معادن فلزی بخش خصوصی را صدا می‌زنند

معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور: معادن فلزی بخش خصوصی را صدا می‌زنند معاونت اکتشافات این سازمان با بیان این‌که معادن فلزی ایران نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توانمند دارند، گفت: تجربه واگذاری معدن سرب و روی مهدی‌آباد به بخش خصوصی می‌تواند در معادن طلا هم تکرار شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از […]

معاونت اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور:

معادن فلزی بخش خصوصی را صدا می‌زنند

معاونت اکتشافات این سازمان با بیان این‌که معادن فلزی ایران نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توانمند دارند، گفت: تجربه واگذاری معدن سرب و روی مهدی‌آباد به بخش خصوصی می‌تواند در معادن طلا هم تکرار شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، بهروز برنا، با بیان این‌که معادن فلزی برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌های زیادی دارد و ایران به لحاظ ظرفیت‌های معدنی از ذخایر ارزشمند بسیاری برخوردار است، افزود: با توجه به این‌که مجموع تولید جهانی طلا در سال ۲۰۱۶ به ۳۱۰۰ تن رسیده اگر یک درصد این تولید سهم ایران باشد، باید میزان طلای تولیدی ما به ۳۱ تن برسد که تحقق این امر نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری در معادن طلا دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: ضمن این‌که کمربند ۲۵۰۰ کیلومتری ارومیهـ دختر شناخته‌شده‌‌ترین کمربند مس و طلا و کمربند آهن معروف به اورال عمان را در اختیار داریم.

به گفته برنا، هنوز با برخی از کشورهای قاره آسیا میزان تولید طلایمان فاصله بسیاری دارد در حالی که می‌توان با ورود بخش خصوصی توانمند در زمینه معادن طلا، ایران هم در صنعت طلا رشد پیدا کند و غیر از معدن طلای زرشوران و موته که دولتی هستند باقی معادن طلا به دست بخش خصوصی سپرده شده است، به‌طور مثال هم‌اکنون معدن طلای ساریگونی کردستان‌ با مدیریت هیأت قزاقی افتتاح و به مرحله تولید رسیده است.

معاونت اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که اگر بخش خصوصی‌مان در بخش معدن به دنبال تکنولوژی‌‌های جدید باشد، خود را توانمند کرده و می‌تواند بر روی معادن مقیاس بالا متمرکز شود، تصریح کرد: مسلماً این رویکرد می‌تواند بخش خصوصی فعال در بخش معدن را نسبت به گذشته متحول کند، ضمن این‌که اولویت اصلی اکتشاف و معدنکاری هم ایجاد ارزش افزوده بالا باشد و بعد به تولید ثروت بیندیشد.

برنا با بیان این‌که کشور ما به دلیل تنوع معدنی بالایی که دارد می‌تواند اشتغالزایی بسیاری در این بخش داشته باشد، گفت: در مقطع کنونی معادن فلزی بسیاری داریم که نیمه‌کاره ر‌ها شده‌اند و از این قبیل معادن قدیمی و شدادی ر‌ها شده در اغلب استان‌ها وجود دارد. در حالی که می‌توان با ایجاد کارخانه در کنار این معادن زیرساخت‌ها را برای تأمین خوراک آماده کرد و با تزریق سرمایه این معادن را احیا کرد و ذخایر بسیاری استخراج کرد.

وی با اشاره به این‌که هماهنگی دولت و بخش خصوصی در بخش معدن می‌تواند بستری فراهم کند که بخش خصوصی توانمند در معادن ظاهر شود، تصریح‌کرد: همان طور که چندی پیش شاهد حضور بخش خصوصی در بزرگ‌ترین معدن سرب و روی ایران معدن مهدی‌آباد بودیم و تشکیل کنسرسیوم‌های بزرگ برای بهره‌برداری از معادن طلا و دیگر مواد معدنی هم می‌تواند مثمر ثمر باشد.

 

این مقام مسؤول با بیان این‌که دولت همیشه از ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به معادن فلزی استقبال کرده، افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در زمینه اغلب مواد معدنی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جذاب است و در زمینه طلا، عناصر نادرخاکی، گندله، کنسانتره، فولاد، سرب و روی، کرومیت، مس، آلومینیم و مولیبدن تمایل به سرمایه‌گذاری وجود دارد.