«تنگ کافری» مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت

«تنگ کافری» مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت ناصر بهزادفر- تنگ کافری در۵۵ کیلومتری مسیر جاده ایلام – دره‌شهر و ۱۵ کیلومتری شهرستان بدره واقع است. طول تنگه در حدود دوکیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا حدوداً ۷۰۰متر است. در یک کیلومتری مدخل ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار گرفته است. جنگل‌های وسیع بلوط و ون […]

«تنگ کافری» مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعت

ناصر بهزادفر- تنگ کافری در۵۵ کیلومتری مسیر جاده ایلام دره‌شهر و ۱۵ کیلومتری شهرستان بدره واقع است.

طول تنگه در حدود دوکیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا حدوداً ۷۰۰متر است. در یک کیلومتری مدخل ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار گرفته است.

جنگل‌های وسیع بلوط و ون و کرف و گونه‌های جانوری مانند سنجاب ایرانی جذابیت‌های دیگری است که در این منطقه قابل مشاهده است.

رودخانه «وبه» در این تنگه جریان دارد که پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می‌ریزد. آثاری از معماری صخره‌ای دوران پیش از تاریخ در این تنگه به چشم میخورد که نشان از قدمت و اهمیت آن دارد. رودخانه داخل تنگ از کلم سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از آن در شمال تنگ به رودخانه سیمره می‌ریزد.

با توجه به این‌که سد «هینی‌مینی» آبگیری شده بر اثر عقب‌نشینی آب که قبلاً تنگه کافری به تنگ برنجان در عرب رودبار که رودخانه سیمره از آن می‌گذرد و قابل عبور بود بر اثر آبگیری سد هم‌اکنون غیرقابل عبور شده است.

چشم‌انداز زیبای این تنگ از مسیر رودخانه با جاذبه‌هایی کم‌نظیر همراه است. با صورت صعود از دیواره تنگ، مناظری بس دل‌انگیز و تماشایی در پیش چشم قرار می‌گیرد. این مناظر در واقع هدیه‌ای از طبیعت این منطقه و استان ایلام برای دوستداران طبیعت است.

بهار و تابستان از بهترین زمان‌های دیدار از این جاذبه طبیعی است.

مسیر دسترسی

تنگ کافری در ۳ کیلومتری شمال شهرستان ولی عصر در جاده ایلام به دره‌شهر واقع شده است.

منابع:

سیری در ایران

کویر‌ها و بیابان‌های ایران

 

انجمن کوهنوردان زاگرس ایلام