چه موانعی عامل توقف تحقق هدف‌گذاری در صنعت موتورسیکلت شده؟

گروه خودرو- با توجه به اینکه صنعت موتورسازی در کشور بعد از خودرو را، می‌توان دیگر بازوی صنعت دانست که کماکان در این حوزه نیز تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز با مشکلات گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کم‌کم نیز شاهد آن هستیم که موتورسازی نیز مانند صنعت خودرو در حال درجا زدن و اسیر برندهای چینی شده […]

گروه خودرو- با توجه به اینکه صنعت موتورسازی در کشور بعد از خودرو را، می‌توان دیگر بازوی صنعت دانست که کماکان در این حوزه نیز تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز با مشکلات گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کم‌کم نیز شاهد آن هستیم که موتورسازی نیز مانند صنعت خودرو در حال درجا زدن و اسیر برندهای چینی شده است. از سوی دیگر نیز با نگاه نصفه و نیمه به این صنعت مواجه هستیم که همین امر سبب گشته تا سرعت پیشرفت در آن از حد معمول خود پایین‌تر باشد و اعمال سیاست‌های اشتباه مانع رشد این صنعت باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، بهمن ضیامقدم؛ دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، محدودیت‌های ارزی را چالش اصلی تولیدکنندگان موتورسیکلت در شرایط فعلی عنوان و بیان کرد: محدودیت در تخصیص ارز مانع تحقق هدف‌گذاری تولید در صنعت موتورسیکلت شده است. وی با اشاره به تولید ۴۰۱ هزار دستگاه موتورسیکلت در هشت ماه نخست امسال، اظهار داشت: به‌رغم برنامه‌ریزی برای تولید ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سال‌جاری، اما به دلیل محدودیت‌های تخصیص ارز تنها نیمی از این برنامه تاکنون محقق شده است. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، با بیان اینکه محدودیت‌های ارزی به چالش جدی برای تولیدکنندگان موتورسیکلت تبدیل شده است، تصریح کرد: وزارت صمت به‌رغم وجود مشکلات ارزی و قوانین صادرات و واردات تاکنون کمال همکاری را با تولیدکنندگان موتورسیکلت داشته، اما عدم تأمین ارز مورد نیاز گریبان این صنعت را گرفته و تولیدکنندگان را نسبت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی تولید در ماه‌های آینده ناتوان کرده است. ضیامقدم؛ با اشاره به اینکه تخصیص ارز به صنعت موتورسیکلت در سال‌جاری حدود ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده است، یادآور شد: میانگین ارزبری هر محصول بین ۸۰۰ هزار دلار برآورد شده که متأسفانه این موضوع محقق نشده است، کمااینکه این مشکل در سال گذشته نیز وجود داشته است. همچنین محمدتقی زردوز؛ رئیس هیئت مدیره قطعه‌سازان و مجموعه‌سازان موتورسیکلت کشور، در گفتگو با خبرنگار پرشین‌خودرو، با اشاره به ایجاد سازوکارهای لازم برای افزایش سهم داخلی‌سازی در صنعت موتورسیکلت، تصریح کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته عمده نیاز بازار موتورسیکلت در کشور وارد شده است‏ اما اکنون با توجه به شرایطی که در بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز موتورسیکلت پیش آمده‏، الزامی را برای صنعت ایجاد می‌کند که آنچه در داخل قابل تولید است دیگر واردات نشود. وی با اشاره به مزیت‌های کشور افزود: هم‌اکنون ما در زمینه انرژی، نیروی کار، حقوق و دستمزد و مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و حتی آلومینیوم مزیت رقابتی در مقایسه با چین داریم و اگر از این مزیت‌های رقابتی بتوانیم به‌درستی استفاده کنیم به خوبی می‌توانیم در بسیاری از قطعات با کشورهای مدعی این صنعت رقابت کنیم و در نهایت صنعت موتور را از وابستگی به واردات و ارزبری خارج کنیم. این مقام صنفی در انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت، با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد قطعات مورد نیاز موتورسیکلت‌ها، قابل ساخت در داخل است، ادامه داد: سیاست دستیابی به عمق داخلی‌سازی در این صنعت هم‌اکنون در کشور شکل گرفته است به‌طوری که در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با هدف داخلی‌سازی قطعات موتورسیکلت و تقویت آن میان وزارت صمت، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و انجمن تولید قطعه‌سازان منعقد شده است. زردوز؛ تأکید کرد: تمام الزامات قانونی در این زمینه باید تدوین و پیاده‌سازی شود تا صنعت موتورسیکلت از این بی‌برنامگی و بهم‌ریختگی بی‌رویه نجات یابد از اینرو امیدواریم با گام‌های اولیه و تفاهمات صورت گرفته این حرکت ظرف یک تا دو سال آینده به نتایج مطلوبی برسد. وی با اشاره به عمق داخلی‌سازی در صنعت موتورسیکلت، گفت: در حال‌حاضر بومی‌سازی در این صنعت و در برخی موتور‌ها ۱۰ درصد، در برخی ۲۰ درصد و در برخی‌ها هم به ۵۰ درصد رسیده است و امیدواریم در گام‌های بعدی و آغاز داخلی‌سازی چهار پلتفرم بنزینی CDI، باکسر، ایروکس و کلیک و یک پلتفرم برقی که در آینده استارت آن زده می‌شود به سهم داخلی‌سازی حدود ۶۵ درصدی در این صنعت دست یابیم. رئیس هیئت مدیره قطعه‌سازان و مجموعه‌سازان موتورسیکلت کشور، همچنین از برنامه تولید ۱۰۰ درصدی انجین در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: تولید انجین و همچنین ABS و CBS آخرین قطعاتی هستند که باید داخلی‌سازی آن‌ها به جریان بیفتد و خوشبختانه اراده بسیار جدی و همکاری گروهی در این داخلی‌سازی شکل گرفته و طرح بسیار خوبی برای ساخت انجین با همکاری چند شرکت قطعه‌ساز آماده شده و کار مهندسی جدی در حال انجام است و استاندارد‌ها در حال نهایی شدن است تا براساس یک استاندارد قابل قبول و جهانی طراحی آن به نحوی انجام شود که تولید انجین در قالب یک کارخانه عملیاتی شود. زردوز؛ افزود: هم‌اکنون عمده قطعات انجین در داخل تولید می‌شود منتهی باید نقشه مهندسی و فنی آن تهیه شود و قرارداد‌ها منعقد شود و قطعات آن تأمین و انجین به تولید برسد این کار مدیریتی و بازرگانی و مهندسی توسط یک تیم در حال اجراست و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده خبرهای خوبی برای بومی‌سازی ۱۰۰ درصد انجین در داخل کشور خواهیم داشت. وی همچنین به توان قطعه‌سازی کشور در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: چنانچه توان قطعه‌سازان در این صنعت توسعه پیدا کند می‌توانیم از هم‌اکنون براساس نیاز بالای ۵۰ درصد قطعات را به‌طور کامل در داخل کشور هم به لحاظ کیفی و رقابت و قیمت تأمین کنیم به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال با افزایش تولید نسبت به سال گذشته به حدود ۷۰۰ هزار موتورسیکلت دست یابیم و با بهبود این روند امکان نوسازی در این صنعت و جایگزینی با محصولات با کیفیت و قیمت مناسب‌تر فراهم شود.