اتفاقات تکرار نشود. وی با اشاره به واردات قطعات چینی، بیان داشت: در نامه ارسالی به رئیسجمهور هم به این موضوع اشاره شده است. البته ما با واردات در شرایط عادلانه هیچ مشکلی ندارم. لذا اگر قرار است واردات انجام شود، باید مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعهسازی مطابق با نرخ قطعات چینی قیمتگذاری شود و نرخ بهره بانکی نیز براساس نرخ جهانی باشد. وی با اشاره به افزایش دو برابری قیمت آلومینیوم در یک سال گذشته، افزود: خودرو از پنج ماده اولیه فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پتروشیمی و شیشه تشکیل میشود که میانگین افزایش قیمت این کالاها در یک سال گذشته ۵۰ درصد بوده است که تأثیر آن در قیمت قطعات و قیمت خودرو بسیار مشهود است. دور باطل این قضیه از آنجا شروع میشود که به محض افزایش قیمت خودرو، تولیدکنندگان مواد اولیه نیز قیمتها را افزایش میدهند. دبیر انجمن قطعهسازان، بیان داشت: در جلسه اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که باید برای قیمت مواد اولیه فکری شود زیرا قیمت مواد اولیه داخلی ۲۵ درصد بالاتر از نرخ جهانی است. وی افزود: البته این موضوع فقط در مورد قطعهسازان صدق نمیکند و درخصوص تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز صادق است. سازوکاری که مجلس در ابتدای روی بورس کالا اجرایی کرده است منجر به آن شده که خودکفایی در تولید هر کالایی باعث گرانتر شدن آن کالا میشود. بیگلو؛ بیان داشت: در حالحاضر ارز محاسباتی در خرید مواد اولیه بیش از ۷۰ هزار تومان است اما ارز محاسباتی (نیمایی) در خرید مواد اولیه چینی حدود ۵۰ هزار تومان است که این موضوع باعث میشود خرید قطعات از چین مقرون بهصرفهتر باشد. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، با اشاره به گشایشهای صورت گرفته در رفع مشکلات صنعت قطعهسازی، بیان داشت: قیمت فروش قطعات برای ۸۰ درصد قطعهسازان در قرارداد با شرکتهای خودروساز تعدیل شده هرچند ممکن است رقم مطلوبی نباشد. وی بیان داشت: واردات قطعات چینی و مونتاژکاری نتیجهای جز خارج شدن ارز از کشور ندارد. از ابتدای امسال تاکنون ۷٫۵ میلیارد دلار به صنعت خودروسازی اختصاص یافته که بیش از چهار میلیارد دلار به خودروهای مونتاژی اختصاص یافته است. بیگلو؛ بیان داشت: مشکلات موجود سبب شده تا قیمت قطعات و مواد اولیه وارداتی از چین حدود ۴۰ درصد ارزانتر از تولید داخلی باشد. بنابراین رشد قیمت مواد اولیه داخلی، و رشد ۳۰ درصدی قیمت خودرو حاصلی برای صنعت خودروسازی کشور ندارد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، به وضعیت مدیران خودروسازان در دولت جدید اشاره کرد و اظهار داشت: حجم کل مطالبات زنجیره تأمین خودروسازی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که از این مبلغ، بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق تعیینتکلیف نشده است. البته بخشی از این رقم ۱۰۰ […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع تولید خودرو در صنعت کشور، یکی از اصلیترین صنایع وابسته به این حوزه، صنعت قطعهسازی است که هر ساله با موانع و مسائل گوناگونی دستوپنجه نرم میکند. برای به حرکت ماندن چرخ این صنعت، یکی از ضروریترین موارد، این است که باید هرچه سریعتر به مرتفع کردن مطالبات قطعهسازان […]
دبیر انجمن قطعهسازان کشور، با اشاره وضعیت نگرانکننده و بحران مالی قطعهسازان با توجه به افزایش حجم مطالبات، خواستار یک برنامه مشخص از سوی خودروسازان برای پرداخت مطالبات شد. به گزارش مناقصهمزایده، منصور منصوری؛ با اشاره به افزایش حجم مطالبات سازندگان و بروز بحران نقدینگی در صنعت قطعهسازی کشور، تأکید کرد: این شرایط در حالی […]
گروه خودرو- قطعهسازی از صنایع وابستهای است که از ارکان مهم خودروسازی هرکشوری به حساب میآید. این صنعت در کشور ما نیز از اهمیت بهسزایی برخودار است که با چالشهای مختلفی روبهروست. یکی از این چالشها طی چند سال اخیر، مطالباتشان از خودروسازان بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص؛ رضا رضایی؛ عضو انجمن […]
دیدگاه بسته شده است.