معصومه براتی- روز معلم گذشت اما جایگاه معلم همیشگی است. مدرسه بدون حضور معلم معنایی ندارد و شمع وجود معلم است که به آن معنا میبخشد. وقتی وارد مدرسه شدیم با دیدن افراد ناشناس و غریبه ترسیدیم و دوست نداشتیم از خانواده جدا شویم. اما بعد از گذشت چند روز و آشنا شدن با شخصیت […]
معصومه براتی- روز معلم گذشت اما جایگاه معلم همیشگی است. مدرسه بدون حضور معلم معنایی ندارد و شمع وجود معلم است که به آن معنا میبخشد. وقتی وارد مدرسه شدیم با دیدن افراد ناشناس و غریبه ترسیدیم و دوست نداشتیم از خانواده جدا شویم. اما بعد از گذشت چند روز و آشنا شدن با شخصیت معلم و همچنین آشنایی با همکلاسیها دیگر ترسی از مدرسه نداشتیم و معلم را جزئی از خانواده میدانستیم. در پایان سال نیز برای جدا شدن از معلم ناراحت بودیم و برای اینکه چند ماه معلممان را نمیدیدیم غصه میخوردیم. این شخصیت والای معلم است که در دل ما جایگاه ویژهای باز کرده و اینگونه در دل ما نشسته است. زیرا ما در طی سال تحصیلی دیدیم که معلم چگونه با دل و جان برای آموزش و یادگیری ما زحمت کشید. علاوه بر یادگیری درسها چگونه به ما درس گذشت و ایثار داد و دوستی و مهر و محبت را به ما آموخت.
نگاهی به مشکلات معلمان
اما این قشر زحمتکش نیز مشکلات بسیاری دارند. با هر معلمی که گفتگو کنیم، درد مشترک همکاران خود را وضعیت پرداخت حقوق میدانند که حتی رتبهبندی هم نتوانسته است آن را ترمیم کند، بلکه خود به دردسری جدید برای فرهنگیان بدل شده و در چند ماه گذشته، زمان و توان بسیاری از آنها را گرفته است. براساس آمارهای موجود، حقوق معلمان در مقایسه با سایر کارمندان دولت تا ٣٠درصد کمتر است! و این در حالی است که معلمان بازنشسته پس از ٣٠سال خدمت، با مشکلات مالی برای تأمین نیازهای اولیه مواجهاند. ساعات حقالتدریس به نوعی اضافهکار برای معلمان است و میتواند بخشی از کسری حقوق آنها را ترمیم کند اما همین اضافهکار هم به صورت منظم و ماهانه پرداخت نمیشود و معلمان برای دریافت ساعات حقالتدریس خود باید ماهها منتظر بمانند. وضعیت پرداخت حقالتدریس معلمان در سال تحصیلی فعلی بدینصورت بود که مطالبات آنها از مهر تا اسفند، پرداخت نشد و فروردین امسال فقط حقالتدریس ماههای مهر تا دی برای معلمان واریز شد. در کنار گلایههای معیشتی معلمان، رتبهبندی این روزها به موضوع مشترک میان تمام فرهنگیان تبدیل شده است که اکثر آنها نسبت به روند اجرا و رتبههای تعیینشده گلایه دارند و این وضعیت در هفتههای اخیر و به دنبال تعیین رتبه، حواشی بسیاری را رقم زد. نابسامانی شکلگرفته توسط وزارت آموزش و پرورش در مقوله رتبهبندی شرایطی را ایجاد کرده است که معلمان از سرخوردگی شدید بهدنبال رتبههای تعیینشده نابجا سخن میگویند و در نشست اخیر سرپرست وزارت آموزش و پرورش با جمعی از معلمان این موضوع توسط یکی از فرهنگیان هشدار داده شد. در همین رابطه، مدیر روابطعمومی و امور بینالملل شورایعالی آموزش و پرورش، باقر امیری؛ در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به تغییر و تحولاتی که در زندگی اجتماعی و مسائل اقتصادی جهان امروز رخ داده است، اکنون مهمترین دغدغه ذهنی و فکری معلمان مسائل مالی و معیشتی است، گفت: ذهن درگیر و مشغول مسائل مالی و معیشتی نمیتواند انسانهایی توانمند، اثربخش و اندیشمند را تربیت کند. لذا سعی و تلاش کشورها این است که تا حد امکان مسائل مالی و معیشتی معلمان را برطرف کنند تا آنان بتوانند با ذهن و روانی آرام به کار تعلیم و تربیت خود بپردازند. وی افزود: اگر دغدغه مالی و معیشت معلمان مرتفع و از تمامی جوانب تأمین شود، میتوانند منبع تحرک و پویایی و موتور توسعه و پیشرفت کشورها باشند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه از نظر ما پرونده رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی معلمان بسته شده است و فعلاً در این مرحله اعتراض نسبت به رتبهبندی ممکن نیست، گفت: شرایط اعتراض نسبت به رتبه و اینکه معلمان در چه مقاطعی میتوانند تقاضای رتبه جدید کنند، در آییننامه جدید […]
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال دیدگاه