دهدشتی:مصوبات دولت‌‌ها روی کاغذ است

  عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با تأکید بر این‌که محیط زیست از اقتدار لازم برای مقابله با ریزگرد‌ها برخوردار نیست، گفت: مصوبات دولت‌‌ها برای مقابله با ریزگرد‌ها کاغذی است. به گزارش خانه ملت، سیدحسین دهدشتی درباره اظهارات مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان مبنی بر این‌که ریزگرد‌ها تا ۲ دهه دیگر مهار نمی‌شود، گفت: […]

 

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس با تأکید بر این‌که محیط زیست از اقتدار لازم برای مقابله با ریزگرد‌ها برخوردار نیست، گفت: مصوبات دولت‌‌ها برای مقابله با ریزگرد‌ها کاغذی است.

به گزارش خانه ملت، سیدحسین دهدشتی درباره اظهارات مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان مبنی بر این‌که ریزگرد‌ها تا ۲ دهه دیگر مهار نمی‌شود، گفت: متأسفانه اجرای سیاست‌های غلط در برداشت آب از سرچشمه‌ها، خشک شدن تالاب‌ها و خشکسالی‌ها در طی چند سال گذشته منجر به افزایش ریزگرد‌ها شده است، البته بسیاری از مدیران و مسؤولان نسبت به چند سال آینده حوزه محیط‌زیست نگاه جامعی ندارند و بیش‌تر به حال حاضر توجه می‌کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که هیچ توجهی از سوی سازمان محیط‌زیست به تغییر اقلیم‌‌ها صورت نمی‌گیرد، افزود: به‌طور حتم بحث‌های توسعه‌ای باید با رعایت مسایل زیست‌محیطی انجام شود که متأسفانه در کشور ما به این شکل نیست به‌طوری که شاهدیم کارکرد وزارت نفت درحال حاضر در خوزستان با بحث‌های زیست‌محیطی منافات بسیاری دارد به عبارت بهتر حفرچاه‌های نفت باعث خشکاندن بخش وسیعی از تالاب‌ها شده است.

وی با تأکید بر این‌که اعمال سیاست‌های غلط حوزه محیط زیستی طی چند دهه رخ داده است، تصریح کرد: البته این سیاست‌های غلط در دولت گذشته برای تولید بیش‌تر نفت شدت پیدا کرد، بنابراین سازمان محیط‌زیست به عنوان متولی اصلی باید با نگاه ویژه و کلان وزارتخانه‌های مختلف را متقاعد به رعایت مسایل محیط‌زیستی در جهت کاهش ریزگرد‌ها می‌کرد اما مسؤولان این سازمان طی چند سال گذشته کارکرد قابل قبولی نداشته است.

دهدشتی با بیان این‌که مصوبات در حوزه مقابله با ریزگرد‌ها در دولت‌های نهم و دهم تنها روی کاغذ ماند، افزود: در دولت یازدهم نیز تاکنون مصوبات بسیاری مطرح شده اما به دلیل کمبود اعتبارات عملیاتی نشده است، البته اقداماتی در این دولت مانند افزایش حقابه تالاب‌ها صورت گرفت که بسیار ناچیز است، اما در بخش حل منشأ خارجی ریزگرد‌ها که ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده ورود جدی نداشته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان این‌که عامل حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد ریزگرد‌ها داخلی بوده است، گفت: در این زمینه هم اقدامات چند سال گذشته به منظور کاهش ریزگرد‌ها بسیار محدود بوده به‌طوری که می‌توان گفت مصوبات تنها در حد حرف بوده و هیچ اقدام عملی قابل قبولی صورت نگرفته است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: برای انجام وظایف وزارتخانه‌ها در جهت کاهش ریزگردها، سازمان محیط زیست باید اقتدار لازم در مسؤولان این سازمان وجود داشته باشد هرچند که این اقتدار تاکنون در محیط زیست دیده نشده و در بسیاری شرایط مسامحه می‌کند.

لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با بیان این‌که بیابان‌زدایی در استان روند کندی دارد، گفت: اگر عملیات مالچ‌پاشی و نهال‌کاری به همین صورت پیش برود تا یکی دو دهه دیگر نیز نمی‌توان کانون‌های گرد و غبار خوزستان را مهار کرد.